<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Mer enn halve veksten er utendørs

Reklameomsetningen går mot vekst i 2022, med utendørsreklamen som en sterk drivkraft.

Publisert 16. sep. 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 337 ord
TIL VÆRS: Omsetningen av reklame utendørs. Og ifølge Clear Channel er det ikke tegn til oppbremsing ennå. Foto: Finansavisen

Reklameomsetningen via mediebyråene har hittil i år hatt en vekst på 4,2 prosent fra fjorårets nivåer, drevet av digitale medier og utendørsreklame, ifølge Mediebyråforeningen.

– Utviklingen samsvarer godt med tidligere prognoser, sier Kristin Brimi, daglig leder i Mediebyråforeningen i en kommentar.

I august ble det omsatt reklame for 886 millioner kroner via mediebyråene, en økning på 20 millioner fra august i fjor. Hittil i år har det vært en samlet omsetning på 6,32 milliarder kroner.

Digitalt er størst

Digitale medier har stått for 2,69 milliarder, tilsvarende en andel på 42,6 prosent. På samme tid i fjor var omsetningen i digitale medier 2,65 milliarder. Søk og online video har stått for mye av veksten.

På TV er det blitt omsatt reklame for 2,16 milliarder, omtrent som i 2021, som gir en markedsandel på 34,1 prosent.

Utendørsboom uten bremser

Kategorien som utmerker seg med sterkest vekst, er utendørsreklamen. Her er omsetningen nå oppe i 399 millioner hittil i år, mot 255 millioner kroner på samme tid i fjor.

Veksten utgjør ifølge Mediebyråforeningen over halvparten av den samlede veksten i reklameomsetningen.

Dennis Højland Nyegaard, norgessjef i utendørsreklameselskapet Clear Channel, forklarer at utendørsveksten kommer både fra eksisterende kunder og fra nye kunder og bransjer.

– Den sterkeste veksten ser vi innen digital utendørsreklame, som nå er vår største produktgruppe, sier han, og tilføyer at selskapet foreløpig ikke ser noen oppbremsing i etterspørselen.

Podkast ned, kino til himmels

Ellers er omsetningen via lydmediene opp 8,9 prosent fra i fjor, til drøyt 307 millioner kroner, anført av radio og bremset av en liten tilbakegang for podkast.

Kinoreklamen er opp hele 225,6 prosent så langt i år – tilsvarende en vekst på 51,7 millioner kroner. Hittil i 2022 er det omsatt reklame for cirka 75 millioner kroner på kino, ifølge Mediebyråforeningen.

Innen dagspresse har det vært en nedgang fra 240 til 220 millioner, og innen ukepresse et fall fra 29 til 27 millioner. Innen fagpresse har det vært en økning fra 13,2 til 14,5 millioner i år.