Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen viser at reklameveksten fortsatte i mai. Omsetningen som går via mediebyråene er hittil i år på 4,26 milliarder kroner, hvilket var en økning på 9,6 prosent, eller 375 millioner kroner, fra mai 2021.
Vekstkurven flater ut
– En positiv start på året viser at reklamemarkedet er i fortsatt vekst, men tallene tyder på at vekstkurven flater noe ut. Mai isolert øker med 5,1 prosent mot samme periode i fjor og veksten kommer primært fra utendørsreklame, sier Kristin Brimi, daglig leder i Mediebyråforeningen.
Utendørsreklame viste en vekst på hele 115 millioner fra 2021. Det utgjør en økning på 82,8 prosent hittil i år, og bare i mai vokste kanalen med drøye 28 millioner.
– Vi lå litt bak etter de tre første månedene i 2022, men omsetningen de siste to månedene har virkelig skutt fart. Ingen måneder i 2019, som er det siste normalåret vi sammenligner oss med, var sterkere enn mai i år. Dette lover veldig godt for fortsettelsen, sier markedsdirektør i JCDecaux, Jo-Øystein Slinde.
Digitale medier er størst
Digitale medier utgjør den største delen av reklamekaken med 41 prosent, og vokste totalt sett med 4,8 prosent - med displayannonsering og online video som hoveddrivere. Det utgjorde en vekst mot fjoråret på 80 millioner kroner.
TV har en reklameandel på 36,4 prosent og har økt omsetningen så langt i år med 113 millioner kroner mot 2021, en vekst på 7,9 prosent. Radio står nå for 4,4 prosent av reklameandelen, dagspresse har en andel på 3,6 prosent mens ukepresse/magasiner har en andel på 0,5 prosent.
– Det er helt klart knyttet noe usikkerhet til de neste månedene, for reklamemarkedet er historisk sett konjunkturutsatt og følger temperaturen i markedet for øvrig, sier Kristin Brimi.