<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Reklameomsetningen har vokst med 375 millioner på et år

– En positiv start på året viser at reklamemarkedet er i fortsatt vekst, sier Kristin Brimi, daglig leder i Mediebyråforeningen.

Publisert 14. juni 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 277 ord
VEKST: Kristin Brimi i Mediebyråforeningen registrerer fremdeles god fart i mediemarkedet.  Foto: Mediebyråforeningen

Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen viser at reklameveksten fortsatte i mai. Omsetningen som går via mediebyråene er hittil i år på 4,26 milliarder kroner, hvilket var en økning på 9,6 prosent, eller 375 millioner kroner, fra mai 2021.

Vekstkurven flater ut

– En positiv start på året viser at reklamemarkedet er i fortsatt vekst, men tallene tyder på at vekstkurven flater noe ut. Mai isolert øker med 5,1 prosent mot samme periode i fjor og veksten kommer primært fra utendørsreklame, sier Kristin Brimi, daglig leder i Mediebyråforeningen.

Utendørsreklame viste en vekst på hele 115 millioner fra 2021. Det utgjør en økning på 82,8 prosent hittil i år, og bare i mai vokste kanalen med drøye 28 millioner.

– Vi lå litt bak etter de tre første månedene i 2022, men omsetningen de siste to månedene har virkelig skutt fart. Ingen måneder i 2019, som er det siste normalåret vi sammenligner oss med, var sterkere enn mai i år. Dette lover veldig godt for fortsettelsen, sier markedsdirektør i JCDecaux, Jo-Øystein Slinde.

Digitale medier er størst

Digitale medier utgjør den største delen av reklamekaken med 41 prosent, og vokste totalt sett med 4,8 prosent - med displayannonsering og online video som hoveddrivere. Det utgjorde en vekst mot fjoråret på 80 millioner kroner.

TV har en reklameandel på 36,4 prosent og har økt omsetningen så langt i år med 113 millioner kroner mot 2021, en vekst på 7,9 prosent. Radio står nå for 4,4 prosent av reklameandelen, dagspresse har en andel på 3,6 prosent mens ukepresse/magasiner har en andel på 0,5 prosent.

– Det er helt klart knyttet noe usikkerhet til de neste månedene, for reklamemarkedet er historisk sett konjunkturutsatt og følger temperaturen i markedet for øvrig, sier Kristin Brimi.

Nyheter
Børs
Næringsliv