<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ratene kraftig i været

Ratene i stortankmarkedet har strammet seg kraftig til i løpet av den seneste uken, men fortsatt ligger spotratene rundt 20.000 dollar dagen lavere enn på samme tidspunkt i fjor

Publisert 18. nov.
Oppdatert 18. nov.
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 497 ord
Article lead
lead
TROR IKKE PÅ 100.000 DOLLAR DAGEN: - Et marked på100. 000 dollar pr. dag på kvartalsbasis allerede nå vil være overraskende, sier Ole-Rikard Hammer. Foto: Iván Kverme

Stortankmarkedet fortsetter å bevege seg innenfor et bånd på mellom 25.000 og 45.000 dollar dagen, slik det har gjort siden påske. I løpet av den seneste uken har VLCC-ratene steget fra i underkant av 30.000 til drøye 40.000 dollar dagen.

– Vedvarende svak volumvekst har lagt et lokk på ratene på oppsiden, mens vedvarende lav tonnasjevekst gjør at befrakterne benytter sjansen til å sikre seg tonnasje når ratene kommer ned mot den lave enden av båndet. Oppgangen den siste uken passer inn i dette mønsteret, men det er for tidlig å si om det kan være starten på noe større, sier senioranalytiker Ole-Rikard Hammer i Arctic Securities.

Kina er hovedproblemet

Hovedproblemet i tankmarkedet er fortsatt svak kinesisk oljeetterspørsel. Kinesiske raffinerier har redusert sitt inntak av råolje som følge av svak innenlandsk etterspørsel og lave marginer.

– Kina er verdens suverent største sjøverts råoljeimportør, så en nedgang i importen på 7 prosent år over år, som har vært tilfelle de seneste seks månedene, slår hardt. På toppen av det hele så har raffineriene økt sitt inntak av sanksjonert olje fra Iran og Russland, som omsettes og fraktes utenfor det åpne markedet. Dette forsterker volumsvekkelsen.

I sum har disse faktorene gitt et fjerde kvartal, som så langt har vært klart svakere enn ventet, mens Arctic-analytikeren tror nå at bunnen kan være passert.

– Det aller viktigste er signalene fra Kina om at myndighetene har innsett at økonomien trenger mer stimulans for å nå vekstmålet på om lag 5 prosent. Det borger for et omslag i oljeforbruket, som har vært presset av nedturen i bygg- og anlegg.

Hammer vurderer det slik at importen har falt mer enn forbruket, slik at Kina har trukket på oljelagrene.

– Kinesiske raffinerier er normalt svært prisbevisste, så dagens relativt lave oljepriser bør trekke i positiv retning. På den annen side så kan nettopp lav oljepriser medføre at Opec+ igjen utsetter sin varslete produksjonsøkning. Det blir en balansegang som er vanskelig å predikere utfallet av. Det viktigste på litt sikt er imidlertid at Kinas import tar seg opp igjen.

OPPTUR: VLCC-ratene har teget kraftig den seneste uken eter en usedvanlig laber tankhøst så langt. foto: Euronav

Opptur med Trump?

På toppen av det hele kommer fornyet usikkerhet rundt amerikansk energipolitikk under Trump.

– Trump ønsker høy oljeetterspørsel, ditto produksjon, strengere Iran-sanksjoner, gjenoppbygging av USA sine strategiske oljelagre og lavere priser. Dette kan slå i alle retninger som det er umulig å spå utfall og rekkefølge på. 

Hammer mener at det dermed er for tidlig å avskrive vintermarkedet til tross for den svake starten.

– Vi har flere eksempler på at første kvartal også kan være bra for tank, men et marked på 100. 000 dollar pr. dag på kvartalsbasis allerede nå vil være overraskende. Trump sin energipolitikk kan vise seg å slå heldig ut for tank, men det vil først trolig være på litt lengre sikt. På kort sikt så handler det meste om Kina og om hvor kraftig skyts myndighetene setter inn for å få sterkere vekst i økonomien, sier Ole-Rikard Hammer.