DHT satt igjen med et overskudd på bunnlinjen på 35,2 millioner dollar i tredje kvartal, sammenlignet med 44,5 millioner dollar i andre kvartal. Det New York-noterte rederiet fortsetter å betale ut hele overskuddet til eierne med BW Group i spissen og DHT har nå betalt ut utbytte i 59 kvartaler på rad.
Snittratene for tankrederiets VLCC-flåte på 24 skip endte på 42.400 dollar dagen i tredje kvartal. 64 prosent av tilgjengelige spot-dager for fjerde kvartal er sluttet til en snittrate på 41.000 dollar dagen. Når lengre kontrakter inkluderes øker dekningsgraden til 74 prosent, mens snittraten faller marginalt til 40.600 dollar dagen.
Ratene i stortankmarkedet har falt jevnt og trutt nedover i høst, som vanligvis er høysesong i tankmarkedet. Ratene for moderne VLCC-tonnasje var i forrige uke ned i rundt 25.000 dollar dagen og analytikerne ser ut til å være enig om at det er svakere oljeetterspørsel og lavere vekst enn ventet i Kina som er hovedårsaken til det overraskende svake stortankmarkedet.
Erklærte ikke opsjoner
I månedsskiftet februar/mars ble det kjent at tankrederiet DHT hadde bestilt inntil åtte nye råoljetankere i VLCC-klassen på to verft i Sør-Korea. Fire av skipene var faste ordrer og fire var opsjoner som det børsnoterte selskapet kunne velge å benytte seg av. Gjennomsnittsprisen ble oppgitt til 128,5 millioner dollar pr. skip.
I august ble det klart at DHT, som ledes av nordmannen Svein Moxnes Harfjeld, ikke ønsket å erklære opsjonene på de fire siste VLCC-ene.
DHT
(Mill. kroner) | 3. kv./24 | 3. kv./23 |
Driftsinntekter | 142,1 | 131,6 |
Driftsresultat | 42,3 | 39,1 |
Resultat før skatt | 35,3 | 31,1 |
Resultat etter skatt | 35,2 | 31,0 |