<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Bråstopp for Frontline

Frontline har gått som en kule på børsen i år, men den seneste uken har det vært bråstopp. Hovedårsaken er det relativt sett svake VLCC-markedet.

Publisert 5. juni
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 354 ord
NEDTUR: VLCC-ratene har nå falt ned i under 40.000 dollar dagen. Foto: Hyundai Heavy Industries

Siden bunnen i februar 2021 har Frontline steget med rundt 500 prosent på Oslo Børs  og i 2024 er aksjen opp i overkant av 40 prosent. Den seneste uken har imidlertid det John Fredriksen-kontrollerte tankrederiet slitt tungt på Oslo Børs med en kursnedgang på 8 prosent siden aksjen toppet ut på 309,8 kroner mandag i forrige uke.

– VLCC-ratene har fått seg en liten knekk, og falt til rundt 40.000 dollar dagen etter å ha ligget på i overkant av 50.000 dollar dagen i flere uker, sier analytiker Kyrre Flesjå i Carnegie.

Smått er godt

Selv om det for øyeblikket går bedre for de mindre skipene i Frontline-flåten, og da spesielt for LR2-skipene i produkttanksegmentet, så påpeker Flesjå at Frontline definitivt er mest eksponert mot VLCC-markedet nå som alle Euronav-skipene er levert og seiler med Frontline-flagg.

– Det har naturligvis også vært en del fokus på Opec, som over helgen meddelte at de gradvis vil begynne å reversere de frivillige produksjonskuttene fra og med fjerde kvartal i år. Økt produksjon og eksport, særlig ut av Saudi Arabia, er isolert sett positivt for VLCC-ratene, men med en svak oljeprisutvikling både den seneste månedene og i etterkant av Opec-møtet stilles det spørsmål om hvor mye inkrementelt volum markedet tåler.

SPØRSMÅL OM TID: - Vi tror at det kun er et spørsmål om tid før VLCC-markedet våkner, sier analytiker Kyrre Flesjå i Carnegie. Carnegie

Ser dyr ut

Frontline-aksjen prises vanligvis høyt både sammenlignet med konkurrentene og i forhold til den verdijusterte egenkapitalen. Kyrre Flesjå lar seg imidlertid ikke skremme og har i likhet med det store flertallet av shippinganalytikerne en klokkeklar kjøpsanbefaling på aksjen.

– Aksjen ser som vanlig dyr ut om man fokuserer på stålverdiene alene, grunnet sin premium verdsettelse. Vi tror imidlertid at det kun er et spørsmål om tid før VLCC-markedet våkner og vi synes at aksjen fortsatt er attraktiv med en P/E på 6 og en dividend yield på 15 prosent på våre 2025-estimater. Vi anbefaler kjøp med et kursmål på 330 kroner, sier Carnegie-analytikeren.