– Vi budsjetterte med en butikkomsetning på 1,3 milliarder kroner i 2023/24, men nådde 1.347 millioner. Det er jeg stolt over, i mitt første år som adm. direktør i Specsavers, sier Nina Kleppe.
Hun tok over som toppsjef for Specsavers’ norske virksomhet i mars i fjor, og i regnskapsåret som ble avsluttet 29. februar i år økte omsetningen med 8 prosent. Det til tross for at antall Specsavers-butikker ble kuttet med to i løpet av regnskapsåret.
Mange kunder føler seg ført bak lyset av abonnementsløsningerNina Kleppe, Specsavers
– Økte optikermarkedet totalt sett i fjor?
– Nei, vi vokste i et marked som sank. Det skyldes blant annet at vi har jobbet veldig mye med kompetanseheving, og det faktum at vi er den kjeden der kunden får mest verdi for pengene, sier Kleppe.
– På grunn av dyrtid merker vi at mange kunder går over fra high end-butikker til oss. Vi kaprer stadig flere kunder fra high end-segmentet. Mange kunder føler seg ført bak lyset av abonnementsløsninger. Hos oss har vi ingen skjulte kostnader, og vi tilbyr 2 for 1 på alle briller, inkludert designerbriller, fortsetter hun.
Venter vekst i 2023/24
Specsavers har en markedsandel på rundt 40 prosent og er dermed den største optikerkjeden i Norge. Konkurrenten Synsam har varslet at de skal ekspandere i Norge, men Kleppe ser likevel for seg videre vekst.
– Det er viktig å sette seg høye mål. Vi skal opp i en omsetning på 1,4 milliarder kroner i år. Vår langsiktige plan går ut på at vi skal hjelpe 50 prosent flere kunder frem mot 2030.
– Skal dere åpne mange nye butikker for å nå disse målene?
– Vi har ingen konkrete planer om nye butikker pr. i dag, men vi åpner nye butikker hvis vi finner de rette lokalene. Når vi åpner nye butikker er det viktig for oss at det er lokasjoner som kan skape lønnsomhet for franchisetakeren, sier Kleppe.
Specsavers har i dag 83 butikker i Norge.
Specsavers Norway fungerer som supportkontor for franchisetakerne, og omsetningen i dette selskapet stammer fra franchiseavgifter. Siste tilgjengelige regnskapsår, 2022/23, viste en omsetning på 632 millioner. Driftsmarginen i Specsavers Norway har de seneste årene ligget på i underkant av 2 prosent.
– Det er ikke i Specsavers Norway vi skal gjøre profitt; det er ute i butikkene, sier Kleppe.
– Og franchisetakerne tjener penger?
– En stor andel av våre franchisetakere tjener penger, ja. Noen sliter og trenger support. Da går vi inn med driftsoppfølging. Det er viktig for oss at alle har nok penger å leve for.
Familieeid i 40 år
Specsavers ble startet over et bordtennisbord av det britiske ekteparet Mary og Doug Perkins i 1984. Bordtennisbordet ble opprinnelsen til grønnfargen i selskapets logo. Selskapet er fremdeles familieeid og ledes i dag er det gründernes sønn, John Perkins.
Specsavers er til stede i 11 land og nådde en omsetning på 3,55 milliarder britiske pund i siste tilgjengelige regnskapsår, 2022/23.
Den første Specsavers-butikken i Norge ble åpnet i 2005. Konsernets nyeste marked er Canada. Der ble kjeden lansert for bare halvannet år siden, men antallet butikker er allerede oppe i 100.