Prisstup på elbiler

gest
BBBB 07.06.2019 kl 23:49 7419

Det man "tjener" på lave avgifter ved kjøp taper man igjen i verdifall allerede etter 1 år.

https://www.nettavisen.no/%C3%B8konomi/brukte-tesla-strmmer-inn-pa-bruktmarkedet/3423695518.html
Matsern
08.06.2019 kl 00:52 6180

Verdifallet på Tesla 100D er som fallet på attraktive fossilbiler, ca 100.000 første året. Det ser sånn ut på finn.

Hvordan noen eier en bil i kun 1 år, uansett bil, er uforståelig. Da er man syk og har en type mani. Eller så har man kjøpt en bil man egentlig ikke har råd til. Mange voksne menn blir som småunger, når det er snakk om bil. De går iver lik for å skaffe seg drømmebilen.

Tesla-hypen har knekt mange barnefamilier sin økonomi. Han skal ha Tesla, koste hva det koste vil.
Redigert 08.06.2019 kl 00:58 Du må logge inn for å svare
Thomaswold
08.06.2019 kl 01:57 6138

For noe tull..Spent på hvor du henter de tallene fra. Alle de barnefamiliene jeg vet om har fått bedre råd med tesla, da lavere kostnader på bensin og bom, samt en rente på billånet på ca 1% mer enn veier opp for et større og dyrere billån.

Resten av det som kommer frem i artikkelen er vel det samme som gjelder for alle andre biler også, når man tar hensyn til verdifallet på nye biler osv..bensin/diesel har ca det samme verditapet, og det har vel heller vist seg at tesla ofte har holdt seg bedre i pris sammenlignet med andre.
Basse
08.06.2019 kl 16:07 5968

I Norge er det tradisjonellt stort verditap på biler de første årene de ruller her. Dette skyldes enkle bedriftsøkonomiske mekanismer man ikke kan komme utenom: Avgifter gir ikke en vare merverdi og avskrives raskt av markedets usynlige hånd enten man "vil eller ikke". Det forteller ikke noe om varens kvaliteter.

Med batterikjøretøy som er subsidiert bort fra avgiftsavskrivning er det anderledes. Det ekstreme verditapet på batterikjøretøy må tilskrives produktets mangel på kvalitet, på samme måte som med elektronikk der mye av varekostnaden er bundet i behovet for et batteri og elektronikk som raskt blir gammeldags.
Så lenge batterikjøretøy er avhengig av ekstremt kostbare batterier som både svekkes hele tiden og som er ekstremt dyre å bytte så vil bruktverdien falle brått fra tidspunktet det tas i bruk. Når man på toppen av dette stapper masse sårbar og markedsinteressebasert kortlivet elektronikk inn i batterikjøretøy så forsterkes verditapet.

Svært få vil ha en brukt EV og det er en klok vurdering. Men da må man også vokte seg for å kjøpe dette nytt om man ikke har tenkt å eie det ut levetiden.
Redigert 08.06.2019 kl 16:09 Du må logge inn for å svare
nima
08.06.2019 kl 16:17 5947

Ja enig med deg, derfor kjøper jeg aldri El bil, nesten som å bli svindlet
danm
08.06.2019 kl 16:18 5948

Tesla ejerne vil opdage hvor stor en fejltagelse de har gjort ved at købe en Tesla, når de har prøvet en rigtig kvalitetsbil fra Tyskland. Elbiler bliver en meget dyr fornøjelse i mange år frem, til man opnår en effektivitet og kvalitet, der er langtidsholdbar.
IQ 713
08.06.2019 kl 16:25 5932

Man blir ikke rik av å kjøpe en ny bil eller en båtmotor på 225 Hk til riben.
danm
08.06.2019 kl 16:48 5908

Tesla er legetøj for meget rige mennesker, der ikke har forstand på teknik og kvalitet. Det bliver som med værditabet på en amerikansk båd i forhold til en skandinavisk kvalitetsbåd.
Admoff
08.06.2019 kl 17:30 5880

Lol, den var god?
Tota
08.06.2019 kl 22:58 5748

El-bil er mange ting. Jeg har ingen mening om Tesla og lignende. Jeg kjøpte en Miev som bybil i november 2011. Den er kjørt 80' km. På verksted 2.hvert år for EU-kontroll og ettersyn (som typisk koster 4'). Bilen var ved kjøp altfor dyr, 230'. Nå selges den for 160'. Som ny hadde den sommerstid 140 km fulladet, nå i flere år ca 110 km.
På disse årene bar jeg spart 1'/ mnd i bompenger, 2,5'/år i veiavgift samt spart bensin -50'? på disse årene.
Jeg har sluppet å betale ca 200' i avgifter og bensin. Flott bybil, men på de kaldeste vinterdager kan man ta T-banen. Om noen år får jeg vrakpanten og har hatt en megetimelig bil for mitt behov.
pengex
08.06.2019 kl 23:51 5785

Så du skroter en 8-10 år gammel bil fordi batteriene er dårlige? Ikke spes miljøvennlig. En dieselmotor går fort 400k km før skroting.
Matsern
08.06.2019 kl 23:59 5768

Tesla model s har vært på norske veier i mange år. Kjøper du siste modell i dag, får du en utprøvd bil med småfeil. Litt dugg i lyktene som fikses av tesla raskt når du klager. Ellers kan det være småfeil som panel gaps og enkelte knirk. Det er en svært morsom og praktisk bil med over 500hk på 100D.

Bil generelt er tragisk investering, så sant det ikke er en sjelden ferrari. Gleden ved å ha en nybil uten rumpesvette og ødeleggelser fra forrige eier er verdt 100.000 kan noen mene, andre mener det er galskap.

Den store fordelen med Tesla, er ladenettverk og software. Du får ufattelig bra lademuligheter i tillegg til ny funksjonalitet som bilen ikke hadde når du signerte.
Redigert 09.06.2019 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
pengex
09.06.2019 kl 00:09 5745

Funksjonalitet.....du mener bilen starter og går når du vil? Trenger du mer?
Matsern
09.06.2019 kl 03:00 5686

Funksjonalitet som overvåking, aka sentry mode etc. Man kan mene mye rart om Tesla. Men at de oppdaterer bilene sine med ny funksjonalitet i etterkant, kan ingen ta i fra dem.
Matsern
09.06.2019 kl 03:03 5680

Dette med prisstup på elbiler er kun clickbait. De som sjekker tallene ser at alt er som normalt. Slike overksifter gjør ikke annet enn å øke kjøperinteressen for Tesla.
Slettet bruker
09.06.2019 kl 05:34 5645

Tota, MiEV 2011 modell til pris 160000 er du på en annen planet?:-) 50-60000 mener du vel.
Ellers enig med å spare penger er snart i mitt 5 år med e-up som er er en knallbil som dekker mine behov som bil 2.Stasjonsvogna er så og si parkert å brukes veldig sjelden.
Slettet bruker
09.06.2019 kl 08:50 5538

Batteriene dårlig?. Mine batterier er like gode som for 5 år siden når jeg kjøpte den.Har ikke tenkt og selge denne selv om det har gått 15 år den dekker mine behov i hverdagen som bil 2.Så denne bilen er gull verdt.
danm
09.06.2019 kl 10:17 5434

Tesla bruger komponenter fra ældre Mercedes modeller, så kvaliteten på disse er ok, problemet er, at amerikanerne selv laver komponenter, der ikke har god kvalitet og de får ikke sat bilen ordentligt sammen. Mange tror, at Tesla er længst fremme med udvikling af en selvkørende bil. Tesla kører med komponenter fra Mercedes, der er en generation ældre end dem Mercedes selv kører med. De har dog forsøgt, at få alle disse funktioner til at arbejde sammen, for at få en selvkørende bil, det er dog ikke rigtig lykkedes. Tyskland overhaler Tesla, da pengene og udviklingen er langt større her.
Matsern
09.06.2019 kl 11:00 5400

Tesla er langt unna selvkjørende biler, det samme med andre produsenter. Det er bare en slagsgimmick. Men hvorfor tske produsenter tviholder på liten skjerm og lite dynamisk software, er en gåte. En bil med stor skjerm, pc og internett, bør by på uendelige muligheter.

Tyske biler er jeg ferdig med. Det blir for traurig.
pengex
09.06.2019 kl 11:43 5344

Interiørdesignet er noe som foreldrer bilen fort. Husker hvordan knallrødt,brunt,grønt,hvitt interiør var inn før.
Store skjermer i dasjen kan bli en slik greie.Om ti år er det kansje helt andre funksjoner man ønsker. Mobiltelefoner gikk fra små til gigantiske skjermer ganske fort.
Hva er neste?
danm
09.06.2019 kl 11:47 5339

Tyske biler er jeg ferdig med. Det blir for traurig.

Jeg tror, du skal prøve nogle af de helt nye.
Basse
09.06.2019 kl 22:47 5206

den store tv-skjermen er en del som gjør Tesla så stygg
den skjermen har jo ingen funksjon for bilkjøring og bidrar bare til å ødelegge design og funksjonalitet

flaut, la oss nå glede oss over at Tesla er ferdig om kort tid
Hektar
09.06.2019 kl 22:50 5194

Dette er ikke sammenlignbart med sånn situasjonen vil bli om et par år. De som alltid skal over på det nyeste vil klatre over hverandre for å bli kvitt Teslaer for å kjøpe tysk, og de som lider er de som sitter igjen med en lekebil hvor lånet overskrider verdien.

You ain't seen nothin yet. Kikk på folkevogna, ligger 1100 stk egolf på finn akkurat nå.
Redigert 09.06.2019 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
Tigerberget
09.06.2019 kl 23:03 5171

Er det ikke kjedelig å være så bitter på elbilene?
Selv om du hater bilene og elbilpolitikken som pesten så er det ganske mange andre som lovpriser dem.
Brande_n
10.06.2019 kl 12:57 5047

Når mengden nybiler kommer i markedet, påvirkes prisen av de økonomiske tyngdelovene. Dette gjelder for nesten alle typer kjøretøyer uten samleverdi - Tesla er ikke noe unntak

https://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2019/06/Elbilflommen-priser-paa-sparebluss
Brande_n
10.06.2019 kl 13:06 5030

Har inntrykk av at de som kjøper elbil, er forelsket i bling-bling mulighetene på mobilen. Der går de duknakket og studerer elbilappen om temperatur, ladetid, kjørelengder, oppdateringer og gjenværende ditten og datten. Dem om det. Det viktigste er om bilen som passer ditt behov kan kjøres når du vil, hvor du vil og dit du vil. Dagens generasjon elbiler er ikke der enda.
PSI- Investor
10.06.2019 kl 13:25 5010

Dagens unge har jo helt andre behov og interesser enn min generasjon hadde.
Ikke er de ute hvis de ikke må
Ikke er de interessert i bilen, bare i transporten
Ikke kan de noe om bil eller ønsker å lære noe
En som hadde mine barn i barnehagen kom bort til meg for ca 10 år siden og fortalte at de hadde måttet slutte med å gå turer i skogen med barnehagebarna, for de orket ikke det.
De hadde tatt opp det på foreldremøte, men de unge foreldrene hadde ingen interesse for tema og sa at de gikk da tur på kjøpesenter.
Så de trenger da sikkert ikke bil for å komme seg til skog eller fjell heller.
Så da kan man jo skjønne at de velger bil etter helt andre kriterier, og mange tar aldri lappen
Tigerberget
17.06.2019 kl 22:02 4726

Jeg bruker kun mobilen til forvarming av elbilen på vinteren så inntrykket ditt er feil.
norskgulltrd
18.06.2019 kl 14:27 4593

Haha, alle du vet om har fått bedre råd...

Elbil-subsidieringen som har foregått en del år har kanskje gjort at noen har valgt arbeidssted (eller bolig-sted) - en avstand som kan bli problematisk når Elbil-susidiene snart opphører og folk får større utgifter sånn plutselig.
Mye "moro" blir resultatet av disse politiske svindlerne.
Grillkrydder
18.06.2019 kl 15:03 4556

Nei, dine batterier er ikke like gode som for fem år siden.
Slike batterier finnes desverre ikke enda for komsummarkedet.
Fjordgubben
18.06.2019 kl 15:09 4540

Tull, har selv en E-klasse Mercedes av forrige modell, mye mindre skjerm enn på de nyere modellene, men jeg foretrekker den eldre modellen nettopp fordi den har mindre skjerm.

De neste modellene har også et særdeles trist dashbord med veldig mye skinnende plast som ikke bare riper lett og som blir fettete og støvete etter en 1/2 dags bruk, men som også ser billig ut i forhold til forrige modellserie. Har også kjørt endel med en 2018 E-klasse og vet hva jeg snakker om.

Dette tullet med store skjermer i bilene er etter mitt syn bare tull, liker det ikke, har ikke bruk for det og vil ikke ha det.

De store skjermene i Tesla er ikke noe å trakte etter, Tesla bruker disse skjermene bare fordi det er billigere å produsere, det er bl.a derfor Model 3 har det tristeste dashbordet på noen bil siden Lada 1981, vel, Lada 1981 ser bedre ut...
Redigert 18.06.2019 kl 15:13 Du må logge inn for å svare
Mr Lupo
18.06.2019 kl 15:32 4496

Mange Nissan Leaf til salgs nå nede i 60-70K, 6-8 år gamle. Med tanke på batterier skal holde i 22 år må det være en ok deal med en slik doning til jobb/butikk, og en holder den i ok stand neste 5-6 årene. Om man da bare skroter den, så er ikke verditapet det helt store i bilsammenheng pr år
mishka
18.06.2019 kl 15:40 4481

Hehe, en kompis har en slik 1.genereasjons Leaf. Vinterstid er det såvidt han kommer seg på tvers av Groruddalen til jobb og tilbake. Oppsal til Grorud og retur er strekningen. Batterier som er like gode etter 6 år på en ihjelladet elbil?
Mentor
20.06.2019 kl 06:21 4341

Gamle elbiler er som gamle smarttelefoner. Du får ingenting for dem. Garantien er jo gått ut og reparasjoner koster flesk på elbiler også. Dette er jo forbruk. Nå øker bompengene for elbiler og strømmen er mye dyrere. Spesielt om vinteren. De økonomisk bevisste sitter på kollektivt. Det er det som er smart nå da alle bilistene betaler for nytt materiell der. Tok splitter ny elbuss her om dagen og årskortet mitt til 625 kr. pr. mnd ga anledning til å kjøre noe helt nytt. Kjøp deg bil og kjør ut fra forhandler så har du tapt 50-100k.

Kvitt dere med de dumme bilene gutter og kjøp ordentlige klær/sko og så har dere råd til å stelle tennene også. Mennesket foran bilen hver dag.
pengex
20.06.2019 kl 08:40 4234

Mennesket i bilen hver dag.
Framtiden er her. Din egen bil som frakter deg HVOR du vil.
Basse
20.06.2019 kl 08:53 4200

Ladebox på garasjeveggen koster omtrent det samme som 10 år med tannlegebesøk.

Buss er for skoleelever, arbeidsledige og andre uten førerkort (eks. rødgrønne fascister og kommunister), men det er greit at du tar den prompekassa så får jeg bedre plass på veien i min nullutslippsdieselbil.
Redigert 20.06.2019 kl 08:54 Du må logge inn for å svare
Snabelsatan
20.06.2019 kl 12:22 4141

Nei, Mentor.

Jeg råder alle til å handle MANGE bruktbiler slik at man får forurenset nok og slik at bruktbilprisene går opp. På denne måten vil det være mer lønnsomt å ha/selge bil også.
Tota
20.06.2019 kl 13:23 4081

mishka skrev Innlegget er slettet
ELbil er mange ting. I nov 2011 kjøpte jeg en MIEV for 230' - altfor dyrt selvsagt, de selges nå for vel 150'. På disse årene har jeg spart ca 100' i bompenger, ca 50' i bensin, ca 20' i årsavgift, verksted 2.hvert år i forbindelse med EUkontroll, pris ca 4000' pr gang. Ny var avstand sommertid ca 140 km. Nå har den i flere år ligget stabilt på 100-110km. Ca 2'/år i strøm. Ikke så strålende på de kaldeste vinterdager - men da brukes en annen bil.
Jeg skjønner av innleggene her at dette er fryktelig dumt. Men hvorfor det når du bor i Oslo? (og har feriested på Nesodden). Min labrador kan til og med sitte i bagasjerommet.
mishka
20.06.2019 kl 14:54 4041

Helt klart rett bil for deg. Det som irriterer meg og mange er at myndigheter skal påtvinge folk som har helt andre bilbehov en elbil. Hvis ikke skal de flås. Kjøp siste nummer av tyske AMS. Der er det eget bilag med en grei oppsumering av alle typer drivlinjer fra diesel til hydrogen og anbefaling om hvem som bør kjøpe hva. Elbil er slett ikke svaret for alle.
Redigert 20.06.2019 kl 15:27 Du må logge inn for å svare