Prisstup på elbiler

gest
BBBB 07.06.2019 kl 23:49 7421

Det man "tjener" på lave avgifter ved kjøp taper man igjen i verdifall allerede etter 1 år.

https://www.nettavisen.no/%C3%B8konomi/brukte-tesla-strmmer-inn-pa-bruktmarkedet/3423695518.html
Slettet bruker
26.06.2019 kl 22:32 973

Mishka har det klokeste innlegget på dette forumet i moderne tid: «Hvis man har et bilbehov som en elbil dekker så er vel ikke det noe problem. Hvis man er så dum at man kjøper elbil når man egentlig trenger en dieselbil så angrer man nok. Jeg vil tro de fleste har tenkt gjennom behovet sitt før man gjør en såpass til investering som en bil»

Det er selvfølgelig behov/kjøremønster som avgjør om det er smart eller ei å velge elbil. Ikke dette barnslige og ytterst naive føleriet som Basse og hans likesinnede bedriver.
Per K
25.06.2019 kl 19:43 1058

Nettavisen skriver jo kun negativt om Tesla,Elbiler ,Lan marie og MPG.
Så bruke nettavisen som en sikker kilde her blir helt feil.
Verdi tap har man hatt på dyre biler i alle år.
Fordelen med tesla er at de har såpass lang rekevidde.
Mentor
23.06.2019 kl 14:11 1175

Man må ha noe kunnskap og en god kalkulator for å vurdere første generasjon eGolf ja. Oslo sentrum - Gardermoen tur retur vil ikke gå (11 mil). Uten hurtigladning er det ikke verdt å ta en slik tur. Med fullt ladet bil før start og perioden vår-høst skal det fint gå selv med ikke helt topp batterier (må måles) . Hjemmetjenesten prøvde å kjøre hele dagen med eGolf i Oslo. Da var det mange korte turer med stopp. Det gikk i grunn bra, men de var sløve til å lade og måtte innarbeide en vane. Elbiler må lades. Det greieste er over natten, men så må de ikke stå lenge før de må etterlades. Jeg tror det ikke minst gjelder gamle elbiler 4-5 år og eldre.

Fossil biler i Norge kan ikke sammenliknes med andre steder. Det er høye avgifter og blir ekstreme verdifall. Likevel er 4-5 år gamle fossile biler ikke riktig halvert. Det er mer 60% restverdi i dem. Så lenge det ikke var veldig kostbare luksusbiler. De faller 50% (BMW 7).

Forresten er den vanlige bilturen på 3 mil så de gamle elbilene skal kunne klare seg tur-retur. Nærkjøring burde passe godt både byer og tettsteder. Det at de klarte å bygge en hovedflyplass 5,5 mil unna Oslo viser hvor feil plasseringen på den er. Elbiler fra 2010-2015 vil ikke være helt greit tur-retur uten hurtiglader og det har de ikke.
mishka
23.06.2019 kl 13:11 1198

Ja, men halv pris etter 4 år er da ikke så galt. Nå må snart Ola Nordmann bli vant til samme avskrivning på bilene som vi har her i Tyskland. Her er tommelfingerregelen halv pris etter 3-4 år. Godt eksempel er Mercedes e-klasse av nåværende modell. Og dette er er en bil som holder seg bra i verdi. Ny pris med en del utstyr her i Tyskland sommeren 2016 var typisk 60 k. euro. Nå får man dem hos forhandler med garanti for rundt 30K. (E 220D med den topp moderne euro 6 motoren). Det å betale 120k. for en e-golf man ikke kan kjøre tur-retur Gardermoen med en gang frister ikke meg, selv om behovet hadde vært begrenset. Det må være få som har et bilbehov som KUN er noen mil innen Oslo.
Mentor
23.06.2019 kl 09:49 1260

eGolf fra 2014-2015 er mer enn halvert i pris og har holdt seg dårlig i verdi. Det er mange av dem, garantien nesten ute/er ute og rekkevidden om vinteren er snau (10 mil max). Det betyr du kan skaffe den en til 120k med grei km. stand som da er brukt slik biler bør brukes, nemlig med panelene i behold og litt moderat service på bok. Hvis man bor i by og bare bruker den der og har daglig grei lademulighet er det et bra kjøp. F.eks enkelt å krysse Groruddalen med en eGolf og der er egentlig kollektivt ikke så bra.
Redigert 23.06.2019 kl 09:49 Du må logge inn for å svare
mishka
22.06.2019 kl 15:35 1338

Hvor har du det fra? Hvis man har et bilbehov som en elbil dekker så er vel ikke det noe problem. Hvis man er så dum at man kjøper elbil når man egentlig trenger en dieselbil så angrer man nok. Jeg vil tro de fleste har tenkt gjennom behovet sitt før man gjør en såpass til investering som en bil.
Odi.1
22.06.2019 kl 14:38 1369

Flere og flere angrer livet av seg at de har brukt pengene sine på denne EL bil Fiaskoen.
En dyrere lærepenge kan en knapt tenke seg.
Puta1n
22.06.2019 kl 00:49 1443

Hvis FNB blir valgets vinner til høsten, kan man si farvel til elbilfordelene.
Jomma123
21.06.2019 kl 21:27 1494

Når levetiden ifølge Nissan er 10 år på elbilene så spørs det hvor miljøvennlig det er. Kan ikke forstå at de elbilene er så miljøvennlige når en må vrake dem så fort. Klart her i landet så er det mange som sparer mye penger på og ha en sånn. Det er vel grunnen til at de har elbil. Det er ikke miljøet de tenker på iallefall. Hvis det er miljøet. Hvorfor er de da så livende redd de må begynne og betale moms eller andre avgifter? Kommer det avgifter snart vil elbilsalget stupe. Spiller ingen rolle om det blir neste år eller i 25 avgiftene kommer. Det vil knekke elbilsalget uansett. Særlig når "fossilbiler" også blir utslippfrie. Da ser en hvor meningsløs denne satsingen er.
Redigert 21.06.2019 kl 21:28 Du må logge inn for å svare
mishka
20.06.2019 kl 14:54 4043

Helt klart rett bil for deg. Det som irriterer meg og mange er at myndigheter skal påtvinge folk som har helt andre bilbehov en elbil. Hvis ikke skal de flås. Kjøp siste nummer av tyske AMS. Der er det eget bilag med en grei oppsumering av alle typer drivlinjer fra diesel til hydrogen og anbefaling om hvem som bør kjøpe hva. Elbil er slett ikke svaret for alle.
Redigert 20.06.2019 kl 15:27 Du må logge inn for å svare
Tota
20.06.2019 kl 13:23 4083

mishka skrev Innlegget er slettet
ELbil er mange ting. I nov 2011 kjøpte jeg en MIEV for 230' - altfor dyrt selvsagt, de selges nå for vel 150'. På disse årene har jeg spart ca 100' i bompenger, ca 50' i bensin, ca 20' i årsavgift, verksted 2.hvert år i forbindelse med EUkontroll, pris ca 4000' pr gang. Ny var avstand sommertid ca 140 km. Nå har den i flere år ligget stabilt på 100-110km. Ca 2'/år i strøm. Ikke så strålende på de kaldeste vinterdager - men da brukes en annen bil.
Jeg skjønner av innleggene her at dette er fryktelig dumt. Men hvorfor det når du bor i Oslo? (og har feriested på Nesodden). Min labrador kan til og med sitte i bagasjerommet.
Snabelsatan
20.06.2019 kl 12:22 4143

Nei, Mentor.

Jeg råder alle til å handle MANGE bruktbiler slik at man får forurenset nok og slik at bruktbilprisene går opp. På denne måten vil det være mer lønnsomt å ha/selge bil også.
Basse
20.06.2019 kl 08:53 4202

Ladebox på garasjeveggen koster omtrent det samme som 10 år med tannlegebesøk.

Buss er for skoleelever, arbeidsledige og andre uten førerkort (eks. rødgrønne fascister og kommunister), men det er greit at du tar den prompekassa så får jeg bedre plass på veien i min nullutslippsdieselbil.
Redigert 20.06.2019 kl 08:54 Du må logge inn for å svare
pengex
20.06.2019 kl 08:40 4236

Mennesket i bilen hver dag.
Framtiden er her. Din egen bil som frakter deg HVOR du vil.
Mentor
20.06.2019 kl 06:21 4343

Gamle elbiler er som gamle smarttelefoner. Du får ingenting for dem. Garantien er jo gått ut og reparasjoner koster flesk på elbiler også. Dette er jo forbruk. Nå øker bompengene for elbiler og strømmen er mye dyrere. Spesielt om vinteren. De økonomisk bevisste sitter på kollektivt. Det er det som er smart nå da alle bilistene betaler for nytt materiell der. Tok splitter ny elbuss her om dagen og årskortet mitt til 625 kr. pr. mnd ga anledning til å kjøre noe helt nytt. Kjøp deg bil og kjør ut fra forhandler så har du tapt 50-100k.

Kvitt dere med de dumme bilene gutter og kjøp ordentlige klær/sko og så har dere råd til å stelle tennene også. Mennesket foran bilen hver dag.
mishka
18.06.2019 kl 15:40 4483

Hehe, en kompis har en slik 1.genereasjons Leaf. Vinterstid er det såvidt han kommer seg på tvers av Groruddalen til jobb og tilbake. Oppsal til Grorud og retur er strekningen. Batterier som er like gode etter 6 år på en ihjelladet elbil?
Mr Lupo
18.06.2019 kl 15:32 4498

Mange Nissan Leaf til salgs nå nede i 60-70K, 6-8 år gamle. Med tanke på batterier skal holde i 22 år må det være en ok deal med en slik doning til jobb/butikk, og en holder den i ok stand neste 5-6 årene. Om man da bare skroter den, så er ikke verditapet det helt store i bilsammenheng pr år
Fjordgubben
18.06.2019 kl 15:09 4542

Tull, har selv en E-klasse Mercedes av forrige modell, mye mindre skjerm enn på de nyere modellene, men jeg foretrekker den eldre modellen nettopp fordi den har mindre skjerm.

De neste modellene har også et særdeles trist dashbord med veldig mye skinnende plast som ikke bare riper lett og som blir fettete og støvete etter en 1/2 dags bruk, men som også ser billig ut i forhold til forrige modellserie. Har også kjørt endel med en 2018 E-klasse og vet hva jeg snakker om.

Dette tullet med store skjermer i bilene er etter mitt syn bare tull, liker det ikke, har ikke bruk for det og vil ikke ha det.

De store skjermene i Tesla er ikke noe å trakte etter, Tesla bruker disse skjermene bare fordi det er billigere å produsere, det er bl.a derfor Model 3 har det tristeste dashbordet på noen bil siden Lada 1981, vel, Lada 1981 ser bedre ut...
Redigert 18.06.2019 kl 15:13 Du må logge inn for å svare
Grillkrydder
18.06.2019 kl 15:03 4558

Nei, dine batterier er ikke like gode som for fem år siden.
Slike batterier finnes desverre ikke enda for komsummarkedet.
norskgulltrd
18.06.2019 kl 14:27 4595

Haha, alle du vet om har fått bedre råd...

Elbil-subsidieringen som har foregått en del år har kanskje gjort at noen har valgt arbeidssted (eller bolig-sted) - en avstand som kan bli problematisk når Elbil-susidiene snart opphører og folk får større utgifter sånn plutselig.
Mye "moro" blir resultatet av disse politiske svindlerne.
Tigerberget
17.06.2019 kl 22:02 4728

Jeg bruker kun mobilen til forvarming av elbilen på vinteren så inntrykket ditt er feil.
PSI- Investor
10.06.2019 kl 13:25 5012

Dagens unge har jo helt andre behov og interesser enn min generasjon hadde.
Ikke er de ute hvis de ikke må
Ikke er de interessert i bilen, bare i transporten
Ikke kan de noe om bil eller ønsker å lære noe
En som hadde mine barn i barnehagen kom bort til meg for ca 10 år siden og fortalte at de hadde måttet slutte med å gå turer i skogen med barnehagebarna, for de orket ikke det.
De hadde tatt opp det på foreldremøte, men de unge foreldrene hadde ingen interesse for tema og sa at de gikk da tur på kjøpesenter.
Så de trenger da sikkert ikke bil for å komme seg til skog eller fjell heller.
Så da kan man jo skjønne at de velger bil etter helt andre kriterier, og mange tar aldri lappen
Brande_n
10.06.2019 kl 13:06 5032

Har inntrykk av at de som kjøper elbil, er forelsket i bling-bling mulighetene på mobilen. Der går de duknakket og studerer elbilappen om temperatur, ladetid, kjørelengder, oppdateringer og gjenværende ditten og datten. Dem om det. Det viktigste er om bilen som passer ditt behov kan kjøres når du vil, hvor du vil og dit du vil. Dagens generasjon elbiler er ikke der enda.
Brande_n
10.06.2019 kl 12:57 5049

Når mengden nybiler kommer i markedet, påvirkes prisen av de økonomiske tyngdelovene. Dette gjelder for nesten alle typer kjøretøyer uten samleverdi - Tesla er ikke noe unntak

https://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2019/06/Elbilflommen-priser-paa-sparebluss
Tigerberget
09.06.2019 kl 23:03 5173

Er det ikke kjedelig å være så bitter på elbilene?
Selv om du hater bilene og elbilpolitikken som pesten så er det ganske mange andre som lovpriser dem.
Hektar
09.06.2019 kl 22:50 5196

Dette er ikke sammenlignbart med sånn situasjonen vil bli om et par år. De som alltid skal over på det nyeste vil klatre over hverandre for å bli kvitt Teslaer for å kjøpe tysk, og de som lider er de som sitter igjen med en lekebil hvor lånet overskrider verdien.

You ain't seen nothin yet. Kikk på folkevogna, ligger 1100 stk egolf på finn akkurat nå.
Redigert 09.06.2019 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
Basse
09.06.2019 kl 22:47 5208

den store tv-skjermen er en del som gjør Tesla så stygg
den skjermen har jo ingen funksjon for bilkjøring og bidrar bare til å ødelegge design og funksjonalitet

flaut, la oss nå glede oss over at Tesla er ferdig om kort tid
danm
09.06.2019 kl 11:47 5341

Tyske biler er jeg ferdig med. Det blir for traurig.

Jeg tror, du skal prøve nogle af de helt nye.
pengex
09.06.2019 kl 11:43 5346

Interiørdesignet er noe som foreldrer bilen fort. Husker hvordan knallrødt,brunt,grønt,hvitt interiør var inn før.
Store skjermer i dasjen kan bli en slik greie.Om ti år er det kansje helt andre funksjoner man ønsker. Mobiltelefoner gikk fra små til gigantiske skjermer ganske fort.
Hva er neste?
Matsern
09.06.2019 kl 11:00 5402

Tesla er langt unna selvkjørende biler, det samme med andre produsenter. Det er bare en slagsgimmick. Men hvorfor tske produsenter tviholder på liten skjerm og lite dynamisk software, er en gåte. En bil med stor skjerm, pc og internett, bør by på uendelige muligheter.

Tyske biler er jeg ferdig med. Det blir for traurig.
danm
09.06.2019 kl 10:17 5436

Tesla bruger komponenter fra ældre Mercedes modeller, så kvaliteten på disse er ok, problemet er, at amerikanerne selv laver komponenter, der ikke har god kvalitet og de får ikke sat bilen ordentligt sammen. Mange tror, at Tesla er længst fremme med udvikling af en selvkørende bil. Tesla kører med komponenter fra Mercedes, der er en generation ældre end dem Mercedes selv kører med. De har dog forsøgt, at få alle disse funktioner til at arbejde sammen, for at få en selvkørende bil, det er dog ikke rigtig lykkedes. Tyskland overhaler Tesla, da pengene og udviklingen er langt større her.
Slettet bruker
09.06.2019 kl 08:50 5540

Batteriene dårlig?. Mine batterier er like gode som for 5 år siden når jeg kjøpte den.Har ikke tenkt og selge denne selv om det har gått 15 år den dekker mine behov i hverdagen som bil 2.Så denne bilen er gull verdt.
Slettet bruker
09.06.2019 kl 05:34 5647

Tota, MiEV 2011 modell til pris 160000 er du på en annen planet?:-) 50-60000 mener du vel.
Ellers enig med å spare penger er snart i mitt 5 år med e-up som er er en knallbil som dekker mine behov som bil 2.Stasjonsvogna er så og si parkert å brukes veldig sjelden.
Matsern
09.06.2019 kl 03:03 5682

Dette med prisstup på elbiler er kun clickbait. De som sjekker tallene ser at alt er som normalt. Slike overksifter gjør ikke annet enn å øke kjøperinteressen for Tesla.
Matsern
09.06.2019 kl 03:00 5688

Funksjonalitet som overvåking, aka sentry mode etc. Man kan mene mye rart om Tesla. Men at de oppdaterer bilene sine med ny funksjonalitet i etterkant, kan ingen ta i fra dem.
pengex
09.06.2019 kl 00:09 5747

Funksjonalitet.....du mener bilen starter og går når du vil? Trenger du mer?
Matsern
08.06.2019 kl 23:59 5770

Tesla model s har vært på norske veier i mange år. Kjøper du siste modell i dag, får du en utprøvd bil med småfeil. Litt dugg i lyktene som fikses av tesla raskt når du klager. Ellers kan det være småfeil som panel gaps og enkelte knirk. Det er en svært morsom og praktisk bil med over 500hk på 100D.

Bil generelt er tragisk investering, så sant det ikke er en sjelden ferrari. Gleden ved å ha en nybil uten rumpesvette og ødeleggelser fra forrige eier er verdt 100.000 kan noen mene, andre mener det er galskap.

Den store fordelen med Tesla, er ladenettverk og software. Du får ufattelig bra lademuligheter i tillegg til ny funksjonalitet som bilen ikke hadde når du signerte.
Redigert 09.06.2019 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
pengex
08.06.2019 kl 23:51 5787

Så du skroter en 8-10 år gammel bil fordi batteriene er dårlige? Ikke spes miljøvennlig. En dieselmotor går fort 400k km før skroting.