FREYR - Hopp på!
Bli med på en historisk reise. Hopp på toget Freyr før avreise, blir en vakker vakker reise. Tro meg!
Et stikkord; vanvittig dyktig ledelse
Et stikkord; vanvittig dyktig ledelse
Redigert 05.02.2021 kl 17:59
Du må logge inn for å svare
Toppjakt
16.03.2021 kl 14:57
10180
utkant skrev Ja, får bare håp det ikke raser ut i havet :)
Ja, det får vi jo håpe ikke skjer. Men om vi nå forutsetter at kaia ikke raser ut, så ser det jo unektelig lovende ut for Freyrs satsning :)
Tilstrekkelig areal for gigafabrikkene på brownfieldtomt med etablert industriell infrastruktur, fleksibel logistikk med dypvannskai, jernbane, og nord/sør-forbindelse med E6 og øst/vest-forbindelse med E12, og snart en normal flyplass som kan frakte kunder og leverandører effektivt inn og ut av regionen, samt tilgang på Norges billigste kraft i en region med kraftoverskudd (enn så lenge). Hvis tilgang på batterier ladet med grønn kraft betyr noe for kundene, så kommer også Freyr litt bedre ut av det enn Northvolt i og med at de fremdeles har atomkraft i sin nasjonale strømpott. Finansieringen ser ut til å gå i orden, de rekrutterer tilsynelatende gode fagfolk, og ledelsen har lang industriell kompetanse.
Så er det selvfølgelig mye som kan gå galt i denne industrietableringen, men hvis det er naturkatastrofer som er den største trusselen, så tar jeg nok sjansen på å beholde sparepengene i Freyr en stund til :)
Tilstrekkelig areal for gigafabrikkene på brownfieldtomt med etablert industriell infrastruktur, fleksibel logistikk med dypvannskai, jernbane, og nord/sør-forbindelse med E6 og øst/vest-forbindelse med E12, og snart en normal flyplass som kan frakte kunder og leverandører effektivt inn og ut av regionen, samt tilgang på Norges billigste kraft i en region med kraftoverskudd (enn så lenge). Hvis tilgang på batterier ladet med grønn kraft betyr noe for kundene, så kommer også Freyr litt bedre ut av det enn Northvolt i og med at de fremdeles har atomkraft i sin nasjonale strømpott. Finansieringen ser ut til å gå i orden, de rekrutterer tilsynelatende gode fagfolk, og ledelsen har lang industriell kompetanse.
Så er det selvfølgelig mye som kan gå galt i denne industrietableringen, men hvis det er naturkatastrofer som er den største trusselen, så tar jeg nok sjansen på å beholde sparepengene i Freyr en stund til :)
RamaX
19.03.2021 kl 12:03
9732
OSLO, Norway – FREYR has issued Invitations to Tender for equipment packages needed for the battery cell production line for FREYR’s pilot plant in Mo i Rana, Norway. The announcement of the chosen supplier is targeted for the end of May 2021.
“The pilot plant site is prepared so that the first stages of construction can begin. With the tender processes for the production line machinery underway, FREYR is on track to achieve the milestones outlined in our project plan,” said Einar Kilde, FREYR executive vice president in charge of projects.
Prior to issuing the request for tender, pre-qualification of potential vendors was carried out in close collaboration with 24M Technologies (“24M”). FREYR has a definitive License and Services Agreement to use 24M’s SemiSolid lithium-ion battery platform technology. The license agreement provides FREYR with production rights to an unlimited amount of battery cells based on 24M’s current and future technology.
“FREYR is well on our way to building Norway’s first lithium-ion battery cell manufacturing facility at industrial scale. In the pilot plant, we will optimize and further industrialize 24M’s technology to produce clean, low-cost and high-energy density battery solutions based on renewable energy. It is exciting to see the development of our pilot plant materialize according to plan, which includes completing construction of the facility in 2022,” says Tom Einar Jensen, CEO of FREYR.
https://news.cision.com/freyr/r/freyr-issues-invitations-to-tender-for-the-purchase-of-battery-cell-production-equipment-for-pilot-p,c3308708
“The pilot plant site is prepared so that the first stages of construction can begin. With the tender processes for the production line machinery underway, FREYR is on track to achieve the milestones outlined in our project plan,” said Einar Kilde, FREYR executive vice president in charge of projects.
Prior to issuing the request for tender, pre-qualification of potential vendors was carried out in close collaboration with 24M Technologies (“24M”). FREYR has a definitive License and Services Agreement to use 24M’s SemiSolid lithium-ion battery platform technology. The license agreement provides FREYR with production rights to an unlimited amount of battery cells based on 24M’s current and future technology.
“FREYR is well on our way to building Norway’s first lithium-ion battery cell manufacturing facility at industrial scale. In the pilot plant, we will optimize and further industrialize 24M’s technology to produce clean, low-cost and high-energy density battery solutions based on renewable energy. It is exciting to see the development of our pilot plant materialize according to plan, which includes completing construction of the facility in 2022,” says Tom Einar Jensen, CEO of FREYR.
https://news.cision.com/freyr/r/freyr-issues-invitations-to-tender-for-the-purchase-of-battery-cell-production-equipment-for-pilot-p,c3308708
Redigert 19.03.2021 kl 12:04
Du må logge inn for å svare
Single Malt
07.04.2021 kl 08:40
8353
Fearnley morning note today: ALUS/FREYR – Asymmetrical risk with zero downside until merger
Looks similar to HCCH/Fusion Fuel (now HTOO) ahead of its merger when the stock was essentially flat until two weeks ahead of the EGM, then rallied ~50% over the two weeks going into the EGM and another 35% on the day when the merger was approved. We might be in a different market, but redemption value in ALUS is $10.07/share which is where the stock closed yesterday. ALUS filed with the SEC two weeks ago and said the EGM will be held promptly once the statement is declared effective, likely in late April / early May. ALUS is merging with FREYR, a Norwegian developer of clean, next-generation battery cell production capacity. FREYR har hired executives from the oil/gas and aluminum industries (Equinor, Hydro, BP), who are experienced in running large projects. The company has received NOK 181m in support from the Norwegian government so far. While ALUS has $290m in cash on balance, the combined company has a fully-committed PIPE equity issue of $600m anchored by Koch Industries; Glencore; Fidelity FMR; and Franklin Templeton, among others. FREYR is located in a region with vast supplies of renewable energy and seabed minerals (cobalt and manganese). Commercial production will start in 1H23 and the company is currently in discussions with 40 potential customers within electrical vehicles, power production and marine electrification. The industry needs to quadruple capacity to at least 2TWh in 2030 in order to meet demand (Bloomberg). Note Sweden’s Northvolt recently won a $14bn order to supply Audi and Porsche. ALUS will likely get increased attention going into the merger, with zero downside to redemption value. Latest investor presentation: https://www.freyrbattery.com/assets/Documents/FREYR-Investor-Presentation_WEB.pdf
Looks similar to HCCH/Fusion Fuel (now HTOO) ahead of its merger when the stock was essentially flat until two weeks ahead of the EGM, then rallied ~50% over the two weeks going into the EGM and another 35% on the day when the merger was approved. We might be in a different market, but redemption value in ALUS is $10.07/share which is where the stock closed yesterday. ALUS filed with the SEC two weeks ago and said the EGM will be held promptly once the statement is declared effective, likely in late April / early May. ALUS is merging with FREYR, a Norwegian developer of clean, next-generation battery cell production capacity. FREYR har hired executives from the oil/gas and aluminum industries (Equinor, Hydro, BP), who are experienced in running large projects. The company has received NOK 181m in support from the Norwegian government so far. While ALUS has $290m in cash on balance, the combined company has a fully-committed PIPE equity issue of $600m anchored by Koch Industries; Glencore; Fidelity FMR; and Franklin Templeton, among others. FREYR is located in a region with vast supplies of renewable energy and seabed minerals (cobalt and manganese). Commercial production will start in 1H23 and the company is currently in discussions with 40 potential customers within electrical vehicles, power production and marine electrification. The industry needs to quadruple capacity to at least 2TWh in 2030 in order to meet demand (Bloomberg). Note Sweden’s Northvolt recently won a $14bn order to supply Audi and Porsche. ALUS will likely get increased attention going into the merger, with zero downside to redemption value. Latest investor presentation: https://www.freyrbattery.com/assets/Documents/FREYR-Investor-Presentation_WEB.pdf
mranders
08.04.2021 kl 02:26
8152
tnx.
Aldri vært borti selskap med så klar gigantisk potensiell oppside, bare sitter.
Aldri vært borti selskap med så klar gigantisk potensiell oppside, bare sitter.
R1234
15.04.2021 kl 10:30
6584
Allerede kjøpt.
Ser ikke helt for mer det, men du har kanskje en short inne?
Ser ikke helt for mer det, men du har kanskje en short inne?
traderNOR
15.04.2021 kl 12:34
6577
R1234 skrev Hvor får jeg kjøpt freyr?
Mye rare svar på hvordan man får kjøpt Freyr. Det er såre enkelt.
1. Har du kundeforhold hos Nordnet må du ringe inn.
2. Er du kunde hos Pareto kan du handle på samme måte som noterte aksjer gjennom plattformen. Altså trenger man ikke å ringe megler. Her kan man også endre ordren om man ønsker det.
3. Hos DNB kan du også handle gjennom web plattformen, men her kan du ikke endre ordren.
1. Har du kundeforhold hos Nordnet må du ringe inn.
2. Er du kunde hos Pareto kan du handle på samme måte som noterte aksjer gjennom plattformen. Altså trenger man ikke å ringe megler. Her kan man også endre ordren om man ønsker det.
3. Hos DNB kan du også handle gjennom web plattformen, men her kan du ikke endre ordren.
OldNick
15.04.2021 kl 19:45
6459
Jeg tror jeg må skrattle, du tror det ikke før du ser det.
https://e24.no/naeringsliv/i/kRg07Q/nho-bekymret-for-brexitsmell-paa-norsk-batterieksport
Hvis jeg har forstått det slik, så vil Li-ione batterier (LiBs) produsert i Norge, eller med norske batteri-celler, bli pålagt 10% toll dersom de eksporteres til UK fra 2024 og utover.
Forutsetningen er at norske batterier/batteri-deler må utgjøre mer enn 50% av batterikostnaden, og battericeller med de dyrebare elektrodene (spesielt katoden med Li, Ni, Co og annet snacks er de dyreste delene i moderne LiBs. Slik battericeller som f.eks. FREYR visstnok skal produsere.
Og så tror naive, norske politikere at de kan få vekk denne detaljen i Brexit-avtalen? Som om det var en tilfeldighet at denne detaljen ble en del av brwxit-avtalen?
En avtale som var så kostbar å få til for UK og EU som nesten har kostet blod - skal lille Norge få endret til sin fordel?
Vi kan regne med at Erna drar frem sjekkheftet for å få vekk denne showstopperen. Hun har ingen hemninger når det gjelder å skrive ut sjekker til andre på innbyggernes regning.
Ser at ALUS-kursen har fått en reaksjon i e.middag, og har hatt en tur under <$10/aksje.
https://e24.no/naeringsliv/i/kRg07Q/nho-bekymret-for-brexitsmell-paa-norsk-batterieksport
Hvis jeg har forstått det slik, så vil Li-ione batterier (LiBs) produsert i Norge, eller med norske batteri-celler, bli pålagt 10% toll dersom de eksporteres til UK fra 2024 og utover.
Forutsetningen er at norske batterier/batteri-deler må utgjøre mer enn 50% av batterikostnaden, og battericeller med de dyrebare elektrodene (spesielt katoden med Li, Ni, Co og annet snacks er de dyreste delene i moderne LiBs. Slik battericeller som f.eks. FREYR visstnok skal produsere.
Og så tror naive, norske politikere at de kan få vekk denne detaljen i Brexit-avtalen? Som om det var en tilfeldighet at denne detaljen ble en del av brwxit-avtalen?
En avtale som var så kostbar å få til for UK og EU som nesten har kostet blod - skal lille Norge få endret til sin fordel?
Vi kan regne med at Erna drar frem sjekkheftet for å få vekk denne showstopperen. Hun har ingen hemninger når det gjelder å skrive ut sjekker til andre på innbyggernes regning.
Ser at ALUS-kursen har fått en reaksjon i e.middag, og har hatt en tur under <$10/aksje.
Redigert 15.04.2021 kl 21:00
Du må logge inn for å svare
Tjukkebrille
15.04.2021 kl 20:05
6372
Dette gjelder kun batterier som skal brukes i EL-biler, alle andre batterier omfattes ikke av dette. Freyr jobber mot flere markeder enn bilbransjen, men det er klart at noe av potensialet forsvinner jo med denne regelen.
Tjukkebrille
15.04.2021 kl 22:03
6317
I e24 artikkelen kommer det også frem at dette kun skal gjelde for batterier som settes i biler som skal eksporteres fra EU til Storbritannia. Altså sensasjonelle overskrifter, men ikke så bekmørkt om man leser hele artikkelen. NRK sin sak var fullstendig misvisende, de har allerede redigert saken sin et par ganger siden de slapp den.
HP17
15.04.2021 kl 22:14
6353
Hvor mye krakker denne aksjen i kurs i morgen?
Det er nok en signifikant sannsynlighet at freyr vil toppe talerlisten?
Dette hjelper nok ikke å «grønnmale», her får enhver være seg selv nærmest og tenke først på seg selv.
Det er nok en signifikant sannsynlighet at freyr vil toppe talerlisten?
Dette hjelper nok ikke å «grønnmale», her får enhver være seg selv nærmest og tenke først på seg selv.
Redigert 15.04.2021 kl 22:23
Du må logge inn for å svare
pengex
15.04.2021 kl 22:30
6353
Noen som vet dato for sammenslåingen med alus. Har kjøpt litt men ser at interessen er laber i us. Spørs om dagens innveksling på 6 -7 usd aksjen er lønnsomt.
Razbijac
15.04.2021 kl 22:34
6379
Hvorfor skulle den krakke? Er jo ingenting som er presis info her. Du vet ikke hvor mye Freyr skal selge til UK, du vet heller ikke hva avtalen med Storbritannia ender opp med å være. Vil heller legge vekt på mulighetene til salg til hele verden, uavhengig av tollsatsene mellom landene. Dette er en knøttliten sak for Freyr. Tenk heller på at Freyraksjonærer skal få 3,5 milliarder for sine aksjer av Alussa innen kort tid. Det er en betydelig oppside bare der for ikke å snakke om det som kommer. Alussa har reagert i dag? 0.4% ned vil jeg ikke kalle en reaksjon.
mranders
16.04.2021 kl 02:28
6236
er en jusprofessor som mener næringsministeren sov i timen. utrolig.
mranders
16.04.2021 kl 02:52
6219
Selv om man har en elendig næringsminister som ikke aner hva hun driver med, så har disse biltilverkerne alltid flere batterileverandører, så trenger i teorien ikke være noe big deal.
Valgordn.Reform
16.04.2021 kl 03:37
6158
Ufattelig hvordan Næringsdepartementet må ha sovet i timen her.
Med en rødgrønn regjering blir det en katastrofe. Ap er helt daue
på sånt som dette.
Med en rødgrønn regjering blir det en katastrofe. Ap er helt daue
på sånt som dette.
Silverbutt
16.04.2021 kl 05:58
6123
Ja det er kjempefornufig å redde verden med batterier ved å lage vindmøller på ett helt fjell. Ferdsel forbudt, evige inngrep og korttenkte nordmenn.
mranders
16.04.2021 kl 16:53
6051
Dette ser ikke helt bra ut, vi har statsminister og statsråder som gir bort vannenergi til EU, så får man dette tilbake, dette gjelder hele eu ikke bare uk. Regner med at det løses raskt, eller så får de stenge kablene til Tyskland, dk.
Redigert 16.04.2021 kl 16:54
Du må logge inn for å svare
Tjukkebrille
17.04.2021 kl 11:31
5983
Det gjelder kun batterier som settes i biler som fraktes fra EU til UK eller UK til EU. Batterier til biler som produseres for salg i EU er ikke rammet av dette. Regelen sier at kravet til tollfrie batterier i biler mellom UK og EU er at minimum 50% av batteriet skal være produsert i UK eller EU. Freyr skal produsere battericeller som utgjør ca 35% av verdien til et batteri. Altså er det teoretisk ingenting som tilsier at Freyr vil bli rammet av straffetoll selv mellom UK og EU.
https://www.google.no/amp/s/amp.theguardian.com/politics/2021/jan/03/uk-carmakers-have-three-years-to-source-local-electric-car-batteries
https://www.google.no/amp/s/amp.theguardian.com/politics/2021/jan/03/uk-carmakers-have-three-years-to-source-local-electric-car-batteries
mranders
17.04.2021 kl 12:21
5998
fra 2027 må hele batteriet være laget i EU, da usa hadde sånne delvise tariffer så omgikk kina dem ved å lage celler til solpaneler i andre land, så eu har ikke tenkt å gjøre det samme. Norge blir litt ofret for å ta kina. Ingen ministre eller såkalte forhandlere i UD har åpenbart skjønt hvordan eu tenker, selv om dette har vært offentlig via lekkasjer siden oktober, total skandale av UD diplomatiet, miljødepartementet, næringsdep, og statsminister. Alt de klarer å gjrøe er å dele ut penger, kritisere "menneskerettigheter" og gi bort norsk vannkraft til EU.
Redigert 17.04.2021 kl 12:24
Du må logge inn for å svare
Tjukkebrille
17.04.2021 kl 13:27
6013
Hvor har du lest at 100% av batteriet må være laget i EU fra 2027?
arna
17.04.2021 kl 14:23
5970
MO i Rans og Freyr... Nyheter Nrk. 1 i går ... dårlige utsikter for batteriprosuksjon i Norge - lite aktuelt m/ batteriproduksjon i Norge ...10 mill aksjer invester av Rana kommune sannsynlig bortkastet..
OldNick
17.04.2021 kl 15:51
6062
Sakser:
>>Freyr skal produsere battericeller som utgjør ca 35% av verdien til et batteri.<<
Man kan jo håpe.
Men, jeg tror, som mange andre, at prisene på råvarer for battericeller vil stige fremover, og bli betydelig dyrere i 2'dre halvdel av 20-tallet.
Det er stor risiko for å at det blir underskudd i markedet av flere av disse, men primært Ni, Co og Li, som er påkrevd i batteriene med høyeste ytelse.
Da kan man alternativt gå ned til LFP-katode, men taper ca. 35% kapasitet per vektenhet. For bytrafikk helt OK, men ikke for alle.formål.
>>Freyr skal produsere battericeller som utgjør ca 35% av verdien til et batteri.<<
Man kan jo håpe.
Men, jeg tror, som mange andre, at prisene på råvarer for battericeller vil stige fremover, og bli betydelig dyrere i 2'dre halvdel av 20-tallet.
Det er stor risiko for å at det blir underskudd i markedet av flere av disse, men primært Ni, Co og Li, som er påkrevd i batteriene med høyeste ytelse.
Da kan man alternativt gå ned til LFP-katode, men taper ca. 35% kapasitet per vektenhet. For bytrafikk helt OK, men ikke for alle.formål.
Akutt Bistand
17.04.2021 kl 19:49
5995
Kjøp de aksjene dere skal og sjekk de om et par år.
Unngå å sjekke vekstaksjer altfor mye etter at dere først har investert i caset. Følg heller med på børsmeldinger fra selskapet, og ikke vær så altfor opptatt av dag-til-dag kurs.
Freyr kommer. Selvfølgelig er det risiko med aksjer fra OTC, men potensialet her er stort.
Hva gjelder EU-regler; vent heller til Freyr kommenterer selv enn å spekulere så mye.
Fortsatt god helg
Unngå å sjekke vekstaksjer altfor mye etter at dere først har investert i caset. Følg heller med på børsmeldinger fra selskapet, og ikke vær så altfor opptatt av dag-til-dag kurs.
Freyr kommer. Selvfølgelig er det risiko med aksjer fra OTC, men potensialet her er stort.
Hva gjelder EU-regler; vent heller til Freyr kommenterer selv enn å spekulere så mye.
Fortsatt god helg
mranders
20.04.2021 kl 00:39
5586
"Han forhandlet brexitavtalen for EU: Har ingen tro på regjeringens redningsplan for bilbatteri-industrien"
Oidå. EU gidder ikke hjelpe land som ikke er medlemmer, selv om Erna signerer alt de spør om og gir bort elektrisiteten til Merkel. Åpenbart er målet til EU at alle batterier som skal selges i EU må være laget i EU, og Norge er ikke med i EU. Norge kan selvsagt presse dem med at vi er største netto el-eksporter til EU av alle 30 land der, men Erna og Søreide er ikke dyktige politikere, de bruker ikke det de har og kan bare stå og dele ut penger og signere eu-direktiv.
Man kan tenke seg en løsning der man sikrer at Norge får selge til andre land i EU enn UK, ikke bare inntil EU snart lukker den muligheten, en avtale som må være på plass i løpet av maks et par uker, men Søreide serverer bare floskler og er selvsagt ikke på den ballen heller selvsagt.
Oidå. EU gidder ikke hjelpe land som ikke er medlemmer, selv om Erna signerer alt de spør om og gir bort elektrisiteten til Merkel. Åpenbart er målet til EU at alle batterier som skal selges i EU må være laget i EU, og Norge er ikke med i EU. Norge kan selvsagt presse dem med at vi er største netto el-eksporter til EU av alle 30 land der, men Erna og Søreide er ikke dyktige politikere, de bruker ikke det de har og kan bare stå og dele ut penger og signere eu-direktiv.
Man kan tenke seg en løsning der man sikrer at Norge får selge til andre land i EU enn UK, ikke bare inntil EU snart lukker den muligheten, en avtale som må være på plass i løpet av maks et par uker, men Søreide serverer bare floskler og er selvsagt ikke på den ballen heller selvsagt.
Redigert 20.04.2021 kl 00:40
Du må logge inn for å svare
pengex
20.04.2021 kl 08:33
5517
Det vil ikke la seg gjøre når det meste av batterier og råstoffer til dette kommer fra Asia som heller ikke er med i EU. Når oppskaleringen av elbiler tar fullstendig av vil bilfabrikantene stå med åpne armer og ta det de får.
Av 90mill biler produsert i 2019 var 2 mill ev. 2020....tipper 5% extra osv......til 2030 da alt skal være ev.. ;-)
Her er en litt artig side som viser hvor biler blir produsert. Og det er kun ett fåtall i EU. https://www.worldometers.info/cars/
Av 90mill biler produsert i 2019 var 2 mill ev. 2020....tipper 5% extra osv......til 2030 da alt skal være ev.. ;-)
Her er en litt artig side som viser hvor biler blir produsert. Og det er kun ett fåtall i EU. https://www.worldometers.info/cars/
Redigert 20.04.2021 kl 08:43
Du må logge inn for å svare
Veksthuset
20.04.2021 kl 20:11
5424
Freyr til Teknisk Ukeblad angående den foreløpige tollsatsen på biler:
- Vi ser ikke at dette påvirker våre planer i Mo i Rana. Våre intensjonsavtaler for salg av battericeller handler om stasjonær lagring og marine applikasjoner, sier Hilde Rønningsen, kommunikasjonsdirektør i Freyr.
- Vi ser ikke at dette påvirker våre planer i Mo i Rana. Våre intensjonsavtaler for salg av battericeller handler om stasjonær lagring og marine applikasjoner, sier Hilde Rønningsen, kommunikasjonsdirektør i Freyr.
pengex
20.04.2021 kl 20:18
5539
Esg spac investorer rømmer skuta nå. Gik lightning motors er nede i 7,8 pre møte merge i morra. Thcb /microvast er nede i 11usd. Cciv lucid ev ned 6% .Alus under 10usd.
Synkende dollar og dårligere økonomi lover ikke bra for sammenslåingen
Synkende dollar og dårligere økonomi lover ikke bra for sammenslåingen
Redigert 20.04.2021 kl 20:21
Du må logge inn for å svare
Razbijac
27.04.2021 kl 11:52
4573
Jeg tror Bjørn Rune Gjelsten som eier 8% av Freyer og som ikke har rørt beholdningen siden han kjøpte seg inn er uenig med deg.
neztn
28.04.2021 kl 20:42
4250
Ikke lenge til vi får svarene om fusjon eller ei. Uavhengig av det skal pilotenfabrikken opp i løpet av kvartalet og produsere i løpet av året. Om Alussa skal trekke seg står nok nye friere klare for å investere.
Så ut til at sekkeposten på 11,- ble tatt ut i dag. Forhåpentligvis snur den opp igjen nå.
Så ut til at sekkeposten på 11,- ble tatt ut i dag. Forhåpentligvis snur den opp igjen nå.
Ser ikke ut som styreformannen i selskapet er veldig redd for at dette ikke går i orden
https://www.kbnn.no/artikkel/milliardsatsing-pa-batterifabrikk
https://www.kbnn.no/artikkel/milliardsatsing-pa-batterifabrikk