FREYR - Hopp på!
Bli med på en historisk reise. Hopp på toget Freyr før avreise, blir en vakker vakker reise. Tro meg!
Et stikkord; vanvittig dyktig ledelse
Et stikkord; vanvittig dyktig ledelse
Redigert 05.02.2021 kl 17:59
Du må logge inn for å svare
R1234
29.04.2021 kl 11:47
11866
Next AS has acquired 105,888 shares in Freyr AS (FREYR) from Teknovekst Ltd. Following the transaction, ATS Next and Teknovekst own 51,165,893 and 47,582,988 shares of FREYR, respectively.
ATS Next is a company controlled by FREYRs Executive Chairman and Founder Torstein Dale Sjøtveit. Teknovest is a company controlled by FREYRs Director and Founder Tor Ivar Slettemoen. The companies entered this transaction pursuant to a January 2021 agreement between Teknovekst and ATS Next related to the dissolution of selected historic joint ownership interests between the two companies.
ATS Next is a company controlled by FREYRs Executive Chairman and Founder Torstein Dale Sjøtveit. Teknovest is a company controlled by FREYRs Director and Founder Tor Ivar Slettemoen. The companies entered this transaction pursuant to a January 2021 agreement between Teknovekst and ATS Next related to the dissolution of selected historic joint ownership interests between the two companies.
traderNOR
29.04.2021 kl 11:26
11849
Alussa er selvsagt positiv til fusjonen. Det var jo de som initierte dette, men det er ikke ledelsen der som avgjør det, men eierne i Alussa. Det er dette som skal stemmes over på GF mot midten av mai. Når det er sagt tror jeg fusjonen kommer til å bli stemt gjennom da aksjonærsammensetningen er som den er. Alussa må ha 2/3 stemmer for at fusjonen skal kunne bli gjennomført. Jeg mener at rundt 90% av eierne i Alussa er institusjonelle investorer.
Razbijac
29.04.2021 kl 10:59
11862
Hadde de tenkt slik hadde de aldri vært institusjonelle investorer. Jeg hadde tenkt på det fra en helt annen vinkel. De institusjonelle som ikke fikk aksjer under PIPE dealen vil nok veldig gjerne kjøpe seg inn ved neste anledning, som da blir børsnoteringen, da vil du få så stor etterspørsel etter aksjene at det mest sannsynlig flyr. DERFOR skal de sitte til over merge blant annet, for ikke å snakke om at de kanskje har et litt lenger perspektiv og ser at dette blir enormt, men det er kanskje for langt fram for mange daytradere her.
Redigert 29.04.2021 kl 10:59
Du må logge inn for å svare
Razbijac
29.04.2021 kl 10:53
11861
Det er greit, men det hadde kanskje vært litt dumt å selge seg ut til en verdi av hele selskapet som er mindre enn halvparten av det selskapet skal omsette for om et par år. NEL handler for ca 40 ganger framtidig omsetning. Freyr handler for 0.1 i dag.
Filthy Shot
29.04.2021 kl 10:23
11805
Husk at alle som ikke er langsiktig i Alus kan selge seg ut på ca $10 nå, eller redeeme på ca $10 når det skal stemmes. Det er ca 98% institusjonelle eiere i Alus, med andre ord folk som kan dette gamet. HVORFOR i all verden skal de sitte til over merge, for deretter å selge under $10?? Gir ikke mening i det hele tatt.
Det du derimot kunne ha argumentert for at er at Freyr aksjonærer med stor gevinst kan selge seg ut på NYSE pga høyere volum enn på OTC, men disse vil uansett bli spist opp greit med volum som er i USA, og korrigere opp til $10 igjen.
Det du derimot kunne ha argumentert for at er at Freyr aksjonærer med stor gevinst kan selge seg ut på NYSE pga høyere volum enn på OTC, men disse vil uansett bli spist opp greit med volum som er i USA, og korrigere opp til $10 igjen.
R1234
29.04.2021 kl 09:51
11736
Holde seg stabil litt til slik at jeg får lastet nok:) har klokketro på dette fremover:)
neztn
29.04.2021 kl 09:33
11732
Ser ut som det løsner ordentlig i dag. Forhåpentligvis kommer det snart positive nyheter over dammen.
pengex
29.04.2021 kl 08:50
11623
Nei men når sammenslåingen skjer spørs det om 10usd holder seg dersom det ikke kommer fantastiske nyheter.
Mange spac investorer er kortsiktige. Det synes på de fleste spac som kan gå pluss/minus 10-20% på dagen.
Mange spac investorer er kortsiktige. Det synes på de fleste spac som kan gå pluss/minus 10-20% på dagen.
Razbijac
29.04.2021 kl 00:05
11685
Det er vel ingen grunn til at Alussa skal trekke seg. De har tydelig uttrykt at dette er det de vil satse på. Alt ser ut til å være klart, bare formaliteter som gjenstår, mem som tar tid å gjennomføre i USA. Om det trekker lenger ut i tid og dealen bryrer pga formaliteter så vil nok de samme folka investere på en annen måte.
Ser ikke ut som styreformannen i selskapet er veldig redd for at dette ikke går i orden
https://www.kbnn.no/artikkel/milliardsatsing-pa-batterifabrikk
https://www.kbnn.no/artikkel/milliardsatsing-pa-batterifabrikk
neztn
28.04.2021 kl 20:42
4255
Ikke lenge til vi får svarene om fusjon eller ei. Uavhengig av det skal pilotenfabrikken opp i løpet av kvartalet og produsere i løpet av året. Om Alussa skal trekke seg står nok nye friere klare for å investere.
Så ut til at sekkeposten på 11,- ble tatt ut i dag. Forhåpentligvis snur den opp igjen nå.
Så ut til at sekkeposten på 11,- ble tatt ut i dag. Forhåpentligvis snur den opp igjen nå.
Razbijac
27.04.2021 kl 11:52
4578
Jeg tror Bjørn Rune Gjelsten som eier 8% av Freyer og som ikke har rørt beholdningen siden han kjøpte seg inn er uenig med deg.
pengex
20.04.2021 kl 20:18
5544
Esg spac investorer rømmer skuta nå. Gik lightning motors er nede i 7,8 pre møte merge i morra. Thcb /microvast er nede i 11usd. Cciv lucid ev ned 6% .Alus under 10usd.
Synkende dollar og dårligere økonomi lover ikke bra for sammenslåingen
Synkende dollar og dårligere økonomi lover ikke bra for sammenslåingen
Redigert 20.04.2021 kl 20:21
Du må logge inn for å svare
Veksthuset
20.04.2021 kl 20:11
5429
Freyr til Teknisk Ukeblad angående den foreløpige tollsatsen på biler:
- Vi ser ikke at dette påvirker våre planer i Mo i Rana. Våre intensjonsavtaler for salg av battericeller handler om stasjonær lagring og marine applikasjoner, sier Hilde Rønningsen, kommunikasjonsdirektør i Freyr.
- Vi ser ikke at dette påvirker våre planer i Mo i Rana. Våre intensjonsavtaler for salg av battericeller handler om stasjonær lagring og marine applikasjoner, sier Hilde Rønningsen, kommunikasjonsdirektør i Freyr.
pengex
20.04.2021 kl 08:33
5522
Det vil ikke la seg gjøre når det meste av batterier og råstoffer til dette kommer fra Asia som heller ikke er med i EU. Når oppskaleringen av elbiler tar fullstendig av vil bilfabrikantene stå med åpne armer og ta det de får.
Av 90mill biler produsert i 2019 var 2 mill ev. 2020....tipper 5% extra osv......til 2030 da alt skal være ev.. ;-)
Her er en litt artig side som viser hvor biler blir produsert. Og det er kun ett fåtall i EU. https://www.worldometers.info/cars/
Av 90mill biler produsert i 2019 var 2 mill ev. 2020....tipper 5% extra osv......til 2030 da alt skal være ev.. ;-)
Her er en litt artig side som viser hvor biler blir produsert. Og det er kun ett fåtall i EU. https://www.worldometers.info/cars/
Redigert 20.04.2021 kl 08:43
Du må logge inn for å svare
mranders
20.04.2021 kl 00:39
5591
"Han forhandlet brexitavtalen for EU: Har ingen tro på regjeringens redningsplan for bilbatteri-industrien"
Oidå. EU gidder ikke hjelpe land som ikke er medlemmer, selv om Erna signerer alt de spør om og gir bort elektrisiteten til Merkel. Åpenbart er målet til EU at alle batterier som skal selges i EU må være laget i EU, og Norge er ikke med i EU. Norge kan selvsagt presse dem med at vi er største netto el-eksporter til EU av alle 30 land der, men Erna og Søreide er ikke dyktige politikere, de bruker ikke det de har og kan bare stå og dele ut penger og signere eu-direktiv.
Man kan tenke seg en løsning der man sikrer at Norge får selge til andre land i EU enn UK, ikke bare inntil EU snart lukker den muligheten, en avtale som må være på plass i løpet av maks et par uker, men Søreide serverer bare floskler og er selvsagt ikke på den ballen heller selvsagt.
Oidå. EU gidder ikke hjelpe land som ikke er medlemmer, selv om Erna signerer alt de spør om og gir bort elektrisiteten til Merkel. Åpenbart er målet til EU at alle batterier som skal selges i EU må være laget i EU, og Norge er ikke med i EU. Norge kan selvsagt presse dem med at vi er største netto el-eksporter til EU av alle 30 land der, men Erna og Søreide er ikke dyktige politikere, de bruker ikke det de har og kan bare stå og dele ut penger og signere eu-direktiv.
Man kan tenke seg en løsning der man sikrer at Norge får selge til andre land i EU enn UK, ikke bare inntil EU snart lukker den muligheten, en avtale som må være på plass i løpet av maks et par uker, men Søreide serverer bare floskler og er selvsagt ikke på den ballen heller selvsagt.
Redigert 20.04.2021 kl 00:40
Du må logge inn for å svare
Akutt Bistand
17.04.2021 kl 19:49
6000
china skrev Dårlig stemning her på mandag
Kjøp de aksjene dere skal og sjekk de om et par år.
Unngå å sjekke vekstaksjer altfor mye etter at dere først har investert i caset. Følg heller med på børsmeldinger fra selskapet, og ikke vær så altfor opptatt av dag-til-dag kurs.
Freyr kommer. Selvfølgelig er det risiko med aksjer fra OTC, men potensialet her er stort.
Hva gjelder EU-regler; vent heller til Freyr kommenterer selv enn å spekulere så mye.
Fortsatt god helg
Unngå å sjekke vekstaksjer altfor mye etter at dere først har investert i caset. Følg heller med på børsmeldinger fra selskapet, og ikke vær så altfor opptatt av dag-til-dag kurs.
Freyr kommer. Selvfølgelig er det risiko med aksjer fra OTC, men potensialet her er stort.
Hva gjelder EU-regler; vent heller til Freyr kommenterer selv enn å spekulere så mye.
Fortsatt god helg
OldNick
17.04.2021 kl 15:51
6067
Sakser:
>>Freyr skal produsere battericeller som utgjør ca 35% av verdien til et batteri.<<
Man kan jo håpe.
Men, jeg tror, som mange andre, at prisene på råvarer for battericeller vil stige fremover, og bli betydelig dyrere i 2'dre halvdel av 20-tallet.
Det er stor risiko for å at det blir underskudd i markedet av flere av disse, men primært Ni, Co og Li, som er påkrevd i batteriene med høyeste ytelse.
Da kan man alternativt gå ned til LFP-katode, men taper ca. 35% kapasitet per vektenhet. For bytrafikk helt OK, men ikke for alle.formål.
>>Freyr skal produsere battericeller som utgjør ca 35% av verdien til et batteri.<<
Man kan jo håpe.
Men, jeg tror, som mange andre, at prisene på råvarer for battericeller vil stige fremover, og bli betydelig dyrere i 2'dre halvdel av 20-tallet.
Det er stor risiko for å at det blir underskudd i markedet av flere av disse, men primært Ni, Co og Li, som er påkrevd i batteriene med høyeste ytelse.
Da kan man alternativt gå ned til LFP-katode, men taper ca. 35% kapasitet per vektenhet. For bytrafikk helt OK, men ikke for alle.formål.
arna
17.04.2021 kl 14:23
5975
MO i Rans og Freyr... Nyheter Nrk. 1 i går ... dårlige utsikter for batteriprosuksjon i Norge - lite aktuelt m/ batteriproduksjon i Norge ...10 mill aksjer invester av Rana kommune sannsynlig bortkastet..
Tjukkebrille
17.04.2021 kl 13:27
6018
Hvor har du lest at 100% av batteriet må være laget i EU fra 2027?
mranders
17.04.2021 kl 12:21
6003
fra 2027 må hele batteriet være laget i EU, da usa hadde sånne delvise tariffer så omgikk kina dem ved å lage celler til solpaneler i andre land, så eu har ikke tenkt å gjøre det samme. Norge blir litt ofret for å ta kina. Ingen ministre eller såkalte forhandlere i UD har åpenbart skjønt hvordan eu tenker, selv om dette har vært offentlig via lekkasjer siden oktober, total skandale av UD diplomatiet, miljødepartementet, næringsdep, og statsminister. Alt de klarer å gjrøe er å dele ut penger, kritisere "menneskerettigheter" og gi bort norsk vannkraft til EU.
Redigert 17.04.2021 kl 12:24
Du må logge inn for å svare
Tjukkebrille
17.04.2021 kl 11:31
5988
Det gjelder kun batterier som settes i biler som fraktes fra EU til UK eller UK til EU. Batterier til biler som produseres for salg i EU er ikke rammet av dette. Regelen sier at kravet til tollfrie batterier i biler mellom UK og EU er at minimum 50% av batteriet skal være produsert i UK eller EU. Freyr skal produsere battericeller som utgjør ca 35% av verdien til et batteri. Altså er det teoretisk ingenting som tilsier at Freyr vil bli rammet av straffetoll selv mellom UK og EU.
https://www.google.no/amp/s/amp.theguardian.com/politics/2021/jan/03/uk-carmakers-have-three-years-to-source-local-electric-car-batteries
https://www.google.no/amp/s/amp.theguardian.com/politics/2021/jan/03/uk-carmakers-have-three-years-to-source-local-electric-car-batteries
mranders
16.04.2021 kl 16:53
6056
Dette ser ikke helt bra ut, vi har statsminister og statsråder som gir bort vannenergi til EU, så får man dette tilbake, dette gjelder hele eu ikke bare uk. Regner med at det løses raskt, eller så får de stenge kablene til Tyskland, dk.
Redigert 16.04.2021 kl 16:54
Du må logge inn for å svare
Silverbutt
16.04.2021 kl 05:58
6128
Ja det er kjempefornufig å redde verden med batterier ved å lage vindmøller på ett helt fjell. Ferdsel forbudt, evige inngrep og korttenkte nordmenn.
Valgordn.Reform
16.04.2021 kl 03:37
6163
Ufattelig hvordan Næringsdepartementet må ha sovet i timen her.
Med en rødgrønn regjering blir det en katastrofe. Ap er helt daue
på sånt som dette.
Med en rødgrønn regjering blir det en katastrofe. Ap er helt daue
på sånt som dette.
mranders
16.04.2021 kl 02:52
6224
Selv om man har en elendig næringsminister som ikke aner hva hun driver med, så har disse biltilverkerne alltid flere batterileverandører, så trenger i teorien ikke være noe big deal.
mranders
16.04.2021 kl 02:28
6241
er en jusprofessor som mener næringsministeren sov i timen. utrolig.
Razbijac
15.04.2021 kl 22:34
6384
Hvorfor skulle den krakke? Er jo ingenting som er presis info her. Du vet ikke hvor mye Freyr skal selge til UK, du vet heller ikke hva avtalen med Storbritannia ender opp med å være. Vil heller legge vekt på mulighetene til salg til hele verden, uavhengig av tollsatsene mellom landene. Dette er en knøttliten sak for Freyr. Tenk heller på at Freyraksjonærer skal få 3,5 milliarder for sine aksjer av Alussa innen kort tid. Det er en betydelig oppside bare der for ikke å snakke om det som kommer. Alussa har reagert i dag? 0.4% ned vil jeg ikke kalle en reaksjon.
pengex
15.04.2021 kl 22:30
6358
Noen som vet dato for sammenslåingen med alus. Har kjøpt litt men ser at interessen er laber i us. Spørs om dagens innveksling på 6 -7 usd aksjen er lønnsomt.
HP17
15.04.2021 kl 22:14
6358
Hvor mye krakker denne aksjen i kurs i morgen?
Det er nok en signifikant sannsynlighet at freyr vil toppe talerlisten?
Dette hjelper nok ikke å «grønnmale», her får enhver være seg selv nærmest og tenke først på seg selv.
Det er nok en signifikant sannsynlighet at freyr vil toppe talerlisten?
Dette hjelper nok ikke å «grønnmale», her får enhver være seg selv nærmest og tenke først på seg selv.
Redigert 15.04.2021 kl 22:23
Du må logge inn for å svare
Tjukkebrille
15.04.2021 kl 22:03
6322
I e24 artikkelen kommer det også frem at dette kun skal gjelde for batterier som settes i biler som skal eksporteres fra EU til Storbritannia. Altså sensasjonelle overskrifter, men ikke så bekmørkt om man leser hele artikkelen. NRK sin sak var fullstendig misvisende, de har allerede redigert saken sin et par ganger siden de slapp den.
Tjukkebrille
15.04.2021 kl 20:05
6377
Dette gjelder kun batterier som skal brukes i EL-biler, alle andre batterier omfattes ikke av dette. Freyr jobber mot flere markeder enn bilbransjen, men det er klart at noe av potensialet forsvinner jo med denne regelen.
OldNick
15.04.2021 kl 19:45
6464
Jeg tror jeg må skrattle, du tror det ikke før du ser det.
https://e24.no/naeringsliv/i/kRg07Q/nho-bekymret-for-brexitsmell-paa-norsk-batterieksport
Hvis jeg har forstått det slik, så vil Li-ione batterier (LiBs) produsert i Norge, eller med norske batteri-celler, bli pålagt 10% toll dersom de eksporteres til UK fra 2024 og utover.
Forutsetningen er at norske batterier/batteri-deler må utgjøre mer enn 50% av batterikostnaden, og battericeller med de dyrebare elektrodene (spesielt katoden med Li, Ni, Co og annet snacks er de dyreste delene i moderne LiBs. Slik battericeller som f.eks. FREYR visstnok skal produsere.
Og så tror naive, norske politikere at de kan få vekk denne detaljen i Brexit-avtalen? Som om det var en tilfeldighet at denne detaljen ble en del av brwxit-avtalen?
En avtale som var så kostbar å få til for UK og EU som nesten har kostet blod - skal lille Norge få endret til sin fordel?
Vi kan regne med at Erna drar frem sjekkheftet for å få vekk denne showstopperen. Hun har ingen hemninger når det gjelder å skrive ut sjekker til andre på innbyggernes regning.
Ser at ALUS-kursen har fått en reaksjon i e.middag, og har hatt en tur under <$10/aksje.
https://e24.no/naeringsliv/i/kRg07Q/nho-bekymret-for-brexitsmell-paa-norsk-batterieksport
Hvis jeg har forstått det slik, så vil Li-ione batterier (LiBs) produsert i Norge, eller med norske batteri-celler, bli pålagt 10% toll dersom de eksporteres til UK fra 2024 og utover.
Forutsetningen er at norske batterier/batteri-deler må utgjøre mer enn 50% av batterikostnaden, og battericeller med de dyrebare elektrodene (spesielt katoden med Li, Ni, Co og annet snacks er de dyreste delene i moderne LiBs. Slik battericeller som f.eks. FREYR visstnok skal produsere.
Og så tror naive, norske politikere at de kan få vekk denne detaljen i Brexit-avtalen? Som om det var en tilfeldighet at denne detaljen ble en del av brwxit-avtalen?
En avtale som var så kostbar å få til for UK og EU som nesten har kostet blod - skal lille Norge få endret til sin fordel?
Vi kan regne med at Erna drar frem sjekkheftet for å få vekk denne showstopperen. Hun har ingen hemninger når det gjelder å skrive ut sjekker til andre på innbyggernes regning.
Ser at ALUS-kursen har fått en reaksjon i e.middag, og har hatt en tur under <$10/aksje.
Redigert 15.04.2021 kl 21:00
Du må logge inn for å svare
traderNOR
15.04.2021 kl 12:34
6582
R1234 skrev Hvor får jeg kjøpt freyr?
Mye rare svar på hvordan man får kjøpt Freyr. Det er såre enkelt.
1. Har du kundeforhold hos Nordnet må du ringe inn.
2. Er du kunde hos Pareto kan du handle på samme måte som noterte aksjer gjennom plattformen. Altså trenger man ikke å ringe megler. Her kan man også endre ordren om man ønsker det.
3. Hos DNB kan du også handle gjennom web plattformen, men her kan du ikke endre ordren.
1. Har du kundeforhold hos Nordnet må du ringe inn.
2. Er du kunde hos Pareto kan du handle på samme måte som noterte aksjer gjennom plattformen. Altså trenger man ikke å ringe megler. Her kan man også endre ordren om man ønsker det.
3. Hos DNB kan du også handle gjennom web plattformen, men her kan du ikke endre ordren.
R1234
15.04.2021 kl 10:30
6589
Allerede kjøpt.
Ser ikke helt for mer det, men du har kanskje en short inne?
Ser ikke helt for mer det, men du har kanskje en short inne?