Gucci og Xbox inngår uventet samarbeid
Hva har egentlig Xbox og Gucci til felles?
De har begge lange ventelister på produktene sine. Det er snart jul og samtlige spillkonsoller har lange ventelister. Det samme gjelder tilbehør fra de mest kjente motehusene. Lærvarene til Gucci er riktignok ikke preget av mangelen på mikrochipper eller produksjon i Kina (de har importert arbeiderne ned til Prato utenfor Firenze).
Nytt av året er motemerkets stigende interesse for gaming.
Forrige uke slapp Xbox og Gucci et samarbeid som koster 10.000 dollar. Det består av den siste Xbox Series X, utformet i Guccis design, og med en eksklusiv koffert laget etter Guccis tradisjonsrike lærbruk. De som er opptatt av å reise rundt med med stil eller rett og slett pynte kjellerstuen med et objekt fra verdens mest kjente motehus måtte sette seg opp på venteliste (i likhet med alle andre konsoller). Den er kun blitt laget i et opplag på 100 eksemplarer og kommer garantert til å bli et samlerobjekt.
Good game
I moteriktige hjem har man kunnet se slike gammelmodige kofferter som pynt i gjentatte tilfeller. På mange måter er det ikke helt avsindig pris for en koffert/møbel (med julegaven til barna inkludert) som fort kan koste det samme på annenhåndsmarkedet.
Gucci for sin del, har denne sesongen forsøkt å koble seg på spillverden i likhet med mange andre livstilmerker. På nettsiden deres kan man allerede spille egenkomponerte spill ikledd Gucci sin estetikk. De har snuten rettet inn mot metaverset som alle andre store merkevarer.
Det mye omtalte samarbeidet som ble lansert for en uke siden er riktignok fysisk. Ikke bare forsøker Gucci å snike seg inn i kjellerstuer og barnerom som tidligere var forbeholdt skoleboller og 1,5 liters flasker med brus, men de har også appropriert uttrykket GG (Good Game) som er blitt brukt i sjakkverden i århundrer. Spill- og gaming industrien er for alvor omfavnet av de trendsensitive moteaktørene.
Hva ligger under treet? Det er store forventninger til hva julenissen har puttet under juletreet i år. Akkurat nå er det lange ventelister på samtlige spillkonsoller. Man kan spørre seg selv, hva som egentlig er mest eksklusivt av en Gucci koffert eller en Xbox. Akkurat nå er det nok vanskeligere å få tak i en spillkonsoll eller en eksklusiv veske fra de internasjonale motehusene.
Prisen tilser allikevel at denne ender opp hos èn-prosenterne, samlere eller kjøpmenn som forsøker å flippe spillkonsollen videre på annenhåndsmarkedet. En kjapp titt på ebay.com tre dager etter lansering gav en klar indikator. I skrivende stund ligger en Xbox med Gucci koffert på rundt 250.000 norske kroner. God jul.