<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

KLM etterlyser tiltak mot kinesiske konkurrenter

KLM ber EU iverksette tiltak for å forhindre urettferdige fordeler for kinesiske konkurrenter.

Publisert 7. okt.
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 498 ord
KJØPSMULIGHET? Aksjekursen til Air France-KLM har falt nesten 40 prosent i år, men Bernstein gir likevel selskapet en kjøpsanbefaling med oppside opp mot 95 prosent. Foto: Bloomberg

Det nederlandske flyselskapet KLM ber EU om å iverksette tiltak for å motvirke «urettferdig» konkurranse fra kinesiske flyselskaper som har fått tillatelse til å fly over russisk luftrom, melder Bloomberg.

VIL HA EU PÅ RULLEBANEN: Adm. direktør Marjan Rintel i KLM. Foto: Bloomberg

– Europa kan i det minste se på hvordan vi kan forhindre dette urettferdige konkurranseforholdet, enten ved prising eller ved å vurdere det på en annen måte, sa KLMs adm. direktør Marjan Rintel i et intervju med den nederlanske TV-kanalen WNL søndag.

Flyr rundt Russland

Etter Russlands fullskala invasjon av Ukraina i februar 2022 har ikke europeiske flyselskaper hatt mulighet til å fly over Russland, i tillegg har også Ukrainas luftrom har vært stengt siden da. Dette har gitt kinesiske konkurrenter, som har tilgang til russisk luftrom, en kostnadsmessig fordel.

Rintel påpekte at det å unngå russisk luftrom legger til mellom to og fire timer flytid, noe som øker flyprisene. 

Kommentarene kommer samtidig som flere europeiske flyselskaper vurderer å redusere flyvningene til Kina.

British Airways har annonsert at de vil stoppe flyvningene mellom London og Beijing fra denne måneden til november neste år. Lufthansa vurderer også om de skal kutte den daglige flyvningen fra Frankfurt til Beijing, og viser til at de ikke klarer å konkurrere med Gulf-flyselskaper, skriver Bloomberg. 

Skal spare inn 5,2 mrd. årlig

På grunn av økende kostnader, presenterer KLM i forrige uke et stort kostnadsbesparingsprogram som skal øke overskuddet med 450 millioner euro årlig, som tilsvarer drøyt 5,2 milliarder kroner. Som en del av de planlagte besparelsene må KLM-ansatte jobbe mer effektivt, det må gjøres endringer i arbeidsplaner, og vedlikehold av fly kan bli outsourcet.

– Dette er på grunn av mangel på piloter og teknikere, sier Rintel til WNL og understreker at det nåværende personalet ikke nødvendigvis må jobbe hardere.

– Først og fremst ønsker vi å komme tilbake til antallet flygninger vi hadde i 2019. Vi er ikke på vår fulle kapasitet ennå. Vi ansetter mange folk og gir dem rask opplæring, men det er fortsatt ikke nok, sier hun.

Konsernsjefen håper at personalmangelen snart vil bli løst og fremhever at de er i dialog med fagforeningene om passende tiltak.

– Da vil vi også tjene mer penger og kunne dekke kostnadene.

Oppside på 95 prosent

På børsen i år har aksjen holdingsselskapet Air France–KLM slitt. Aksjekursen er ned nesten 40 prosent i år, og bare den siste uken har selskapet falt nærmere 10 prosent. Likevel er det flere analytikere som har en kjøpsanbefaling enn som roper selg, selv om halvparten av analytikerne anbefaler investorer å sitte i ro. 

Citi, JP Morgan og Bernstein har alle en kjøpsanbefaling. Citi som kom med en oppdatering rett før helgen har satt kursmålet til Air France–KLM på 10 euro pr. aksje, mens JP Morgan anser 12 euro pr. aksje som fornuftig. Likevel blekner de begge to mot Bernstein som har kursmål på 16 euro, satt i slutten av september. Det tilsvarer oppsider på henholdsvis 22 prosent, 46 prosent og 95 prosent.