<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Elbiltoll kan gi priskrig i Norge

EUs tiltak for å begrense salget av kinesiske elbiler kan lede til at bilene dumpes i Norge. Det kan få store konsekvenser for et allerede krevende salg.

Publisert 28. juni
Oppdatert 1. juli
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 556 ord
SPÅR HARD KONKURRANSE: Medgründer Jonathan Parr i bruktbilselskapet Rebil forventer at kinesiske elbiler vil innta Norge i større grad dersom tollsatsene i EU innføres. Foto: Rebil

Flommen av billige kinesiske elbiler har i lang tid irritert EU, som hevder Beijing bidrar med ulovlige subsidier til egen bilindustri for å vinne markedsandeler. Nylig ble det vedtatt en toll på biler importert fra Kina inn til EU, på opptil 40 prosent. Kina har lovet gjengjeld, og partene er i forhandlinger for å unngå ytterligere eskaleringer av situasjonen.

Norge er ikke en del av EUs tollunion, og er derfor ikke forpliktet til å innføre de samme tollene. Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) har tidligere uttalt at det er uaktuelt å innføre noen form for avgifter på biler importert fra Kina.

– Vedum sier at det ikke blir straffetoll her til lands, så vi får tro på det. Det gjør at de kinesiske merkene vil satse enda tøffere her i landet ettersom det blir forskjell mellom EU og Norge, sier Jonathan Parr i bruktbiltjenesten Rebil.

– Det vil sørge for fortsatt hard konkurranse på pris, og man kan anta at de kinesiske merkene vil kapre en enda større markedsandel, sier han.

I dag har kinesiske elbiler en markedsandel på rundt 15 prosent etter forrykkende vekst de siste årene. Det skyldes hovedsaklig svært lave priser sammenlignet med etablerte merker.

– Tatt vekk goder

Mens elbiler i mange år har dominert nybilsalget i Norge, er det mer krevende å få fotfeste i Europa. I mai falt salget med over 10 prosent sammenlignet med mai i fjor. I det største markedet, Tyskland, stupte salget med hele 30 prosent. Bilsalget som helhet falt med 2,6 prosent.

– I mange EU-land har man startet sent og tatt vekk goder før elbiler får fotfeste. Jeg har stor forståelse for at produsentene har hovedfokus på fossil. Det er større forskjell på Norge og Tyskland enn det folk flest er klar over. Når man tar vekk fordelen før det har satt seg, så kan det ende med at hele satsingen klapper sammen, forklarer Parr.

Tesla har vært mye omtalt etter en lang rekke brå prisendringer de seneste 18 månedene. Store priskutt gjorde at Tesla Model Y ble den mest solgte bilen i Europa i 2023, men salget har avtatt og i mai falt elbil SUV-en ned til 18. plass.

– Tesla har vist at de ikke er redde for å bruke pris som virkemiddel på å nå målene sine. De gjør ting på egen måte der de er mer fleksible, jobber mot produksjonsmål og skal ta markedsandeler. Merker de at det dipper, så jekker de ned prisene, forklarer han.

Lav konkursrisiko

Et av de mange nye elbilmerkene som har oppstått de seneste årene er amerikanske Fisker. Selskapet, med danske Henrik Fisker i spissen, har strevet stort siden lansering. Forrige uke søkte selskapet om konkursbeskyttelse, etter å ha solgt knapt en åttendedel av det forventede målet. Rundt 330 biler er solgt til norske kunder, som nå har rast i verdi.

– Det er klart at hvis du kjøper et ukjent merke, så er det en større risiko for at du som bileier ender opp i en vanskelig situasjon. Fisker traff for eksempel maks dårlig med timingen og satsingen. Det er ikke stor sannsynlighet for at andre rammes, sier Parr.

Han påpeker at mange av de nye asiatiske merkene som har entret det europeiske markedet allerede har et solid fotfeste i sine hjemmemarkeder. Dermed vil være mindre risiko forbundet med kjøp, sammenlignet med nyoppstartede merker.