<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Videre drift av Unibuss sikret – rekonstruksjonen av selskapet er vedtatt

Rekonstruksjonen av busselskapet Unibuss ble fredag vedtatt. Dermed er busstilbudet sikret, opplyser Ruter i en pressemelding.

Publisert 28. juni
Oppdatert 28. juni
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 506 ord
Foto: NTB

– Jeg er glad for at partene er enige om en vei videre. Det er viktig for å gi innbyggerne et stabilt og godt busstilbud fremover, sier Marit Vea (V), byråd for miljø og samferdsel, i en pressemelding.

Unibuss har siden 13. mai vært i en rekonstruksjonsprosess for å løse selskapets finansielle utfordringer. Fredag ble avtalen om rekonstruksjon signert mellom Unibuss og kreditorene Sporveien, Ruter og Danske Bank.

Unibuss hevet 5. juni i år kontraktene i Ruters vestregion og én minibuss-kontrakt i Follo. Ifølge Ruter er dette en del av rekonstruksjonsavtalen som nå er signert, og de er nå i gang med å få inn tilbud fra andre operatører på disse kontraktene.

Indre by og Oslo øst

– Vårt viktigste fokus gjennom hele denne prosessen har vært å sikre at kollektivtilbudet går som normalt. Vi er godt i gang med hasteanskaffelsene, og disse vil sikre busstilbudet for de reisende, sier administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen i Ruter.

Avtalen innebærer at Unibuss beholder kontraktene de inngikk i 2023 om Indre by og Oslo øst. Dermed kommer selskapet til å fortsette å være operatør for en rekke sentrale linjer i Oslo.

– Det er veldig positivt at partene nå har landet en avtale som innebærer at kollektivtrafikken vil gå som normalt, og at denne krevende situasjonen ikke går utover de reisende. Det er viktig for å gi innbyggerne et stabilt og godt busstilbud fremover, sier Vea.

– God løsning

Også fylkesråd for samferdsel i Akershus fylkeskommune puster lettet ut over at bussen også i framtiden kommer til å gå når den skal.

– Det viktigste for fylkesrådet har hele tiden vært å sørge for at de reisende fortsatt kan stole på at bussen går når den skal. Nå ser det ut til at vi finner en god løsning for de reisende i Bærum og Follo, sier Håkon Snortheim (H), fylkesråd for samferdsel i Akershus fylkeskommune.

Unibuss er Oslos største bussoperatør og heleid av kommunen. De siste månedene er det blitt jobbet på spreng for å unngå konkurs og busskollaps.

Mandag 13. mai begjærte selskapet rekonstruksjonsforhandlinger i Oslo tingrett i et forsøk på å unngå konkurs og busskrise i hovedstaden. Selskapet hadde da ubetalte regninger på 100 millioner og bøter fra samarbeidspartner Ruter etter en trøblete vinter.

Dersom Unibuss hadde gått konkurs, ville rundt 70 prosent av bussene i Oslo stoppet umiddelbart.

Stort underskudd

Samtidig viser morselskapet Sporveiens årsresultat for 2023 at underskuddet i Unibuss er på 439 millioner kroner, mer enn fire ganger så høyt som tidligere antatt. Underskuddet får store konsekvenser for Unibuss-eieren, skriver Vårt Oslo.

For å unngå konkurs i Unibuss må nemlig Sporveien ta av sin egenkapital for å berge datterselskapet. Ifølge avisen blir 300 millioner kroner av gjelden til Unibuss konvertert til egenkapital. Samtidig skytes det inn 125 millioner kroner i ytterligere, ny egenkapital.

Vinterens busskaos i hovedstadsområdet med innstillinger og kraftige forsinkelser omfattes ikke av 2023-regnskapet.

– Unibuss står i en svært krevende økonomisk situasjon. Det er derfor gledelig at vi, i dag, har sikret videre drift av Unibuss gjennom å ha signert rekonstruksjonsavtalen med selskapets største kreditorer, sier konsernsjef Birte Sjule i Sporveien. Hun er også styreleder i Unibuss.