<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Høl og elbiler

Publisert 6. mai 2024 kl. 19.59
Oppdatert 9. mai 2024 klokken 16.14
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 364 ord
Foto: NTB

Mandag var det slutt på elbilenes adgang til å bruke kollektivfeltene i Oslo og Akershus. Helt siden 2003 har dette vært mulig, og i rushtiden var det også fritt frem for elbiler hvis det var minst to i bilen.

At denne fordelen ga økt salg av elbiler er åpenbart. Man kunne suse inn fra Nesøya til Oslo i kollektivfeltet eller stå i morgen- og ettermiddagskø. Elbiler og pengene vant.

Nå er det slutt. Tunnelene på Ring 1 (Hammersborgtunnelen og Vaterlandstunnelen) skal stenges 1. juli, og for å lære elbileierne å ta buss, gå eller sykle igjen, stoppet Statens vegvesen og kommunene i Oslo og Akershus elbilene i kollektivfeltene nå.

Når flere av dagens veier og tunneler stenges og elbilene må finne nye veier, blir bilistene oppfordret til å bruke buss, og når elbilene er fjernet fra kollektivfeltene skal det gå raskere med buss (tid er penger).

At sentrale og viktige tunneler stenges, og at utbyggingen vil ta minst tre år, tør vi ikke ha noen mening om. Det blir som det blir.

Men at bussene skal klare å absorbere all ny trafikk, tviler vi sterkt på. Det vil bli mange og endeløse køer i Oslo de kommende årene. Planleggerne i Statens vegvesen er altfor optimistiske.

Gåing og sykling blir det lite av i vinterhalvåret, og hva bussene klarer er usikkert. De svikter jo når de trengs som mest (mye sne).

Allerede før tunnelene er stengt, har Oslo fått mange nye reguleringer av veier, og det er så kompliserte kjøremønstre at selv drosjesjåfører fortviler.

Mange har allerede gitt opp bilen og forsøker kollektivtrafikken. Det er krevende.

Og når vi først er ved trafikk og veier i Oslo, så er det bare å konstatere at vi aldri har sett så mange hull (svære høl) og asfaltskader. Det er overalt, og man risikerer å bli stående i hullene.

Det sies at det gjøres iherdige forsøk på å tette og lappe, men hullene gjenoppstår i løpet av få dager. Trafikken må jo gå hele tiden.

For oss ser det ut som om Oslo kommune har mistet kontrollen.

Veiene er elendig vedlikeholdt og tunneler stenges. Køene mandag var bare en forsmak.

Det er ikke bare elbileiere som får en ny hverdag.