Tesla leverte 0,71 dollar pr. aksje og en omsetning på 25,17 dollar i fjerde kvartal. Ifølge LSEG, tidligere kjent som Refinitiv, forventet man en omsetning på 25,6 milliarder dollar og en inntjening pr. aksje på 0,74 dollar.
Mens andre amerikanske bilprodusenter slet med å produsere og selge et høyt volum av helelektriske kjøretøy i fjor, rapporterte Tesla 484 507 leveranser i fjerde kvartal og mer enn 1,8 millioner for 2023. Betydelige prisreduksjoner hjalp Tesla å nå dette tallet, som var en rekord for selskapet, ifølge CNBC.
Teslas inntekter økte med rundt 3 prosent fra samme kvartal i fjor, ifølge LSEG. Samtidig melder selskapet at resultatet er mer enn doblet fra 3,7 milliarder til 7,9 milliarder dollar fra samme periode i fjor.
Aksjen faller rundt 3 prosent i etterhandelen.
Møter tøff konkurranse
Tesla har møtt tøff motstand den siste tiden. Både i inn- og utland.
På den globale scenen kapret den kinesiske bilgiganten BYD salget av batterdrevne elektriske kjøretøy foran Tesla i løpet av kvartalet i 2023. Men Tesla klarte imidlertid å opprettholde sin ledelse i salg gjennom for hele året totalt.
I USA stiger også kostnadene for arbeidskraft. For å gjøre lønningene konkurransedyktige mot bilprodusenter som General Motors, Ford og Stellantis, hvor ansatte er representert av fagforeningen United Auto Workers, har Tesla nylig iverksatt lønnsøkninger for mange av sine timelønnede fabrikkansatte i USA, skriver CNBC.
Tesla står også overfor fagforeningspress i Sverige og over hele Skandinavia, samt en rekke søksmål og pågående regulatoriske undersøkelser i USA og Europa.
Musk er under mer press enn noen gang for å innfri sitt langsiktige løfte om en programvareoppdatering som kan forvandle eksisterende Teslaer til selvkjørende robot-taxier uten maskinvareendringer, ifølge CNBC.
Musk vil ha mer makt
Før kvartalstallene ble sluppet sendte Tesla-aksjonærene inn spørsmål til ledelsen for å bli besvart via plattformen Say Technologies.
De har blant annet etterspurt når Tesla planlegger å debutere sitt «neste generasjons» kjøretøy, et rimeligere elektrisk kjøretøy omtalt av fans som Model 2. Investorer vil også vite antall bestillinger Tesla har mottatt for sin nylig utgitte Cybertruck, samt når selskapet planlegger å øke produksjonen av sine 4680 battericeller og elektriske semi-lastebil ved Nevada Gigafactory.
Aksjonærer uttrykte bekymring for Musks nylige krav om å kontrollere mer av selskapet.
«Jeg er ubekvem med å la Tesla vokse til å bli en leder innenfor kunstig intelligens (AI) og robotikk uten å ha rundt 25 prosent andel av stemmene. Tilstrekkelig for å være innflytelsesrik, men ikke så mye at jeg ikke kan bli nedstemt», skrev Musk i et innlegg mandag 15. januar på X.
«Hvis dette ikke skjer, vil jeg foretrekke å bygge produkter utenfor Tesla», fortsatte milliardæren og viste til at han anser Tesla som «ett dusin» oppstartsselskaper og ikke bare ett.
Ifølge CNBC etterspurte også investorer på Say-plattformen om d burde være bekymret for at Elon har uttalt at han er ukomfortabel med å utvide AI og robotikk i Tesla hvis han ikke har 25 prosent av stemmene.
Selv investoren Ross Gerber, som har vært en Musk-fan og Tesla-optimist i mange år, reagerte på forslaget. Gerber sa på CNBCs «Last Call» med Brian Sullivan, at Musk la press på Tesla-aksjonærer, og at uttalte videre at ideen om at han ikke kontrollerer Tesla er absurd. Han la også til at alle i styret er en venn eller familiemedlem av ham.
Satser videre på AI
Musk bygger allerede kunstig intelligensprodukter utenfor Tesla, inkludert hos X.AI, et oppstartsselskap han inkorporerte i Nevada i mars 2023.
Da Tesla la frem tall for andre kvartal i juli 2023 fortalte Musk at de hadde noen av verdens beste AI-ingeniører og forskere som var villige til å bli med i deres oppstartsselskap, men at ikke var villige til å bli med i et stort, relativt etablert konsern som Tesla.
Tesla har i tillegg ifølge CNBC annonsert planer om å bygge sine egne datasentre, Dojo-superdatamaskiner og en menneskelignende robot, med navn Optimus.