<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Hadde Björn Rosengren rett?

Ap, anført av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, har dessverre bestemt seg for å legge ned Flytoget. En beslutning få av oss forstår, skriver Øyvind Gedde.

Publisert 4. des. 2023 kl. 11.28
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 523 ord
I FARE: Det å skrote velfungerende selskaper kan neppe sies å være god forvaltning eller god butikk, skriver artikkelforfatteren. Foto: NTB

Da den tidligere svenske næringsministeren påsto at Norge var den siste sovjetstaten, vakte det oppsikt. Men er det virkelig slik at regjeringen bevisst nedbygger gode tilbud kun for å tekkes LO?

Statseide foretak scorer sjelden høyt blant forbrukerne. Flytoget er imidlertid en tjeneste mange virkelig setter pris på, og det av gode grunner. De har vist en god forståelse for kundens behov og scorer meget høyt på Norsk kundebarometer. Påstander om at det ikke er vanskelig å skape et godt produkt som går på skinner fra A til Å overser nok mange av de utfordringene det faktisk innebærer.

Det er vanskelig å forstå hvorfor Ap ønsker å gå tilbake til gamle NSB-tider
Øyvind Gedde. Foto: Iván Kverme

Arbeiderpartiet, anført av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, har dessverre bestemt seg for å legge ned Flytoget. En beslutning få av oss forstår. Kanskje han vil opplyse oss?

Norsk jernbane har vært dårlig forvaltet i mange år, med manglende vilje til reell satsing. Det å tilrettelegge for mer miljøvennlig transport gir god verdi for samfunnet. Velfungerende offentlige transportløsninger er også viktig i et beredskapsperspektiv.

Politisk ansvar er et mandat til å forvalte og utvikle våre felles ressurser på en best mulig måte. Det er en klar fordel om politikerne også har ambisjoner om en god utvikling av samfunnet de skal forvalte. Det å skrote velfungerende selskaper kan neppe sies å være god forvaltning eller god butikk.

Den gang Flytoget ble etablert, fikk selskapet en tung start. En rekke uheldige omstendigheter, deriblant lekkasjer i Romeriksporten, ga kostnadsøkning og en prislapp på 10 milliarder. Betydelige investeringer måtte nedskrives. Det var et kostbart konsept å utvikle. Men produktet ble meget bra, og godt rustet til å levere et meget godt tilbud. Flytoget leverer også meget gode resultater. Alt så lovende ut helt til Nygård fikk en fiks idé om å skrote denne suksesshistorien. Forstå det den som kan.

Vi elsker tog som kommer presis med gode vogner, god service og bra renhold. Flytoget går hurtig og er effektivt. Selskapet har vunnet en rekke priser for universell utforming, inkluderende design og kundeservice. Vi ønsker at flest mulig skal benytte kollektivtransport. Da bør dette gode tilbudet opprettholdes og videreutvikles.

Billettprisene hos Flytoget er litt høyere enn hos Vy, men det er en pris de fleste av oss gladelig betaler for å få et så mye bedre produkt.

Det er vanskelig å forstå hvorfor Ap ønsker å gå tilbake til gamle NSB-tider. Håpet er at samferdselsministeren kan svare på noen enkle spørsmål:

  • Hva vil dere oppnå ved å erstatte Flytoget, som ligger på topp i kundetilfredshet, med Vy, som ligger nesten nederst?
  • Hvorfor fikk Vy levere anbud for to togområder mens Flytoget kun fikk levere ett? Er dette i tråd med EØS-reglene, og samsvarer det med fri konkurranse?
  • Frykter regjeringen all form for konkurranse?

Selv ikke innbyggerne i Russland ønsker seg tilbake til tider med kun én type forretninger med russisk utvalg og tomme hyller. Vi håper ikke at Nygård har ambisjoner om å omskape Norge til den siste sovjetstat.

Øyvind Gedde

Gründer i MOVU Mobility