Den sveitsiske storbanken UBS har pekt ut elbilaksjene de liker i Kina, og de mener til og med at kineserne allerede har kommet opp med det banken kaller «kinesernes svar på Tesla Model 3».
For ifølge sveitserne har BYDs Seal sammenlignbare spesifikasjoner med Tesla's Model 3, som ble lansert i ny tapet i Kina og Europa forrige uke, skriver CNBC.
«Vi konkluderer med at denne bilen er konkurransedyktig i pris, takket være sin vertikale integrasjon, egnede spesifikasjoner og produksjonsvolum. Den har en fordel ikke bare over etablerte utenlandske selskaper, men også kinesiske oppstartselskaper innen elbilindustrien,» skriver UBS-analytikerne i analysen de har kalt «Veksten til kinesiske elbilgiganter».
Stor oppside
UBS hevet kursmålet til 345 hongkongdollar fra 320, og gjentok kjøpsanbefalingen på aksjen. BYD-aksjen handels for 247 honkongdollar på børsen i Hong Kong fredag, som betyr at UBS ser en oppside på nesten 40 prosent for aksjen.
«Mens salget av BYD Seal har ligget etter Tesla Model 3 på grunn av merkevarepåvirkning og påvirkning fra andre BYD-modeller, har det likevel overgått konkurrentene XPeng P7/P7i og Toyota bZ3 betydelig. Vi mener at BYDs omfattende ingeniørteam har oppnådd kontinuerlige teknologiske forbedringer gjennom jevnlige lanseringer av nye modeller, og dette representerer en betydelig konkurransefordel som er vanskelig å matche,» skriver analytikerne.
Ifølge UBS har Seal-modellene god innvendig plass, 5G-tilkobling og en roterende cockpitskjerm:
«Resultatet er et godt alternativ til Tesla Model 3 til 10-20 prosent lavere salgspris,» skriver UBS-analytikerne.
Anbefaler batteriprodusent
I tillegg til BYD anbefaler UBS også kundene sine å eie aksjer i Great Wall Motor, som visstnok har enda flere elbilmodeller, samt elbil-startupen Li Auto, som analytikerne beskriver som en av de fremste driverne for veksten i Kinas marked for plugg-inn-hybrid og elbiler sammen med BYD, skriver CNBC.
Litt på siden av elbiler legger analytikerne til at de også er positive til batteriprodusenten Contemporary Amperex Technology (CATL), som en de mener er et selskap som tjener godt på overgangen til elbiler.
Nedgraderte VW
Analysen med UBS' kinesiske elbilfavoritter kommer bare noen få dager etter at det ble kjent at meglerhuset nedgraderte Volkswagen og Renault fra nøytral til selg, og samtidig senket kursmålet hos begge de to europeiske bilprodusentene.
UBS er bekymret for at Volkswagen er den globale bilprodusenten som er mest eksponert for den økende konkurransen fra kinesiske bilprodusenter. Mens noen av e samme argumentene gjelder også for Renault. For selv om Renaults økonomiske resultater vil forbli bra de kommende kvartalene, tror investeringsbanken at Renault vil være sterkt eksponert for konkurranse fra kinesiske bilprodusenter og Tesla.