<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Schibsted – bedre enn ventet

Schibsted legger frem tall.

Publisert 25. okt. 07:03
Oppdatert 25. okt. 07:28
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 307 ord
LA FREM TALL: Konsernsjef Christian Printzell Halvorsen i Schibsted. Foto: NTB

Saken oppdateres SE DIREKTE: Webcast fra kvartalspresentasjonen kl. 9.00

Schibsted hadde inntekter på 2,61 milliarder i tredje kvartal, på forhånd var det ventet 2,52 milliarder. 

«Når det gjelder økonomisk prestasjon, endte konsernets inntekter for tredje kvartal på 2.607 millioner NOK, som representerer en økning på 9 prosent år-over-år på konstant valutabasis, mens konsernets EBITDA forbedret seg med 17 prosent til 670 millioner», sier adm. direktør Christian Printzell Halvorsen.

EBITDA på 670 millioner kroner var bedre enn Bloomberg-konsensus på 549,1 millioner.

Kraftig resultathopp 

Under finansinntektene inngår salget av Aurelia, som utgjorde 5,13 milliarder kroner. Dette bidro til å løfte resultatet markant fra fjoråret. Resultat før skatt endte dermed på 5,14 milliarder kroner, et kraftig hopp fra 1,49 milliarder i fjor.

Nordic Marketplace-segmentet økte inntektene med 6 prosent, i tråd med konsensus; 1.446 millioner mot 1.462. EBITDA fra segmentet var derimot 8 prosent høyere enn konsensus; 565 mot 521 millioner.  Reklameinntektene falt 18 prosent, mens rubrikkinntektene var opp 10 prosent.  

Delivery-segmentet slo inntektsestimatene med over 24 prosent; 599 mot 481 millioner. Selskapet trekker frem «økte volumer i Helthjem, kombinert med oppkjøpet av Amedia Distribution».

– Nytt steg 

«Tredje kvartal i 2024 representerte et nytt viktig steg i vår strategiske transformasjon til å bli et rendyrket markedsplass-selskap», sier Printzell Halvorsen. «Etter salget av vår medievirksomhet og Adevinta-transaksjonen, som genererte en samlet kapitalavkastning på rundt 24 milliarder NOK, har vi utbetalt den andre delen av det spesielle kontantutbyttet på 2 milliarder NOK og igangsatt den første delen av vårt tilbakekjøpsprogram for aksjer på 2 milliarder NOK.»

Schibsted har tidligere annonsert omorganisering og kostnadstiltak som er «på riktig spor, med fullføring forventet innen utgangen av november», sier konsernsjefen.

«Videre fortsetter vi å fokusere på å forenkle driften». Selskap har tenkt å trekke seg ut fra Lendo, Prisjakt, Mittanbud, Servicefinder, Remppatori og 3byggetilbud.dk, men dette er tidligere kommunisert.