Saken oppdateres SE DIREKTE: Webcast fra kvartalspresentasjonen kl. 9.00
Schibsted hadde inntekter på 2,61 milliarder i tredje kvartal, på forhånd var det ventet 2,52 milliarder.
«Når det gjelder økonomisk prestasjon, endte konsernets inntekter for tredje kvartal på 2.607 millioner NOK, som representerer en økning på 9 prosent år-over-år på konstant valutabasis, mens konsernets EBITDA forbedret seg med 17 prosent til 670 millioner», sier adm. direktør Christian Printzell Halvorsen.
EBITDA på 670 millioner kroner var bedre enn Bloomberg-konsensus på 549,1 millioner.
Kraftig resultathopp
Under finansinntektene inngår salget av Aurelia, som utgjorde 5,13 milliarder kroner. Dette bidro til å løfte resultatet markant fra fjoråret. Resultat før skatt endte dermed på 5,14 milliarder kroner, et kraftig hopp fra 1,49 milliarder i fjor.
Nordic Marketplace-segmentet økte inntektene med 6 prosent, i tråd med konsensus; 1.446 millioner mot 1.462. EBITDA fra segmentet var derimot 8 prosent høyere enn konsensus; 565 mot 521 millioner.
Delivery-segmentet slo inntektsestimatene med over 24 prosent; 599 mot 481 millioner.
– Nytt steg
«Tredje kvartal i 2024 representerte et nytt viktig steg i vår strategiske transformasjon til å bli et rendyrket markedsplass-selskap», sier Printzell Halvorsen. «Etter salget av vår medievirksomhet og Adevinta-transaksjonen, som genererte en samlet kapitalavkastning på rundt 24 milliarder NOK, har vi utbetalt den andre delen av det spesielle kontantutbyttet på 2 milliarder NOK og igangsatt den første delen av vårt tilbakekjøpsprogram for aksjer på 2 milliarder NOK.»
Schibsted har tidligere annonsert omorganisering og kostnadstiltak som er «på riktig spor, med fullføring forventet innen utgangen av november», sier konsernsjefen.