I en tid hvor investorene sitter strammere på pengepungen har klima og fintech-selskapet MoreScope sikret seg frisk kapital. Med investorer som Nysnø, Finstart og Sintef i ryggen har selskapet hentet inn 34 millioner kroner, men lett har det ikke vært.
– Vi startet runden vår i 2023, og det opplevde vi som ganske utfordrende. Ikke nødvendigvis i forbindelse med selve interessen fra investorer, men mer fordi de virket mer risikoaverse. Det var lett å få møter, men det opplevdes vanskelig å komme helt i mål, sier adm. direktør Sophie Bruusgaard Jewett i MoreScope.
Jewett forteller at selskapet begynte prosessen med å hente penger før den reelle kommersialiseringen. Det var ikke før MoreScope fikk fart på salget at innhentingen bedret seg. På bare ni måneder gikk selskapet fra null til 50 kunder, noe som gjorde at investorinteressen gradvis ble mer håndfast.
– Vi merker at det har løsnet mot slutten av året og inn i 2024. Det går bedre og bedre, særlig for startups som oss som jobber med klimatech. Vi tror vi har fått inn nok nå til å kunne gi oss litt pusterom til å fokusere på salg og vekst. Ikke minst det å ta steget ut i nye markeder, sier Jewett.
I en pressemelding mandag skriver selskapet at de ønsker å bruke pengene på å skalere ut i det nordiske markedet.
Sa nei til flere investorer
I 2019 startet Stavanger-baserte EV Private Equity utviklingen av programvareselskapet xIQ. I fjor fusjonerte de seg med Sintef-satningen MoreScope. Sammen utviklet de en løsning som kalkulerer selskapers totale klimafotavtrykk, inkludert den delen som stammer fra selskapets verdikjede nasjonalt og internasjonalt. Det er verdsettelsen knyttet til fusjonen som er blitt brukt i den nylige emisjonen.
– I etterkant har vi endt opp med å si nei til andre investorer. Det å hente mer på den nåværende verdivurderingen var ikke nødvendigvis det vi ønsket heller. Jeg tror vi fant et «sweet spot» hvor vi fikk inn nok til å fokusere på vekst, men ikke slik at det ble for mye utvanning, sier Jewett.
Bytteforholdet mellom MoreScope og xIQ ble basert på gjensidig selskapsgjennomgang og relativ verdsettelse, og endte på cirka 24 prosent til Sintef, og 76 prosent til xIQ. Størrelsen på emisjonen var da antatt å ligge på mellom 20 til 30 millioner kroner.
– Det å gå på lite penger en stund gjør at du må prioritere mye hardere. Vi kjente på at vi måtte prøve å hente riktig mengde. Vi er veldig fornøyde med der vi endte opp.
Vil doble omsetningen
– Vi skal øke salget ganske kraftig. Vi har et ganske hårete salgsmål opp mot Serie A. Vi ønsker å doble omsetningen innen den tid, forteller Jewett om fremtidige utsikter til selskapet.
Serie A-runden skal ifølge direktøren gjennomføres i løpet av 2025.
– De neste seks månedene blir ekstremt viktige. Vi mener vi har et riktig produkt, og dette ser vi også i salgstallene våre. Klarer vi å fortsette på denne trenden står selskapet foran en utrolig spennende reise og gode resultater, avslutter hun.