<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Boligalarmutfordrer tredoblet verdien på fire år

Første emisjon i 2019 verdsatte boligalarmutfordreren Homely til 100 millioner. Da selskapet rett før nyttår hentet 20 millioner, var prisingen 305 millioner.

Publisert 26. mai
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 534 ord
TREDOBLET: Gründer Nadir Nalbant (t.v.) og adm. direktør Petter Kildal Forseth i Homely. Foto: Homely

– Vi har i dag passert 10.000 kunder, og får cirka 600 nye hver måned. Målsetningen er å passere 30.000 i løpet av to år, sier adm. direktør i Homely, Petter Kildal Forseth.

Det norske boligalarmmarkedet preges av to svært dominerende selskaper, Verisure og Sector Alarm. Det ønsker Homely å gjøre noe med, og har i flere år vært svært aktiv på markedsføring i ulike medier.

Selskapet ble etablert i 2017 av Nadir Nalbant, som tidligere hadde hatt stor suksess med å bygge opp mobilselskapene Sense og Hello, som begge ble solgt – henholdsvis til Chess og Ice. 

Tredoblet verdi

I den første emisjonen, i desember 2019, gikk Schibsted inn med 12 millioner kroner, noe som priset Homely til 100 millioner. 27. november 2020, dagen etter at Sector Alarm og Verisure fikk en bot fra Konkurransetilsynet på 1,2 milliarder kroner for prissamarbeid, kunne Homely fortelle at det hadde hentet 55 millioner fra investorer, til en prising på 205 millioner etter at pengene hadde kommet inn.

Homely

(Mill. kr) 2023 2022
Driftsinntekter 38,7 12,3
Driftsinntekter - 264,3
Resultat før skatt −21,4 −19,8

– Vi gjorde en liten emisjonsrunde ved juletider og hentet inn 20 millioner for å ha mulighet til å kunne gi enda mer gass på caset for å akselerere veksttakten, sier Kildal Forseth.

Denne emisjonen priset selskapet til 305 millioner kroner, altså en tredobling på fire år.

– Vi får mange kundehenvendelser hver dag, og jobber strukturert med å bygge opp salgsavdelingen for å håndtere alle henvendelsene fra nye kunder. Det er måneder vi ikke klarer å ta unna alle henvendelsene, sier han.

Bra trøkk i markedet til tross, selskapet fortsetter å tape store penger. Homely tredoblet omsetningen til 38,7 millioner kroner i 2023, men tapte likevel 21,4 millioner.

– Det er i tråd med planen, sier Kildal Forseth.

I 2021 var inntektene på bare 4 millioner kroner, og underskuddet var tre ganger høyere.

– Vi styrer etter en strategi som skal lede oss frem til 30.000 kunder og en omsetning på 100 millioner. Hvis vi fortsetter med dagens veksttakt, er vi over halvveis ved årsslutt, sier han.

– Gode marginer

– Vi kan bli cash positive når som helst dersom vi velger å bremse markedsaktivitetene, men vi vil fortsette å investere betydelig beløp i videre vekst for å ta markedsandeler, sier han.

– Dere markedsfører dere på en månedspris for alarmsystemet på 199 kroner – er det et nivå dere kan holde eller må prisen økes for å dekke inn driftstapet?

– Vi har bra marginer på dagens tjeneste. Det er et volumspill, sier han.

Han sier at aksjonærene er fornøyde med utviklingen og backer selskapet med ny kapital. I forrige runde gikk de eksisterende eierne inn med frisk kapital tilsvarende sin eierpost.

Etter forrige emisjon var de største eierne Nalbant med 53,7 prosent, Rasmussengruppen med 19,1 prosent, Schibsted med 17,6 prosent og den svenske medieinvestoren NWT Media med 6,7 prosent.

– Hvor mye har dere i kontanter i dag, og hvor lenge kan dere leve på dem med dagens strategi?

– Vi er solid oppkapitalisert med en egenkapital på 62 millioner, hvorav 50 millioner i kontanter, som fører oss frem til positiv kontantstrøm og 30.000 kunder, sier han.