Vipps Mobilepays første hele regnskapsår etter fusjonen med danske Mobilepay var i fjor. Da økte tapet med 106 millioner, sammenlignet med de to selskapenes respektive resultater i 2022.
Det fører til et samlet underskudd på hele 1,09 milliarder, skriver bankavisen Bankshift og E24.
Økte inntekter, men store utgifter
Inntektene steg riktignok med 31 prosent, tilsvarende 292 millioner, i fjor.
«Vi har vært gjennom et år med konsolidering der vi har bygget en ny plattform, samtidig som vi har driftet hver vår plattform i parallell. Det fører til veldig store kostnader», sier Vipps Mobilepay-sjef Rune Garborg til BankShift.
Han påpeker at selskapet samtidig hadde en vekst på 36 prosent innen netthandel, som var «over all forventning».
«Blant nye norske og danske bedrifter på nett, tror jeg nesten alle velger å inkludere Vipps Mobilepay som betalingsalternativ», legger han til.
Men selv om inntektene altså har steget, har også kostnadene gjort det samme. Fjorårsregnskapet viser utgifter på hele 2,7 milliarder.
Garborg kaller 2023 for et fusjonsår, som koster mye, både i tid og penger.
Sier opp 100
Nå planlegger også selskapet å legge ned kontoret i Vilnius, hovedstaden i Litauen. Dette kontoret var opprinnelig en del av det danske konsernet før fusjonen, skriver nisjeavisen.
Det vil altså si at litt over 100 ansatte vil miste jobben.
Selskapet hadde lønnsutgifter på over 800 millioner i fjor, samt store utgifter i forbindelse med transaksjoner.
Vipps jobber for øvrig med en løsning hvor det vil gå an å vippse på tver av landegrensene i Norge, Finland og Danmark, samt en egen app i Sverige, avslører selskapet til Bankshift.
Nisjeavisen skriver også at selskapet har 11,5 millioner brukere i dag, og at det ble gjennomfort hele 1,24 milliarder transaksjoner i de tre landene i 2023.