<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Sjeldent samarbeid mellom eiendomskonkurrenter

Manglende standardisering gjør at Entra, Storebrand Eiendom og Malling & Co nå går sammen om å utvikle felles dataplattform. 

Publisert 6. nov. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 399 ord
DATADELING: De konkurrerer det meste, men nå skal adm. direktør Anders Berggren i Malling, adm. direktør Sonja Horn i Entra og adm. direktør Truls Nergaard i Storebrand Eiendom jobbe sammen om felles dataplattform. Foto: Iván Kverme

– Vi er nødt til å samarbeide og få opp felles standarder, sier Sonja Horn, adm. direktør i Entra.

Viljen til å digitalisere er der, men ifølge sjefene i tre av Norges største eiendomskonsern står selskapenes infrastruktur i veien.

Derfor går konkurrentene Entra, Storebrand Eiendom, og Malling & Co nå sammen om en felles digital plattform som skal gi bedre brukeropplevelser for leietakere og ansatte.

– Manglende standardisering og en fragmentert infrastruktur har gjort det utfordrende å digitalisere eiendomsmassen på en skalerbar måte. Vi har ikke funnet en hyllevare, derfor har vi tatt initiativet til plattformen, sier Horn, adm. direktør i Entra.

Det felles «teknologiselskapet» har utgangspunkt i Entra, hvor Storebrand Eiendom kommer inn som delt største aksjonær med 45 prosent og Malling tar 10 prosent. 

Felles dataplattform

Storebrand og Malling er de to første utenfra som er invitert inn, og ifølge Horn åpnes det for at at flere eiendomsaktører kan bli invitert inn.

Ingen av partene vil si noe om transaksjonen.

Truls Nergaard, adm. direktør i Storebrand Eiendom poengterer at større grad av standardisering er avgjørende.

– Du får en felles plattform hvor alle kan nås og kommuniseres med, samt én dataflate hvor informasjon fra byggene samles og benyttes til alt fra teknisk til bærekraftsarbeid.

– Og skal det først standardiseres, så tror vi på volum, sier han.

Anders Berggren fra Malling & Co fremhever verdien av å gjøre bygningsmassen mer brukervennlig, i tillegg til å effektivisere driften.

– De to viktigste driverne, slik vi ser det, er bedre brukeropplevelser for leietakerne og deres ansatte, og å forenkle og forbedre administrasjonen fra gårdeiers ståsted, sier Berggren.

Totalt besitter aktørene 4,5 millioner kvadratmeter eiendomsmasse med over 200.000 brukere.

Sikkerhet og effektivitet 

Og til tross for at samarbeid ifølge aktørene ikke forekommer ofte i bransjen, mener Berggren i Malling at det ligger et betydelig kommersielt potensial i et teknologisamarbeid hvor det er snakk om såpass mange brukere.

– Hvilke gevinster håper dere å oppnå?

– Det er ikke så lett å kvantifisere, men dette er problemstillinger hele bransjen sliter med, som å være GDPR-compliant, sikre effektiv drift og sømløse opplevelser.

– Skal du gjøre det på en hel portefølje, må du ha en felles plattform. Så ligger det åpenbart økonomiske insentiver i det, sier Horn.

Tenker nordisk

Hvor ambisjonsnivået for plattformsatsingen ligger er foreløpig ikke hugget i sten, men Nergaard i Storebrand Eiendom mener det er naturlig å tenke utenfor Norges grenser.

– Med en såpass betydelig eiendomsmasse og antallet brukere den vil få, kan man i hvert fall tenke nordisk.