<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Går i strupen på Tesla

Kineserne spiser seg inn på elbilmarkedet i Europa, der de største aktørene jobber hardt for å kutte kostnader. Samtidig utfordrer Mercedes Tesla på rekkevidde. 

Publisert 4. sep. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 377 ord
Article lead
lead
UTFORDRER TESLA: Mercedes, ledet av Ola Källenius. Foto: Bloomberg

Bilmessen i München er i gang, og Mercedes presenterte mandag sin nær produksjonsklare CLA sedan som er vurdert til å kunne kjøre mer enn 750 kilometer på én lading, melder Bloomberg

Dette overgår alle Tesla-modeller, inklusive den oppdaterte Model 3. Bilen er den første basert på den tyske produsentens kommende elbilplattform – med et batterisystem som kan tilføre 400 kilometer rekkevidde på bare 15 minutters lading.

– Vi tar det til neste nivå. Denne bilen er ekstremt viktig av innovasjonsgrunner, og for å presse grensene for hva vi kan gjøre med en serieprodusert bil, sa teknologidirektør i Mercedes, Markus Schäfer, i et intervju med nyhetsbyrået søndag.

Kostnadsgap

Mercedes har slitt med salget i Kina, og har i likhet med Tesla kuttet prisene for å kunne hevde seg i verdens største elbilmarked. Kinesiske elbilkjøpere velger i økende grad lokale merker som BYD og Nio – som har vært flinkere til å lage elbiler med programvare tilpasset lokale preferanser. I tillegg produserer de billigere.

KUTTER KOSTNADER: Renault, ledet av Luca de Meo. Foto: Bloomberg

– Vi må tette kostnadsgapet til noen kinesiske aktører som startet med elbiler en generasjon tidligere. Når produksjonskostnadene synker, vil prisene også gå ned, sier Renault-sjef Luca de Meo til Reuters.

Han trekker frem at deres egen R5, som kommer neste år, vil være 25-30 prosent billigere enn produsentens elektriske Scenic- og Megane-modeller.

Volkswagen sikter mot å halvere batterikostnadene gjennom sine partnerskap i Kina.

– Vi er nødt til å jobbe hardt på kostnadssiden, sier konsernsjef Oliver Blume ifølge nyhetsbyrået til pressen.

KUTTER KOSTNADER: Volkswagen, ledet av Oliver Blume. Foto: Bloomberg

Spiser seg inn

Kinesiske elbilprodusenter spiser seg mer og mer inn på det europeiske markedet, og ifølge bilkonsulentene i Inovev er 8 prosent av alle elbiler solgt i Europa så langt i år kinesiskproduserte. Dette er opp fra 6 prosent i fjor og 4 prosent i 2021.

Omkring 41 prosent av årets utstillere i München har hovedkvarter i Asia, og antallet kinesiske utstillere har steget kraftig de siste årene – med BYD, Xpeng og batterigiganten CATL blant «headlinerne» i år.

– Det som tidligere var en demonstrasjon av den tyske bilindustriens ekstremt sterke posisjon, er nå en møteplass for progressive aktører fra hele verden, særlig Kina, sier Fabian Brandt i konsulenthuset Oliver Wyman.