Ved inngangen til 2024 forventet de fleste analytikere at økt tilbud av skip ville presse ratene nedover i containerskipmarkedet. Det motsatte har skjedd. Ratene har gått rett til himmels og nå ligger spotratene for 4.250 TEU-fartøyer oppe i rundt 50.000 dollar dagen.
Hovedårsaken til at ratene har holdt seg på høye nivåer gjennom hele 2024 er situasjonen i Rødehavet og omdirigeringen av skip rundt Kapp det gode håp. Dette har ført til betydelig økning i charterratene siden desember 2023. I tillegg har kontraktsvarighetene tikket jevnt og trutt oppover gjennom året.
Skyhøy kontraktsdekning
På kort sikt har utviklingen i spotmarkedet lite å si for MPC Containerships (MPCC). Ettersom hele MPCC-flåten går på langtidskontrakter hadde rederiet allerede ved inngangen til 2024 sikret seg en skyhøy kontraktsdekning. Dette kombinert med effektiv drift, lav gjeld og sterk kostnadskontroll har resultert i svært gode resultater så langt i år.
I tredje kvartal rapporterer MPCC et resultat på 63,7 millioner dollar på bunnlinjen sammenlignet med 64,8 millioner dollar i andre kvartal og 68,2 millioner dollar i samme periode i fjor.
Børsopptur
Etter et par år i utforbakke har MPCC-aksjen gått som en kule på børsen i år. Siden aksjen snudde oppover igjen i slutten av mars har den steget med i overkant av 135 prosent, mens den er opp rundt 110 prosent siden årsskiftet.
Det børsnoterte containerskipsrederiet betaler et utbytte på 0,10 dollar pr. aksje for tredje kvartal. sammenlignet med 0,10 dollar pr. aksje i andre kvartal.
Flåteutnyttelsen i tredje kvartal lå på 97,3 prosent og snittinntjeningen for flåten endte 26.334 dollar dagen, sammenlignet med 27.531 dollar dagen i tredje kvartal i fjor.
MPC Container Ship
(Mill. dollar) | 3. kv./24 | 3. kv./23 |
Driftsinntekter | 132,5 | 184,0 |
Driftsresultat | 65,5 | 71,8 |
Resultat før skatt | 63,7 | 68,3 |
Resultat etter skatt | 63,7 | 68,2 |
SE DIREKTE: Audiocast fra kvartalspresentasjonen kl. 15.00
Saken oppdateres