Ocean Yield inngikk i sommer en avtale som gir det skipseiende selskapet en indirekte interesse på 34 prosent av aksjene i France LNG Shipping. Gjennomføringen av kjøpet er ventet å skje i løpet av høsten.
Medregnet nybygg vil France LNG Shipping i 2027 sitte med en flåte på 12 store LNG-tankskip som alle kommer til å være beskjeftiget på kontrakter av minimum 10 års varighet.
For Fornebu-baserte Ocean Yields vedkommende anslås transaksjonen å resultere i en økning av kontraktsreserven på EBITDA-basis på cirka 840 millioner dollar, nesten 8,9 milliarder kroner.
Tilsammen sender LNG-avtalen selskapets kontraktsportefølje opp i 4,7 milliarder dollar med en gjennomsnittlig løpetid på kontraktene på drøye 10 år.
– Diversifisering
Avtalen er strukturert slik at Ocean Yield kjøper seg inn i Geogas LNG, som er 50 prosent partner med japanske Nippon Yusen Kaisha - NYK - i France LNG Shipping.
– Vi er glade for å samarbeide med NYK, Geogas LNG og Access Capital Partners i en transaksjon som gir ytterligere diversifisering av vår flåte og charterreserve med lavt karbonavtrykk, sier adm. direktør Andreas Røde.
Det amerikanske investeringsselskapet KKR la høsten 2021 inn et bud på det da Kjell Inge Røkke-kontrollerte Ocean Yield. Budet på 41 kroner pr. aksje priset selskapet til 7,2 milliarder kroner og resulterte - inkludert utbytte - i en gevinst på nærmere 6 milliarder kroner for Aker Capital.
Tirsdag opplyste Ocean Yield at det har engasjert meglerhusene Arctic Securities, Danske Bank, DNB Markets, Nordea og SEB til å arrangere investormøter for å markedsføre et nytt fem-årig usikret obligasjonslån selskapet ønsker å legge ut.
Nettoprovenyet skal ifølge meldingen benyttes til å refinansiere deler av den eksisterende gjelden og til videre vekst.
OCEAN YIELD
(Mill. dollar) | 2.kv./24 | 2.kv./23 |
Driftsinntekter | 63,7 | 61,8 |
Driftsresultat | 51,7 | 53 |
Resultat før skatt | 25 | 28,3 |
Resultat | 24,3 | 27,7 |