<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Euronav: Kina og valget er risikomomenter i boomen

Euronav mener shippingboomen kan fortsette hvis status quo opprettholdes, men varsler om risiko knyttet til Kina og det amerikanske valget.

Publisert 8. aug.
Oppdatert 8. aug.
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 394 ord
KVARTALSRAPPORT: Suezmax-tankeren, Cap Victor. Foto: Euronav

Rederiet Euronav, som John Fredriksen og Frontline tidligere var aksjonærer i, delte regnskapstallene sine for andre kvartal på tirsdag.

Euronav forventer en vekst på 5,1 prosent i global sjøhandel i år, drevet av omdirigering av skipsfart i Rødehavet som vil utgjøre 3,0 prosent av veksten i tonn-mil. Rederiet peker på risikoer knyttet til valget i USA og en nedgang i Kinas økonomi.

Shippingindustrien opplever noen av sine høyeste avkastninger på flere tiår, og forventer at denne trenden vil fortsette hvis status quo [nåværende tilstand] holder, skriver Euronav.

Inntekten for andre kvartal havnet på 252 millioner dollar, ned fra 348,16 millioner i samme periode i fjor. Resultatet etter skatt endte på 184,37 millioner dollar, tilsvarende 95 cent pr. aksje, en bedring fra 80 cent.

Aksjen faller 1,3 prosent til 15,31 euro rundt lunsjtider. 

Segment

I containersegmentet forteller rederiet at etterspørselen støttes av kortsiktig forhåndslagring i påvente av en mulig handelskrig mellom Kina og USA i fjerde kvartal 2024 og første kvartal 2025.

Maersk hadde en annen tone onsdag og forventer en nedgang i veksten av global containerskipsfart etter en robust første halvdel av 2024, preget av at kundene lagret opp for å unngå forstyrrelser.

Orderbook-to-fleet (OB/F), som måler forholdet mellom antall skip på bestilling (orderbook) og den eksisterende flåten (fleet), er på 19,2 prosent i 2024 for alle størrelser, historisk sett høyt.

I tanksegmentet ser rederiet TCE-rater for VLCC i tredje kvartal på 34.049 dollar, hvorav 61 prosent er på kontrakt. Ratene i Suezmax forventes å havne på 41.041 dollar, med 49 prosent faste.

OB/F er langt under historisk snitt, med VLCC på 6,8 prosent og Suezmax på 14,7 prosent.

For kjemikaliesegmentet spår Euronav at ratene vil havne på 25.000 dollar. OB/F er på 12,4 prosent.

Innen tørrbulk kommenteres det at Newcastlemax-markedet har vært robust i første halvår, drevet av sterk vekst i langdistanselast fra Atlanterhavsregionen. Videre ser rederiet TCE-rater i tredje kvartal på 31.490 dollar, mens 55 prosent allerede er på fast kontrakt. OB/F er på 6,6 prosent, langt under gjennomsnittet.

Rederiet fremhever at innen 2030 vil 1.426 Capesize-skip være eldre enn 15 år (~70 % av den totale flåten), mens nybygg tilsvarer rundt 125.

Euronav Q2

(Mill. USD) 2.kv. 2024 2.kv. 2023
Inntekt 252 348,2
EBITDA 261 247,6
Resultat før skatt 188,9 163,3
Resultat etter skatt 184,37 161,82