Rederiet Euronav, som John Fredriksen og Frontline tidligere var aksjonærer i, delte regnskapstallene sine for andre kvartal på tirsdag.
Euronav forventer en vekst på 5,1 prosent i global sjøhandel i år, drevet av omdirigering av skipsfart i Rødehavet som vil utgjøre 3,0 prosent av veksten i tonn-mil. Rederiet peker på risikoer knyttet til valget i USA og en nedgang i Kinas økonomi.
Shippingindustrien opplever noen av sine høyeste avkastninger på flere tiår, og forventer at denne trenden vil fortsette hvis status quo [nåværende tilstand] holder, skriver Euronav.
Inntekten for andre kvartal havnet på 252 millioner dollar, ned fra 348,16 millioner i samme periode i fjor. Resultatet etter skatt endte på 184,37 millioner dollar, tilsvarende 95 cent pr. aksje, en bedring fra 80 cent.
Aksjen faller 1,3 prosent til 15,31 euro rundt lunsjtider.
Segment
I containersegmentet forteller rederiet at etterspørselen støttes av kortsiktig forhåndslagring i påvente av en mulig handelskrig mellom Kina og USA i fjerde kvartal 2024 og første kvartal 2025.
Maersk hadde en annen tone onsdag og forventer en nedgang i veksten av global containerskipsfart etter en robust første halvdel av 2024, preget av at kundene lagret opp for å unngå forstyrrelser.
Orderbook-to-fleet (OB/F), som måler forholdet mellom antall skip på bestilling (orderbook) og den eksisterende flåten (fleet), er på 19,2 prosent i 2024 for alle størrelser, historisk sett høyt.
I tanksegmentet ser rederiet TCE-rater for VLCC i tredje kvartal på 34.049 dollar, hvorav 61 prosent er på kontrakt. Ratene i Suezmax forventes å havne på 41.041 dollar, med 49 prosent faste.
OB/F er langt under historisk snitt, med VLCC på 6,8 prosent og Suezmax på 14,7 prosent.
For kjemikaliesegmentet spår Euronav at ratene vil havne på 25.000 dollar. OB/F er på 12,4 prosent.
Innen tørrbulk kommenteres det at Newcastlemax-markedet har vært robust i første halvår, drevet av sterk vekst i langdistanselast fra Atlanterhavsregionen. Videre ser rederiet TCE-rater i tredje kvartal på 31.490 dollar, mens 55 prosent allerede er på fast kontrakt. OB/F er på 6,6 prosent, langt under gjennomsnittet.
Rederiet fremhever at innen 2030 vil 1.426 Capesize-skip være eldre enn 15 år (~70 % av den totale flåten), mens nybygg tilsvarer rundt 125.
Euronav Q2
(Mill. USD) | 2.kv. 2024 | 2.kv. 2023 |
Inntekt | 252 | 348,2 |
EBITDA | 261 | 247,6 |
Resultat før skatt | 188,9 | 163,3 |
Resultat etter skatt | 184,37 | 161,82 |