<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Containerratene skyter til værs

Kraftige økninger i containerrater vekker kanskje minner hos noen – hvor langt kan det gå denne gangen?

Publisert 24. juli
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 324 ord
STØDIG KURS MOT 2020-2021 EUFORI?: Maersk-skip ligger til kai i Honduras. Foto: Bloomberg

«World Container Index» til Drewry følger ratene for 40-fots containere (FEU) via åtte hovedruter, og inkluderer spotpriser og kortsiktige kontraktspriser.

Den er opp 258 prosent i år.

Særlig de siste månedene har grafen skutt i været; indeksen lå rundt 2.700-2.800 dollar ved inngangen til mai, mens den siste målingen fra uken som endte 18. juli, var nesten 6.000 dollar.

Ved slutten av fjoråret var indeksen nede på 1.660 dollar. Fra toppen i september 2021 var indeksen rundt 10.300 dollar.

Rødehavet

Angrepene i Rødehavet, kan sannsynligvis tilskrives noe av oppgangen, hvor det normalt sett passerer 17.000 skip og 12 prosent av handelen årlig.

Volumet av containere som transporteres gjennom Suezkanalen har falt med 79 prosent sammenlignet med fjoråret. Dermed blir Shanghai-Rotterdam den store «vinneren» - opp 396 prosent.

De berørte rutene seiler nå i stor grad rundt Afrika og Cape of Good Hope i stedet for gjennom Suezkanalen – en omvei på cirka 6.500 kilometer som legger til 10-12 dager på reisetiden.

Lave(ere) ordrebøker

Ifølge Harald Moræus-Hanssen har ordrebøkene i containermarkedet falt. Det samme mener ShipFinex som refererer til megleren Xclusiv, og påpeker at «orderbook-to-fleet» forholdet i containermarkedet er på 20,3 prosent i tidlig juni.

Det representerer et fall på 25 prosent fra 2022, mens bulk, tank og gass har vokst henholdsvis 43, 72 og 48 prosent i samme periode.

Drømmen om nye flaskehalser

Det har vært store portkøer rundt om i Asia siden skip startet å omdirigere i Rødehavet. Ifølge Bloomberg-teamet har dette forverret seg kraftig de siste månedene.

Siden oktober i fjor har antall skip som ankommer og legger til ved viktige havner i Asia økt med 6 prosent, og denne økningen vil sannsynligvis fortsette, skriver Bloomberg. De påpeker at situasjonen minner om pandemien, men med en viktig forskjell: det forventes rekordhøy ny kapasitet i markedet frem til slutten av 2025, noe som tyder på at den nåværende portkøen trolig ikke vil være et langsiktig problem.

For øvrig er Maersk, Mitsui, Cosco, Orient Overseas, Hapag, Zim og Hyundai de mest rate-volatile container-selskapene, ifølge Bloomberg-teamet som dekker sektoren.