<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Traff blink på BW LPG og Avance Gas

For tre uker siden nedgraderte ABG Sundal Collier LPG-rederiene BW LPG og Avance Gas fra kjøp til hold. Så langt i juni har aksjene falt med rundt 13 prosent, mens spotratene er ned 30 prosent.

Publisert 18. juni
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 607 ord
BLE FOR DYRE: - Nedgraderingene av BW LPG og Avance Gas kom rett og slett som en konsekvens av at aksjene nådde våre kursmål, sier Petter Haugen. Foto: Thomas Bjørnflaten

Norges kanskje mest optimistiske shippinganalytiker, Petter Haugen, roper som regel kjøp når ABG Sundal Collier sender ut analyser til meglerhusets kunder. For tre uker siden nedgraderte imidlertid Haugen og ABG Sundal Collier LPG-rederiene BW LPG og Avance Gas fra kjøp til hold.

– Nedgraderingene kom rett og slett som en konsekvens av at aksjene nådde våre kursmål. Fra vårt perspektiv er utsiktene for LPG-shipping lite endret fra noen måneder tilbake og de ser derfor fremdeles gode ut. Men alt kommer til en pris og etter at førstekvartalsrapportene var publisert var begge disse aksjene etter vår oppfatning fullt priset, sier Petter Haugen.

Og det er ingen tvil om at nedgraderingen av aksjene var en fulltreffer. Siden 1. juni har BW LPG og Avance Gas falt med henholdsvis 13 og 13,5 prosent, mens VLGC-ratene har korrigert ned fra 65.000 til 45.000 dollar dagen.

– Både 45.000 og 65.000 dollar pr. dag er høye rater og en tydelig indikator på den høye flåteutnyttelse i dette segmentet. Høy flåteutnyttelse er en betingelse for høye rater, men akkurat hvor høy fraktraten blir er mer en refleksjon av prisdifferansen på import- og eksportlokasjon enn akkurat hvor høy flåteutnyttelsen er. Over de siste ukene har prisdifferansen mellom asiatiske og amerikanske propanpriser falt noe tilbake, hvilket også reflekteres i ratene, sier ABG Sundal Collier-analytikeren.

Arbitrasjen krymper

Adm. direktør Øystein Kalleklev i Avance Gas er enig med Haugen i at det er den relativt sett lavere prisdifferansen som er hovedårsaken til at ratene i løpet av den seneste drøye uken har falt med rundt 30 prosent.

STRAMMERE MARKED: - Hvor stramt markedet blir er det vanskelig å spå, men retningen er vi ganske sikker på., sier Øystein Kalleklev. Foto: Iván Kverme

– Prisdifferansen eller arbitrasjen mellom USA og Asia har krympet, som igjen gir mindre verdi av å flytte lasten og dermed lavere betalingsvilje for frakt, sier han.

I tillegg har regnsesongen startet bra i Panama, der vannivåene har kommet seg opp på mer normale nivåer, noe som har ført til at flere slotter har blitt tilgjengelig og flere skip velger da å benytte denne snarveien i stedet for å gå via Kapp det gode håp til Asia.

– Psykologi spiller også inn. Det ble lavere slutningsaktivitet i forbindelse med shippingmessen i Posidonia i Hellas for to uker siden og når det plutselig blir mindre slutninger så er det ofte noen som får panikk og kaster inn håndkleet. Med dagens arbitrasje burde man regne hjem fraktrater på 50-tallet, men den siste tiden har ratene blitt presset ned under dette nivået, sier Kalleklev.

Strammere høstmarked

Avance Gas-sjef venter en gradvis tilstramming i VLGC-markedet etter sommeren.

– Med tanke på at vi nok vil se mer press på Panamakanalen når vi nærmer oss vintersesongen siden konkurransen om slotter fra containerskip og LNG-skip øker, samt det faktum at det er veldig få VLGC-skip for levering resten av året forventer vi gradvis tilstramming av markedet. Hvor stramt markedet blir er det vanskelig å spå, men retningen er vi ganske sikker på.

Retningen på aksjekursene til Avance Gas og BW LPG er imidlertid Petter Haugen fortsatt ganske usikker på.

– Så lenge ratene faller vil det nok være lite sannsynlig at vi vil få se en motsatt bevegelse i aksjekursene, men fra et verdsettelsesperspektiv er ikke lenger aksjene spesielt dyre. Vi merker oss også at  prisdifferansen har holdt seg nokså stabil siste de 4-5 dagene, hvilket bør bety at ratene sannsynligvis slutter å falle, sier han.