Frontline satt igjen med et overskudd på 181 millioner dollar etter den første tremånedersperioden i år. Det var mindre enn på samme tid i fjor. Da endte overskiuddet på 200 millioner dollar.
I mellomtiden er flåten utvidet med 24 store råoljetankskip i VLCC-klassen gjennom avtalen med det belgiske tankrederiet Euronav. Men innfasingen av dem har tatt tid og inntjeningen, på fisse skipene har vært dårligere enn hva den opprinnelige Frontline-flåten har seilt inn.
Snittraten for VLCC-flåten endte i kvartalet på 48.100 dollar pr. skip pr. dag. Bidraget fra Euronav-skipene vatr 42.300 dollar pr. skip pr. dag.
Kvartalsurbyttet blir 0,62 dollar pr. aksje, mot konsenusforventningene på 0,60 dollar.
På forhånd hadde analytikerne ventet et driftsresultat på 254 millioner dollar og et resultat på 220 millioner dollar. Resultatet pr. aksje var ventet til 0,78 dollar.
Frontline-aksjen har steget vel 50 prosent hittil i år og har nå en børsverdi på 68,1 milliarder kroner. Aksjen er opp rundt 500 prosent siden den bunnet ut på 50 kroner i januar 2021.
Optimismen er fortsatt stor blant analytikerne. ABG Sundal Colliers Petter Haugen venter et nytt fyrverkeri i Frontline-aksjen til høsten. Om to år tror han at substansverdien har klatret helt opp i 470 kroner aksjen
Haugen og ABG Sundal Collier ligger langt over resten av markedet når det gjelder forventninger til EBITDA-resultatet i 2025. I ABG Sundal Colliers modeller er flåteveksten svært begrenset i 2024-2026 og med normal etterspørselsvekst blir da flåteutnyttelsen for råoljetank svært høy.
FRONTLINE
(Mill. dollar) | 1.kv./24 | 1.kv./23 |
Driftsinntekter | 621,1 | 511.6 |
Driftsresultat | 251,3 | 240,9 |
Resultat før skatt | 182,4 | 199,4 |
Resultat | 180,8 | 199,6 |
Saken oppdateres