<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Enova-støtte til Hunter-prosjekt

Hunter Group er tildelt cirka 100 millioner kroner til bygging av to offshore vind-fartøyer.

Publisert 23. mai
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 233 ord
Article lead
lead
NYTT PROSJEKT: Hunter-sjefen Erik A. S. Frydendal har sikret selskapet statsstøtte hvis de nye fartøyene blir bygget. Foto: Iván Kverme
NYTT PROSJEKT: Hunter-sjefen Erik A. S. Frydendal har sikret selskapet statsstøtte hvis de nye fartøyene blir bygget. Foto: Iván Kverme

I prosjektet legges det opp til en betydelig andel batteridrift med offshorelading.

Ifølge Enova, som har bevilget støtten, anslår prosjektet opptil 42 prosent reduksjon i drivstofforbruk, og er dessuten klargjort for fremtidig nullutslippsdrivstoff.

Det er Hunters datterselskap Hunter Maritime Advisors som har utviklet skipene av typen commissioning service operation vessels; CSOV-er.

På egen kjøl

– Vi har ingen planer om å drive en «solarium og kebabsjappe». Dersom vi tar dette videre vil det være på egen kjøl, helt separat fra chartering-virksomheten i stortank som selskapet driver i dag. Det sier Hunter Group-sjefen Erik A.S. Frydendal til Finansavisen.

Etter at Hunter solgte sine siste VLCC-skip valgte selskapet å satse på ny i dette markedet ved å leie inn to skip som sluttes videre basert på indeks.

Det er hentet inn cirka 150 millioner kroner i ny egenkapital til denne satsingen som selskapet totalt har kommittert 200 millioner kroner til.

– Positive til markedet 

– De fundamentale forholdene styrker seg, og vi er positive til CSOV-markedet fremover, men kapitalmarkedet er åpenbart ikke villig til å ta dette innover seg pr. i dag, sier Frydendal.

Hvis og når markedsforholdene blir gunstige, vil CSOV-prosjektet bli utviklet på selvstendig basis, fremgår det av en børsmelding fra selskapet torsdag.

Siden årsskiftet har Hunter-aksjen steget 26,2 prosent til 2,70 kroner på Oslo Børs.