I januar undertegnet Wallenius Wilhelmsen en stor kontrakt med en av verdens ledende produsenter av anleggs- og gruveutstyr.
Avtalen, som var en fornyelse av et eksisterende leverandørforhold, ble verdsatt til omtrent 1 milliard dollar basert på forventede volumer over tre år.
Den nye avtalen som ble varslet tirsdag med en ledende global aktør innen bilsegmentet, er i samme størrelsesorden og har en verdi på mer enn 1 milliard dollar – 10,7 milliarder kroner – frem til 2027.
Kontrakten dekker både frakt av biler med rederiets bilskip og logistikktjenester, samt bruk av biodrivstoff.
– Endrer prioriteringer
Partene er enige om en gjensidig forlengelsesmulighet på to år. Kontrakten ble påbegynt mellom januar og april med priser som ifølge selskapet er i tråd med gjeldende markedsnivå.
– Vi ser at produsenter endrer prioriteringer og i økende grad leter etter løsninger som gir forutsigbarhet i forsyningskjeden, sier Wallenius Wilhelmsens konsernsjef Lasse Kristoffersen.
– I dette tilfellet betyr det lengre kontrakter som omfatter både logistikk- og frakttjenester. Dette går hånd i hånd med Wallenius Wilhelmsens mål om å være en totalleverandør innen billogistikk, sier han.
Wallenius Wilhelmsen har tidligere kommunisert at selskapet vil varsle aksjemarkedet ved innbgåelse av avtaler med en ramme på over 100 millioner dollar.
Hyundai Kia størst
Hyundai Kia er bilskipsrederiets og logistikkjempens største enkeltkunde. Rammeavtalen med den koreanske bilprodusenten skal reforhandles i år.
I desember 2021 ble den fornyet for tre år. Det ble da klart at rederiet fortsatt skulle transportere 40 prosent av volumene Hyundai Kia skiper ut fra sine fabrikker i Sør-Korea,
Hyundai Motor Group eier forøvrig 20 prosent av aksjene i bilskipsoperatøren Eukor Car Carriers, mens Wallenius Wilhelmsen de resterende 80 prosentene.
I tidlig handel tirsdag var Wallenius Wilhelmsen-aksjen opp 3,3 porosent til 96,05 kroner.