Tor Olav Trøims tørrlastrederi Himalaya Shipping hadde driftsinntekter på 18,3 millioner dollar for kvartalet som ble avsluttet ved nyttår. Det går frem av en melding til Oslo Børs.
Det var en økning på 79 prosent målt mot samme periode i 2022 og skyldes at flåten har vokst i løpet av 2023.
EBITDA i kvartalet var 13,4 millioner dollar, mens resultatet både før og etter skatt var 4,6 millioner dollar for det Bermuda-registrerte selskapet.
– Vi har for øyeblikket ni fartøyer i drift, og de gjenværende tre skipene forventes å bli levert snart. Med dette har selskapet utviklet seg til et fullt operativt selskap som tilbyr én av de mest moderne og drivstoffeffektive flåtene innen tørrbulkindustrien, sier konsernsjef Herman Billung.
Himalaya Shipping
(Mill. USD) | 2023 | 2022 |
Driftsinntekter | 18,3 | 10,2 |
Driftsresultat | 9,8 | 2,9 |
Resultat før skatt | 4,6 | −2,0 |
Resultat etter skatt | 4,6 | −2,0 |
Får mer betalt
Alle fartøyene skal ha blitt leiet ut til anerkjente motparter, med indekskoblede leieavtaler som leverer premie på 42,3 prosent målt mot Baltic 5TC-indeksen.
– Vi mener dette er en av de høyeste premiene i bransjen, noe som viser attraktiviteten til flåten vår, uttaler Himalaya Shipping-sjefen.
Fra fjerde kvartal 2022 til fjerde kvartal 2023 har rederiet gått fra røde til sorte tall i takt med at det har fått levert flere av nybyggene fra New Times-verftet i Kina. Forrige kvartals resultat tilsier en resultatmargin på 25 prosent, altså én av fire kroner på bunnlinjen.
– Solid avkastning
Billung understreker at strategien ligger fast: Fokus på kapitaldisiplin, og å returnere mesteparten av kontantstrømmen til aksjonærene etter at gjeldsforpliktelsene er blitt betjent.
– Vår enkle struktur, lave kostnader og riktig finansiering bør posisjonere selskapet til å levere solid avkastning, hevder Billung.