<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Himalaya når nye høyder

Himalaya Shipping økte omsetningen med 79 prosent i fjerde kvartal og sitter igjen med én av fire kroner på bunnlinjen.

Publisert 15. feb.
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 263 ord
LA FREM TALL: Konsernsjef Herman Billung i Himalaya Shipping leverte 25 prosent margin i fjerde kvartal i fjor. Foto: Andreas Klemsdal

Himalaya Shipping hadde driftsinntekter på 18,3 millioner dollar for kvartalet som ble avsluttet ved nyttår. Det går frem av en melding til Oslo Børs. 

Det var en økning på 79 prosent målt mot samme periode i 2022.

EBITDA i kvartalet var 13,4 millioner dollar, mens resultatet både før og etter skatt var 4,6 millioner dollar for det Bermuda-registrerte selskapet.

– Vi har for øyeblikket ni fartøyer i drift, og de gjenværende tre fartøyene forventes å bli levert snart. Med dette har selskapet utviklet seg til et fullt operativt selskap som tilbyr én av de mest moderne og drivstoffeffektive flåtene innen tørrbulkindustrien, sier konsernsjef Herman Billung.

Himalaya Shipping

(Mill. USD) 2023 2022
Driftsinntekter 18,3 10,2
Driftsresultat 9,8 2,9
Resultat før skatt 4,6 −2,0
Resultat etter skatt 4,6 −2,0

Får mer betalt

Alle fartøyene skal ha blitt leiet ut til anerkjente motparter, med indekskoblede leieavtaler som leverer premie på 42,3 prosent målt mot Baltic 5TC-indeksen. 

– Vi mener dette er en av de høyeste premiene i bransjen, noe som viser attraktiviteten til flåten vår, uttaler Himalaya Shipping-sjefen.

Fra fjerde kvartal 2022 til fjerde kvartal 2023 har rederiet gått fra røde til sorte tall. Forrige kvartals resultat tilsier en resultatmargin på 25 prosent, altså én av fire kroner på bunnlinjen.

– Solid avkastning

Billung understreker at strategien ligger fast: Fokus på kapitaldisiplin, og å returnere mesteparten av kontantstrømmen til aksjonærene etter at gjeldsforpliktelsene er blitt betjent. 

– Vår enkle struktur, lave kostnader og riktig finansiering bør posisjonere selskapet til å levere solid avkastning, hevder Billung.