<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Spår tankrally på nyåret

Analytikerne hos Jefferies tror 2024 blir et eksepsjonelt godt år for tankmarkedet.

Publisert 6. sep. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 419 ord
STRAMT: Joakim Hannisdahl i Gersemi Shipping Fund tror Saudi-Arabia vil heve oljeproduksjonen mot slutten av året, noe som etterhvert vil føre til en stramt tankmarked.  Foto: Frontline

Etter at det i helgen ble kjent at Saudi-Arabia og Russland forlenger produksjonskuttene sine steg prisen på et fat med Nordsjøolje til 91 dollar etter børsens stengetid, og nådde det høyeste nivået siden januar. 

De to landene er blitt enig om å fortsette med produksjonskutt på 1,3 millioner fat pr. dag for resten av året, men sier de likevel vil vurdere situasjonen på nytt hver måned.

Venter stramt marked

VENTER STRAMT MARKED: Joakim Hannisdahl i Gersemi Shipping Fund. Foto: Iván Kverme

Selv om produksjonskuttene er dårlig nytt for tankrederiene, mener analytikere at det først og fremst er en kortvarig utvikling og at det ikke har så mye å si på lengre sikt, skriver shippingnettstedet Splash247.

Hedgefondforvalter Joakim Hannisdahl i Gersemi Shipping Fund skriver et notat at han forventer at Saudi-Arabia vil øke tilbudet i november, i tråd med sesongvariasjonen. 

Videre skriver Hannisdahl at han mener at tankmarkedet ikke venter på at Saudi-Arabia skal avslutte produksjonskuttene sine, men på når den nåværende syklusen med fallende tilbud vil bli erstattet av en periode med økning i lagerbeholdningene. Noe han tror vil føre til en ganske stramt oljetankmarked.

Ser mot 2024

Hos Jefferies mener analytikerne at produksjonskuttene vil utsette en eventuell tankrally i fjerde kvartal, og at man i stedet for vil få en rateoppgang i første kvartal til neste år. De er likevel klare på at de tror den oppgangen vil bli relativt sterk.

«Vi blir stadig mer sikre på at 2024 vil bli et eksepsjonelt godt år for tankere» skriver analytikerne i en notat til klientene sine. 

«Sektoren er posisjonert til å starte neste år med en stram balanse i oljemarkedet som sannsynligvis vil skape en følelse av hastverk og styrke spotmarkedet for det meste av 2024,» skriver analytikerne videre. 

Samtidig forventes det at tankflåten forblir relativt statisk, med nye leveranser som legger til en «historisk lav» flåtevekst på bare 1 prosent av kapasiteten, hevder Jefferies. Dette betyr at den kombinerte tankflåten for både råolje og produkter kan nå en utnyttelse på 90 prosent i 2024, opp fra henholdsvis 88 og 84 prosent i 2023 og 2022, skriver Splash247.

Venter volumvekst

Hos Bimco, verdens største skipsorganisasjon, forventer analytikerne at markedet for råoljetankere vil se en vekst i lastevolum på mellom 2 prosent og 3 prosent i 2023 og mellom 3,5 prosent og 4,5 prosent i 2024. 

Samtidig forventer analytikerne også at den gjennomsnittlige seilingsavstanden vil øke, som gjør at de anslår en tonn-mil-vekst på mellom 5 og 6 prosent i 2023, og mellom 5,5 og 6,5 prosent i 2024.