<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Det store slaget som skal stå i vår

Nasjonal Transportplan og kampen om Hordfast og fergefri E39 vil prege Vestlandet i vår, mener lederen for Bergen Næringsråd, Monica Mæland.

Publisert 6. feb. 2024 kl. 14.24
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 205 ord

Finansavisen er tirsdag til stede på Vestlandskonferansen i Grieghallen i Bergen, og fikk på Børsmorgen en prat med direktøren for Bergen Næringsråd, tidligere statsråd Monica Mæland.

– Du kan godt si at dette er Vestlandets svar på NHO-konferansen i Oslo Spektrum, innledet hun.

Med en ny Nasjonal Transportplan rett rundt hjørnet blir veier, broer og tunneler sentrale temaer for året.

– Helt avgjørende

– Vi har jobbet lenge for å samle Vestlandet, og står sammen med fylke, kommune, LO og NHO for å peke på viktigheten av bedre vei og bane. Vestland har dobbelt så høye transportkostnader som andre regioner, og er likevel Norges største eksportfylke, sa Mæland. 

– Bedre forbindelser mellom Bergen og Oslo med E16, samt sørover med fergefri E39 for å bygge Vestlandet er helt avgjørende for oss. Dette er den store saken, og hvor det store slaget skal stå denne våren, fortsatte hun. 

– Står godt sammen

Mæland mener alle parter står samlet bak dette ønsket inn mot staten, til tross for at eksempelvis byrådet i Bergen har varslet at det ikke vil prioritere det.

– Jeg oppfatter at vi står godt sammen, både om utbygging av kollektivtilbud i Bergen hvor behovet er stort, og ikke minst å få bygget Vestlandet og bedre forbindelser mot øst, sa Mæland videre.