Långiverne rykker inn og overtar Hurtigruten-konsernet som har hatt enorme tap siden pandemien i 2020.
Gruppen av nye eiere består blant andre av selskapene Arini Capital Management, AlbaCore Capital og Barings.
De har inngått en avtale som innebærer gjeldsettergivelse og overtagelse av selskapet. Neste skritt blir trolig en børsnotering av Hurtigruten Norway. Kilder sier til Finansavisen at det vil være en naturlig strategi for den nye eiergrupperingen.
Hedda Felin, som leder Hurtigruten Norway, sier seg godt fornøyd med den avklaringen som ble offentliggjort sent torsdag kveld:
– Vi er glade for å ha fått på plass en god løsning for Hurtigruten som gjør at vi nå kan fortsette på egen kjøl med et rendyrket selskap for den norske kystrutevirksomheten, de norske signaturskipene våre og Hurtigruten Svalbard, sier hun til Finansavisen.
Barings er et globalt investeringsforvaltningsselskap eid av Massachusetts Mutual Life Insurance Company og skal ha betydelige utlån til flere Hurtigruten-selskaper.
AlbaCore Capital Group med hovedkontor i London presenterer seg selv som «en av Europas ledende alternative kredittspesialister». Investeringsfilosofien er fokusert på kapitalbevaring og å generere attraktiv risikojustert avkastning gjennom syklusen for investorene.
Arini, også med hovedkontor i London, er en spesialisert alternativ kapitalforvalter som «søker å levere absolutt avkastning gjennom en grunnleggende og opportunistisk tilnærming til kredittinvestering».
Mister kontrollen
Restruktureringen innebærer at de tidligere aksjonærene mister kontrollen over selskapet. Med denne løsningen vil de bli sittende igjen med en svært liten eierandel og trer ut av alle styrer.
Storeier er det britiske fondet TDR Capital som har vært på eiersiden av Hurtigruten i ti år, og som flere ganger har stilt opp med lån og kapital til rederiet. Det har 80,8 prosent av aksjene i toppselskapet Silk Topco.
I tillegg har Petter Stordalen, Finansavisens eier og ansvarlige redaktør Trygve Hegnar og tidligere konsernjef Daniel Skjeldam hatt eierposter på henholdsvis 11,6, 4,9 og 0,9 prosent. Hegnar har vært styreleder.
Felin sier at hun er «takknemlig for våre tidligere eiere som har vært med oss hele denne tiden og også jobbet sammen med oss for at en langsiktig løsning er kommet på plass».
Deler av gjelden skal konverteres til aksjer i selskapet, og Hurtigruten vil få tilført over 250 millioner euro i ny kapital fordelt på Hurtigruten Norway og Hurtigruten Expeditions.
Total gjeldsreduksjon for konsernet vil være på over 1 milliard euro, med en gjenværende gjeld på om lag 400 millioner euro. Samtidig forlenges låneforfallene på gjenværende gjeld til tidligst 2030.
Milliardtap
I sommer skrev Bloomberg at TDR Capital risikerte å miste kontrollen dersom det ikke lyktes med å refinansiere et obligasjonslån innen utgangen av august.
Som et del av finansieringsplanen som ble lagt frem i februar skulle Hurtigruten enten refinansiere obligasjonslånet eller utvide løpetiden. Dersom dette ikke skjedde ville kreditorene ifølge Bloomberg kunne overta en kontrollerende eierandel i rederiet.
Forhandlinger mellom obligasjonseierne og TDR har pågått lenge, men ifølge Bloombergs kilder var det ikke gitt at partene ville komme til enighet.
Til sammen har selskapet et akkumulert tap på nær 1,1 milliarder euro, tilsvarende 12,6 milliarder kroner, siden pandemiåret 2020. Da er ikke resultatet for tredje kvartal i år inkludert.
Ved halvårsskiftet var den negative egenkapitalen i konsernet 547 millioner euro.
Av en noteopplysning i regnskapet for andre kvartal fremgikk det at et aksjonærlån mellom Hurtigruten Group som låntager og et nytt selskap, Hurtigruten Newco, som långiver var omgjort til egenkapital.
Lånet var på 720 millioner euro; nær 8,5 milliarder kroner. Konverteringen skjedde i august, etter at halvårsregnskapet var avlagt.
Deles i to
At långiverne overtar eierskapet innebærer ingen endring i planene om å etablere Hurtigruten og Hurtigruten Expeditions som to helt separate selskaper. Den skal gjennomføres slik selskapet tidligere har annonsert.
Hurtigruten vil fortsette som et frittstående selskap med hovedkontor i Oslo og skal drive sine 10 skip under norsk flagg.
Ifølge en pressemelding fra Hurtigruten opplever selskapet sterk etterspørsel etter reiser. Pr. 24. november lå bestillingene for neste år 24 prosent høyere enn samme tid i fjor for 2024.
HURTIGRUTEN GROUP
(Mill. EUR) | 1.H/24 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 |
Driftsinntekter | 346,8 | 655,6 | 567,9 | 222,7 | 238,6 |
Driftsresultat | −32,5 | −69,8 | −108,6 | –196,9 | −94,8 |
Resultat før skatt | −120,4 | −284,1 | −219,8 | −273,9 | −163,7 |
Resultat | −127,3 | −298,4 | −209,4 | −282,2 | −160,5 |