<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Lang refinansieringsprosess

– Dette har vært en lang refinansieringsprosess i flere steg der det har vært ulike alternativer på bordet, sier adm. direktør Hedda Felin i Hurtigruten.

Publisert 29. nov.
Oppdatert 29. nov.
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 500 ord
Article lead
lead
«GOD LØSNING»: Hedda Felin leder Hurtigruten Norway, som driver Hurtigrutens tradisjonelle virksomhet med rutetrafikk på strekningen Bergen-Kirkenes-Bergen. Foto: Øivind Haug
«GOD LØSNING»: Hedda Felin leder Hurtigruten Norway, som driver Hurtigrutens tradisjonelle virksomhet med rutetrafikk på strekningen Bergen-Kirkenes-Bergen. Foto: Øivind Haug

Långiverne rykker inn og overtar Hurtigruten-konsernet som har hatt enorme tap siden pandemien i 2000.

Gruppen av nye eiere består blant andre av selskapene Arini Capital Management, AlbaCore Capital og Barings.

De har inngått en avtale som innebærer gjeldsettergivelse og overtagelse av selskapet. Neste skritt blir trolig en børsnotering av Hurtigruten Norway. Kilder sier til Finansavisen at det vil være en naturlig strategi for den nye eiergrupperingen. 

Hedda Felin, som leder Hurtigruten Norway, sier seg godt fornøyd med den avklaringen som ble offentliggjort sent torsdag kveld:

– Vi er glade for å ha fåttt på plass en god løsning for Hurtigruten som gjør at vi nå kan fortsette på egen kjøl med et rendyrket selskap for den norske kystrutevirksomheten, de norske signaturskipene våre og Hurtigruten Svalbard, sier hun til Finansavisen.

Barings er et globalt investeringsforvaltningsselskap eid av Massachusetts Mutual Life Insurance Company og skal ha betydelige utlån til flere Hurtigruten-selskaper.

AlbaCore Capital Group med hovedkontor i London presenterer seg selv som «en av Europas ledende alternative kredittspesialister». Investeringsfilosofi er fokusert på kapitalbevaring og å generere attraktiv risikojustert avkastning gjennom syklusen for investorene.

Arini, også med hovedkontor i London, er en spesialisert alternativ kapitalforvalter som «søker å levere absolutt avkastning gjennom en grunnleggende og opportunistisk tilnærming til kredittinvestering».

Mister kontrollen

Restruktureringen innebærer at de tidligere aksjonærene mister kontrollen over selskapet. Med denne løsningen reduserert de sin andel betraktelig og trer ut av alle styrer.

Storeier TDR Capital har vært på eiersiden av Hurtigruten i ti år, og har flere ganger stilt opp med lån og kapital til rederiet. Finansavisens eier og ansvarlige redaktør Trygve Hegnar har vært styreleder og eide gjennom sitt selskap Periscopus 5 prosent av aksjene.

Felin sier at hun er «takknemlig for våre tidligere eiere som har vært med oss hele denne tiden og også jobbet sammen med oss for at en langsiktig løsning er kommet på plass».

Deler av gjelden skal konvertes til aksjer i selskapet, og Hurtigruten vil få tilført over 250 millioner euro i ny kapital fordelt på Hurtigruten Norway og Hurtigruten Expeditions. 

Total gjeldsreduksjon for konsernet vil være på over 1 milliard euro, med en gjenværende gjeld på om lag 400 millioner euro. Samtidig forlenges låneforfallene på gjenværende gjeld til tidligst 2030.

Milliardtap

Rederiet fikk et underskudd på 243,3 millioner euro for 2023. Til sammen har selskapet et akkumulert tap på 900 millioner euro siden pandemiåret 2020.

Ved halvårsskiftet var den negative egenkapitalen i konsernet 547 millioner euro.

Av en noteopplysning i regnskapet for andre kvartal fremgikk det at et aksjonærlån mellom Hurtigruten Group som låntager og et nytt selskap, Hurtigruten Newco, som långiver var omgjort til egenkapital.

Lånet var på 720 millioner euro; nær 8,5 milliarder kroner. Konverteringen skjedde i august, etter at halvårsregnskapet var avlagt. 

Deles i to

Oppkjøpet innebærer at planen om å etablere Hurtigruten og Hurtigruten Expeditions - HX - som to helt separate selskaper nå gjennomføres.

Hurtigruten vil fortsette som et frittstående selskap med hovedkontor i Oslo og skal drive sine 10 skip under norsk flagg.

Ifølge en pressemelding fra Hurtigruten opplever selskapet sterk etterspørsel. Pr. 24. november lå bestillingene for neste år 24 prosent høyere enn samme tid i fjor for 2024.