<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Det er kjemperisiko på kostnadene

Norwegians kostnader eser ut. – 2025 blir et svært utfordrende år, sier analytiker Øyvind Mossige i SpareBank 1 Markets.

Publisert 25. okt. 10:43
Oppdatert 25. okt. 23:43
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 589 ord
KRITISK: – I denne bransjen er det avgjørende å være best på kostnadskontroll for å lykkes, men Norwegian skuffer stadig her, sier analytiker Øyvind Mossige i SpareBank 1 Markets. Foto: Iván Kverme

– Det er kjemperisiko på kostnadene, sier SpareBank 1 Markets-analytiker Øyvind Mossige om Norwegian, som fredag morgen la frem kvartalstall.

Investorene svarte med å sende aksjen ned 11 prosent til 10 kroner. Det siste halvåret er kursfallet på nesten 40 prosent.

Forsinkede flyleveranser fra Boeing, inflasjon og generell prisoppgang og høyere drivstoffutgifter setter spor i regnskapene til Norwegian. Driftskostnadene ekskludert leasing utgjorde i overkant av 8 milliarder kroner, opp fra 5,6 milliarder kroner i samme periode i fjor.

– Norwegian har fortsatt utfordringer med kostnadene. I denne bransjen er det avgjørende å være best på kostnadskontroll for å lykkes, men Norwegian skuffer stadig her. Det er flere faktorer som vil øke kostnadene i 2025, blant annet CO2-kvoter og lønnsoppgjørene de har vært igjennom. I tillegg kan det se ut til at de ikke tar de nødvendige grepene på driftssiden, for eksempel på hovedkontoret, sier Mossige.

Norwegian

(Mill. kr) 3. kv./24 3. kv./23
Driftsinntekter 11.594 8.776
Driftsresultat 2.128 2.170
Resultat før skatt 2.004 2.050
Resultat etter skatt 2.004 2.039

Estimatkutt

I vinter ventet Norwegian at årets driftsresultat skulle bli 2,5 og 3,2 milliarder kroner, men disse prognosene ble kuttet i juli til mellom 2,1 og 2,6 milliarder kroner.

Nå tas guidingen ned i den øvre enden og nå ventes den til mellom 2,1 og 2,4 milliarder, og det ventes samtidig økte kostnader sammenlignet med fjoråret.

– Vi har et estimat på 2,35 milliarder kroner, og det er ingen grunn til å justere opp våre estimater etter denne rapporten, sier Mossige.

Ifølge Bloomberg venter konsensus av analytikerne et driftsresultat på 2,76 milliarder kroner i 2025.

– Hvor mye andre analytikere vil nedjustere estimatene, er vanskelig for meg å si, men vi vet at dette er ekstremt sensitivt. Små endringer i kostnader og billettpriser kan påvirke resultatene betydelig, men retningen her er klar, sier analytikeren.

I tredje kvartal fikk Norwegian et driftsresultat på 2,1 milliarder kroner, noe som var 9 prosent svakere enn konsensus.

Yield-press

Mossige trekker frem at Norwegian planlegger å øke kapasiteten med 22 prosent til nye destinasjoner inn i lavsesong, noe som vil sette press på inntekten pr. setekilometer (yield). 

– Etter første kvartal er det også usikkerhet rundt kapasiteten i 2025, blant annet fordi Boeing sliter med å levere de flyene Norwegian har bestilt. Norwegian ønsker samtidig å unngå kostnadskrevende innleie av fly, noe som kan bety at kapasitetsveksten flater ut til sommeren 2025. Med stigende kostnader vil dette føre til en betydelig økning i enhetskostnaden, sier Mossige, og fortsetter:

– Selv om redusert flytilbud kan ha en positiv effekt på billettprisene, er markedet Norwegian opererer i preget av forbrukere som opplever økonomisk press. Derfor er det mye som peker på at 2025 blir et svært utfordrende år for selskapet.

TØFFE TIDER: Konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian sliter med økte kostnader. Foto: Iván Kverme

Norwegian begynte i mai i år å øremerke penger til utbytte. Ved slutten av tredje kvartal var det satt av 836 millioner, og dette er inkludert i kontantbeholdningen. Til tross for at pengene er øremerket, vil aksjonærene først få glede av utbytter fra 2026.

– Å betale ut utbytte i et flyselskap som ikke er ledende på kostnadskontroll er etter min mening helt uinteressant, sier Mossige.

Ifølge Bloomberg har fem meglerhus kjøpsanbefaling på Norwegian, to har hold, mens SpareBank 1 Markets er eneste med salgsanbefaling. Kursmålet til sistnevnte er på 9 kroner.