– Å jobbe mot en bærekraftig refinansiering i 2025 vil være naturlig gitt at vi i juli neste år har 12 måneder til forfall i 2026, sier rederiets finansdirektør Aleksander Røynesdal til Finansavisen etter selskapets resultatpresentasjon fredag.
Den bokførte egenkapitalen er i ferd med å bli negativ, men Havila Kystruten mener det ligger betydelige merverdier i de fire kystruteskipene som samseiler med Hurtigrutens syv fartøyer i ruten Bergen-Kirkenes-Bergen.
I kvartalsrapporten vises det til megleranslag som konkluderer med skipsverdier på 704 millioner euro, tilsvarende 8,2 milliarder kroner, i flåten som består av fire tyrkiskbygde kystruteskip. De er bokført til 4,2 milliarder kroner. Det betyr merverdier ut over de bokførte på 4 milliarder dersom denne vurderingen legges til grunn.
– Vi ser nå på mulighetene for å gjennomføre en refinansiering neste år. Det er interesse fra flere potensielle långivere, sa Røynesdal på presentasjonen. Han mente det var alternativer både i bank- og obligasjonsmarkedet
Dyrt nødlån
Rederiet sliter med svært høye rentekostnader på nødlånet som ble opptatt for at selskapet skulle kunne overta skipene da det russiske leasingselskapet som opprinnelig hadde finansiert nybyggene ble omfattet av sanksjonene mot Russland etter invasjonen i Ukraina.
Obligasjonslånet som det amerikanske investeringsselskapet HPS Investment Partners står bak ble delt i to, en del på 255 millioner euro og en på 50 millioner euro.
Per Sæviks toppselskap Havila Holding, som er storeier i Havila Kystruten, har allerede refinansiert den minste delen som hadde forfall i oktober.
Etter Finansavisens beregninger må rederiet med dagens avtale betale opptil 18,9 prosent rente på deler av HPS-finansieringen.
– Tilfredsstillende
Ved halvårsskiftet var den bokførte egenkapitalen i Havila Kystruten knappe 8 millioner kroner, mens den langsiktige gjelden beløp seg til drøye 4 milliarder kroner.
På spørsmål fra Finansavisen om styret ser behov for å styrke egenkapitaen svarer Røynesdal at selskapaet ikke har noe kapitalbehov nå.
– Vi har en betydelig positiv verdijustert egenkapital, ingen gjeldsforfall før 2026 og en tilfredsstillende likviditetssituasjon og kontantstrømsprognose for de neste 12 månedene.
– Styret er komfortabelt med egenkapitalnivået, men følger naturligvis med på utviklingen, sier Røynesdal.
Nytt underskudd
Havila Kystruten fikk et resultat før skatt på minus 99,5 millioner kroner i andre kvartal, mot minus 113,2 millioner kroner i samme periode i fjor.
Driftsinntektene økte fra 172 til 369 millioner kroner, hvorav 97 millioner kroner var inntekter fra Samferdselsdepartementet. Inntektsveksten skyldes både et høyere belegg og økt gjennomsnittlig lugarinntekt.
Før avskrivninger og finanskostnader leverte Havila Kystruten et plussresultat 58 millioner kroner. Det var første gang EBITDA-bidraget var positivt.
– Det er veldig gledelig å kunne vise til et positivt EBITDA-bidrag. Det er viktig for selskapet og selskapets eiere at vi har kommet dit etter en utfordrende start på Havila Kystrutens historie, sier rederisjef Bent Martini.
Havila Kystruten har totalt solgt ut 70 prosent av kapasiteten for 2024 og forventer et gjennomsnittlig belegg på rundt 75 prosent for 2024.
HAVILA KYSTRUTEN
(Mill. kr) | 2. kv./24 | 2. kv./23 |
Driftsinntekter | 369,3 | 172,1 |
Driftsresultat | -3,9 | -38,8 |
Resultat før skatt | -99,5 | -113,2 |
Resultat etter skatt | -99,3 | -113,2 |