<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Doblet inntektene

Havila Kystruten kunne vise til et positivt driftsresultat for første gang i selskapets historie da selskapet torsdag kveld la frem tallene for andre kvartal. 

Publisert 29. aug.
Oppdatert 29. aug.
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 502 ord
LA FREM TALL: Bent Martini, adm. direktør i Havila Kystruten. Foto: Havila Kystruten

Havila Kystruten presenterte torsdag ettermiddag resultatene for andre kvartal. 

Skipsrederiet melder om et resultat før skatt på minus 99 millioner kroner i andre kvartal, mot minus 113 millioner kroner i samme periode i fjor.

Driftsinntektene økte fra 172 til 369 millioner kroner, hvorav 97 millioner kroner var inntekter fra Samferdselsdepartementet. Dermed fikk selskapet mer enn doblet driftsinntektene sine for andre kvartal. 

Inntektsveksten skyldes både et høyere belegg og økt gjennomsnittlig lugarinntekt. Belegg og gjennomsnittlig inntekt per lugar har også økt i første halvår sammenlignet med fjoråret.

Driftskostnadene beløp seg til nærmere 311 millioner i andre kvartal, opp fra 187 millioner for andre kvartal i 2023. 

Havila Kystruten kan med dette vise til et positivt driftsresultat for første gang i selskapets historie, med over 58 millioner kroner i pluss.

– Det er veldig gledelig å kunne vise til et positivt driftsresultat. Det er viktig for selskapet og selskapets eiere at vi har kommet dit etter en utfordrende start på Havila Kystrutens historie, sier Bent Martini, adm.direktør, i Havila Kystruten.

Blodrente

Skipsrederiet, som har driftsansvar for fire av Hurtigrutens skip, hadde en operasjonell oppetid på 94 prosent på ruten Bergen-Kirkenes-Bergen.

Havila Pollux var imidlertid ute av drift i to rundturer i mai på grunn av tekniske problemer. Inntektstapet knyttet til dette ble hovedsakelig dekket igjennom selskapets inntektsforsikring.

Selskapet hadde netto finansposter på minus 95,6 millioner kroner, mot minus 74,4 millioner kroner i samme periode i fjor. 

Av disse betalte rederiet 173 millioner i rentekostnader.

Selskapet fullførte i april – slik Finansavisen omtalte – en refinansiering av den minste delen (Serie B) av obligasjonslånet fra HPS Investment Partners på 50 millioner euro med forfall i oktober i år. Etter avisens beregninger må rederiet betale opptil 18,9 prosent rente på deler av HPS-lånet.

Det nye lånet er usikret, renter akkumuleres og lånet forfaller i sin helhet 26. juli 2028.

«Vi vurderte ulike alternativer innenfor handlingsrommet i låneavtalen med HPS, og besluttet at opptak av tilsvarende finansiering fra Havila Holding AS var den foretrukne løsning for selskapet og aksjonærer. Aksjonærlånet løper til juli 2028», heter det i rapporten.

Positive utsikter

Selskapets positive topplinjevekst drives av både høyere belegg (69 prosent mot 62 prosent i fjor) og økt gjennomsnittlig lugarinntekt på 5.200 kroner mot 4.500 kroner i andre kvartal i fjor. 

Skipene til Havila Kystruten har også blitt mer moderne og miljøvennlige med energieffektivt skrogdesign og fire timers seiletid med nullutslipp. 

– Vi har opplevd en god vekst i digitalt direktesalg gjennom egne kanaler. Vi forventer at våre moderne og mer miljøvennlige kystruteskip sammen med en fortsatt styrket merkevare, vil bidra til økt etterspørsel fremover, sier Martini videre.

Havila Kystruten har totalt solgt ut 70 prosent av kapasiteten for 2024 ved utgangen av august, og forventer et gjennomsnittlig belegg på rundt 75 prosent for 2024.

Havila Kystruten

(Mill. kr.) 2. kv./24 2. kv./23
Driftsinntekter 369,3 172,1
Driftsresultat (EBITDA) 58,3 -15,3
Resultat før skatt -99,5 -113,2
Resultat etter skatt -99,3 -113,2

Q2-tall