<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– En god høysesong

Flere reisende og reduserte finanskostnader sikret Color Line et bedre halvårsresultat i år enn i fjor.

Publisert 28. aug.
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 379 ord
FORNØYD MED SOMMERTRAFIKKEN: Konsernsjef Trond Kleivdal, her på Color Lines terminal i Oslo, gleder seg over en god trafikkutvikling på rederiets fergeruter til Kiel, Hirtshals og Strömstad i årets  sommersesong. Foto: Eivind Yggeseth

Fergekjempen Color Line hadde flere reisende i første halvår i år enn på samme tid i fjor.  Reduserte finanskostnader bidro dessuten til at rederiet fikk et bedre halvårsresultat enn i 2023.

– Resultatene for første halvår 2024 viser at Color Line leverer attraktive, konkurransedyktige produkter både til passasjerer og transportkunder. Det er blitt bekreftet gjennom en god høysesong og med tilfredsstillende etterspørsel inn i andre halvår, sier konsernsjef Trond Kleivdal.

I seksmånedersperioden fraktet rederiet til sammen 1,6 millioner passasjerer og 81.259 fraktenheter , mot 1,5 millioner passasjerer og 96.991 fraktenheter i 2023.

Driftsresultatet var svakere enn i fjor, men det skyldes delvis kostnadsføring av 59 millioner kroner i forpliktelser til å levere CO2 -kvoter basert på utslipp i 2024.

Finansnettoen ble forbedret fra minus 151 millioner kroner i første halvår 2023 til minus 8 millioner kroner i samme periode i år.  Det skyldes blant annet inntektsføring av netto urealiserte valutagevinster på konsernets valutalån.

Kjøper «SuperSpeed 2»

I tillegg inkluderer regnskapet en positiv resultateffekt på 144 millioner kroner fra overtagelsen av det O.N. Sunde-kontrollerte selskapet ONS Ship Finance, som eier hurtigbåten «SuperSpeed 2». 51 millioner kroner i betaltbare renter på det evigvarende obligasjonslånet COLG17 er ført direkte mot egenkapitalen.

Når urealiserte gevinster for selskapets fremtidige bunkerskontrakter plusses på ender totalresultatet for første halvår på 141 millioner kroner, mot 44 millioner kroner i fjor.

Ved halvårsskiftet utgjorde den netto rentebærende gjelden knappe 3,9 milliarder kroner, pluss hybrid-obligasjonslånet med netto utestående 624 millioner kroner. Egenkapitalen var nær 1,8 milliarder kroner.

Inklusive utrukne kredittlinjer og kortsiktige plasseringer hadde Color Group på konsernbasis vel 1,9 milliarder kroner i tilgjengelig likviditet ved utgangen av juni.

Varsler godt årsresultat

Selskapet, som driver fergetrafikk mellom Norge og Tyskland, Danmark og Sverige med fire forskjellige ruter fra Oslo, Sandefjord, Larvik og Kristiansand, venter et godt årsresultat for 2024.

Ifølge Kleivdal er det posisjonert for å møte både den grønne omstillingen og den digitale transformasjonen i årene som kommer.

– Bærekraft og videre digitalisering er to av hovedstolpene innenfor Color Lines strategiske retning, og på begge områder arbeider rederiet systematisk og målrettet for å nå sine langsiktige ambisjoner, sier Kleivdal.

COLOR GROUP

(Mill. kroner) 1. halvår/24 1.halvår/23
Driftsinntekter 2.918,6 2.733,3
EBITDA 388,6 467
Driftsresultat 95,8 174,7
Resultat før skatt 87,9 23,9
Resultat 98,3 27,7