<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Vil investere flere hundre millioner

Den nye eieren av fergesambandet Oslo-København vil investere flere hundre millioner kroner i ombygging og oppgradering av skipene.

Publisert 27. aug.
Oppdatert 27. aug.
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 606 ord
SOLGT TIL GOTLAND: DFDS' bil- og passasjerferge «Crown Seaways», her ved kai i København. På nyåret skal skipet males i Gotlandsbolagets farger. Foto: Dreamstime

Etter noen år med tap i fergetrafikken mellom Oslo og København overlater DFDS 1. november ruten til det svenske Gotlandsbolaget.

Om to måneder trekker det danske rederiet seg fra fergesambandet Oslo-København, en rute selskapet har drevet helt siden 1866. 

I sommer ble det inngått en avtale om salg av linjen og de to bil-og passasjerskipene «Crown Seaways» og «Pearl Seaways» til rederiet Gotlandsbolaget, som holder til i Visby på Gotland.

Svenskene betaler 400 millioner danske kroner for linjen med skip, terminaler og ansatte. Basert på tirsdagens vekslingskurs priser det transaksjonen til 632 millioner kroner.

Ruten Oslo-København beskjeftiger vel 800 sjø- og landansatte som dermed får ny arbeidsgiver.

VOKSENDE FLÅTE: Det svenske rederiet eier og driver i dag fem bil- og passasjerferger i trafikk mellom fastlandet og Gotland og fra Stockholm til Mariehamn på Åland. Om kort tid utvides rutenettet til også å omfatte strekningen Oslo-København. Foto: Patrick Hansson

Vil investere

Skipene med daglige avganger i begge retninger fraktet i fjor cirka 700.000 reisende mellom de to hovedstedene eller til Frederikshavn på Nord-Jylland, som fergene anløper på flere av avgangene.

Ifølge Gotlandsbolagets sjef Håkan Johansson er selskapet innstilt på å investere mye i nyervervelsen. Skipene som er 35 og 30 år gamle skal pusses opp og males i det svenske rederiers farger; hvitt og rødt. 

Om kjøpet sier Johansson:

– Dette er en virksomhet som fungerer bra i dag, men som vi ser et stort potensial i og kommer til å videreutvikle.

Til avisen Helagotland sier han at det nå er klart at både «Pearl Seaways» og «Crown Seaways» tas ut av trafikk og skal inn på verft for en omfattende ombygging og renovering neste år.

– Det handler om hundretalls millioner, sier Johansson om investeringsomfanget, og forteller at «Pearl Seaways» er det første fartøyet som oppgraderes. Arbeidene omfatter både lugarer og restaurantområdene.

DROPPER MINI-CRUISE FRA OSLO: DFDS-sjefen Torben Carlsen. Foto: DFDS

– Den beste løsningen

For DFDS har Oslo-København-linjen etterhvert utgjort en synkende del av totalen med driftsinntekter på 900 millioner danske kroner i fjor. Det tilsvarer bare 3 prosent av konsernomsetningen.

– Linjen mellom Oslo og København er en del av vår historie og arv og det er med tungt hjerte vi har funnet et nytt hjem for den og vil si farvel til mange kolleger. Vi mener imidlertid at dette er den beste løsningen med tanke på fremtiden, sa DFDS' konsernsjef Torben Carlsen da nyheten om salget ble kjent i sommer.

Han viste til at DFDS har vokst betydelig gjennom flere år. I dag er det transport og logistikk, ikke mini-cruise, som er hovedsatsingområdene. Linjen Norge-Danmark fortjener etter DFDS' mening å ha en eier med cruiseerfaring og som har mini-cruise som en del av sin strategi.

– Vi er glad for å ha funnet en slik eier i Gotlandsbolaget. sier Carlsen.

Rederiaktiebolaget Gotland - Gotlandsbolaget - ble etablert i 1856 og er Sveriges eldste passasjerskipsrederi med 600 ansatte før oppkjøpet.

To ruter innstilt

Tidligere seilte også svenske Stena Line mellom Oslo og Danmark, nærmere bestemt Frederikshavn, men denne linjen ble besluttet nedlagt etter 40 år da coronapandemien rammet i mars 2020. 

I 2008 kuttet Color Line ut fergetrafikken rederiet hadde drevet i en årrekke på strekningen Oslo-Hirtshals. Begrunnelsen var sviktende lønnsomhet.

I dag begrenser bil- og passasjertrafikken med ferger fra Oslo til utlandet seg til Color Lines daglige avganger på strekningen Oslo-Kiel og DFDS' - snart Gotlandsbolagets - rute Oslo-København.

Hovedkonkurrenten for DFDS har vært de mange daglige flyforbindelsene mellom Gardermoen og Kastrup. I tillegg har Vy nylig satt opp flere togavganger Oslo-Göteborg, noe som betyr at man også kan komme seg raskt til og fra København med tog ved å bytte til eller fra Øresundstoget i Göteborg.

I tillegg kjører det flere ekspressbusser daglig på strekningen Oslo-Göteborg-København.