<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Måtte godta milliardrabatt

Heathrow i London har fått nye storeiere. Den spanske selgeren Ferrovial fikk ikke like mange milliarder for aksjene som først ønsket.

Publisert 16. juni
Oppdatert 16. juni
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 349 ord
GIGANT: Heathrow er verdens nest største målt i internasjonal passasjertrafikk og er hovedbasen til British Airways. Foto: Bloomberg

Etter 18 år som eier har entreprenørselskapet Ferrovial solgt mesteparten av sine Heathrow-aksjer.

Flyplassen i London var verdens nest største målt i internasjonal passasjertrafikk i fjor og verdens fjerde målt i total passasjertrafikk. I tillegg kommer en betydelig andel cargotrafikk.

Spanske Ferrovial, som sikret seg 56 prosent eierandel da Heathrow ble privatisert i 2006, har over flere år redusert sin aksjepost i flyplassen.

Nå selges nok en stor aksjepost, som gjør at spanjolene sitter igjen med 5,25 prosent eierskap. 

Priskutt

Det franske infrastrukturfondet Ardian blir største eier med 22,6 prosent, mens det statlige saudi-arabiske investeringsfondet PIF, som blant annet eier fotballklubben Newcastle, vil eie 15 prosent av flyplassen.

Prisen de to nye storeierne betaler, om transaksjonen godkjennes av myndighetene, er 3,26 milliarder pund eller 44,1 milliarder kroner ut fra dagens kurs.

Det priser Heathrow til 8,66 milliarder pund eller 117,3 milliarder kroner. Men salgssummen er sterkt rabattert sammenlignet med hva Ferrovial opprinnelig forventet å selge aksjene for.

I fjor høst inngikk nemlig spanjolene og det franske fondet en avtale som la til grunn en prising av flyplassen til 9,48 milliarder pund. 

Da verdsettelsen ble kjent ønsket også tre andre store aksjonærer, som representerte 35 prosent av aksjene i holdingsselskapet, å selge sine aksjer til det franske fondet.

Flere ville selge

Siden Heathrow-aksjen ikke er fritt omsettelig, eksisterer det en aksjonæravtale.

I korte trekk sier den at ved større endringer på eiersiden, så har andre aksjonærer rett til å selge sine aksjer til samme kjøper til lik pris.

Stilt overfor et slikt krav stanset salgsprosessen opp.

Etter måneder med forhandlinger gikk kabalen opp. Ferrovial har gått med på å redusere prisen på sine aksjer med 13 prosent og to av de tre aksjonærene som ville ut, har solgt seg noe ned. PIF har også blitt en større eier.

Syv store eiere

Det franske infrastrukturfondet blir nå største eier i flyplassen med 22,6 prosent.

Deretter følger Qatars statlige investeringsfond som nest største eier med 20 prosent av aksjene.

PIF eier 15, mens det statlige investeringsfondet i Singapore eier 11 prosent. De øvrige eierne er to pensjonsfond i Australia og Canada, samt spanske Ferrovial.