<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Norwegian tapte 763 millioner kroner på driften

Norwegian gikk i dundrende underskudd i årets tøffeste periode og leverte svakere enn analytikernes forventninger.

Publisert 25. apr.
Oppdatert 25. apr.
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 267 ord
LA FREM TALL: Konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian Air Shuttle. Foto: Iván Kverme

Saken oppdateres

Torsdag morgen la Norwegian frem førstekvartalstall som viste et driftsresultat på minus 763 millioner kroner, mot minus 917 millioner kroner i samme periode i fjor. Til sammenligning hadde analytikerkorpset ventet et negativt driftsresultat på 554 millioner kroner.

I kvartalsrapporten skriver Norwegian at bunnlinjen ble tynget med 126 millioner kroner på grunn av negative valutaeffekter.

Resultat før skatt endte på minus 903 millioner kroner, mot 917 millioner kroner i fjor. På forhånd ventet analytikerne et underskudd på 724 millioner kroner.

– Forbedringen fra 2023 er et klart tegn på at tiltakene våre på både inntekts- og kostnadssiden fungerer og tar oss i riktig retning. Videre har vi økt kapasiteten kraftig for sesongen som kommer. Vi gleder oss til å fly passasjerene våre til både nye og eksisterende destinasjoner over hele Europa i sommer, sier konsernsjef Geir Karlsen i en børsmelding.

Mye cash

Norwegians likviditetsposisjon forbedret seg til 10,4 milliarder kroner i kvartalet, som også inkluderer overtakelsen av Widerøe.

I første kvartal fløy Norwegian-gruppen til sammen 4,8 millioner passasjerer, hvorav Widerøe sto for 0,8 millioner av disse.

For Norwegian var kapasiteten opp 3 prosent fra i fjor og ned 13 prosent fra forrige kvartal da kapasiteten ble justert for å matche den sesongmessig lavere etterspørselen.

Fyllingsgraden for kvartalet var opp fire prosentpoeng for begge flyselskapene og havnet på henholdsvis 85 og 67 prosent for Norwegian og Widerøe. Vintervær og -stormer skapte tidvis vanskelige forhold for begge selskapene, noe som førte til en punktlighet på 81,1 prosent for Norwegian og 80,0 prosent for Widerøe.