– Det blir et rotterace
Lufthansa angriper Norge med både sitt eget brand og fritidsmerket Discover som skal fly til Nord-Norge. Bransjeveteran Hans Jørgen Elnæs vurderer situasjonen.
![Article lead](https://dev-imaginary.finansavisen.no/resize?url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F100222215.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3De86eb0d4435076d9e32f231c8e1145f98fc1ae287e48c5dffde4cc2f7b82e204)
SAS har meldt flytting til SkyTeam og har lansert rute til Deltas hub i Atlanta. Samtidig angriper Lufthansa Norge med både sitt eget brand og fritidsmerket Discover som skal fly til Nord-Norge.
Bransjeveteran Hans Jørgen Elnæs i WinAir var dagens gjest i Økonominyhetene, der han blant annet svarte på om Lufthansa-gruppens satsning gjør at konkurransen også blir tøffere for Norwegian nå som de akkurat har kjøpt Widerøe.
– Nei, ikke helt. Jeg tror Lufthansa satser på de faste kundene og distribusjonen de har i Tyskland, og som skal selge opplevelsesreiser i nord, sa Elnæs.
– 2024 blir bedre enn 2023
Flyanalytikeren i WinAir tror 2024 blir et bedre år for flyselskapene enn 2023.
– Jeg ser ingen tegn til at etterspørselen faller. Hvis vi ser på Norge tre uker ut i det nye året, er utenriks opp 5-6 prosent, mens innenriks er ned 3-4 prosent. Det er nok trenden vi kommer til å se, fortsatte han.
– Hvis nordmenn slutter å reise, så kommer utlendingene til Norge, noe som er bra for Norwegian, SAS og reiselivet generelt. Så jeg er ikke bekymret, la Elnæs til.