<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Blar opp milliarder – kjøper 50 nye Airbus-fly

Nå skal langdistanseflåten til AirFrance-KLM erstattes med lettere og nyere fly.

Publisert 23. nov. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 328 ord
BESTILT: Flyselskapet kjøper 50 Airbus A350. FOTO: AIRBUS / MMS / FIXION

Air France-KLM har vært på offensiven etter det ble kjent at de er blant kriserammede SAS sine nye eiere. Nå kjøper flyselskapet 50 nye Airbus A350-fly, et langdistansefly som er konkurrent til Boeing 777 og 787.

Hvor mye Air France-KLM må ut med for kjøpet opplyses ikke, annet enn at de gjør «milliardinvesteringer i bærekraftig luftfart».

– Bransjen gjennomgår nå en omfattende endringsreise med ny teknologi og drivstoff som muliggjør en bærekraftig overgang. Allerede om noen år vil vi se el-fly på kortere strekninger. Dette er noe som ikke vil være mulig for langdistanseflyging, der man i stedet må redusere utslippene ved å investere i mer drivstoffeffektive fly. Det er akkurat det vi gjør nå, sier Maria Hagelberg, ansvarlig for bærekraftsspørsmål for KLM i Nord-Europa.

SAF-investering

De nye Airbus-flyene vil erstatte dagens langdistanseflåte. De bruker 25 prosent mindre drivstoff fordi de er bygget med lettere materialer.

Ifølge KLM er kjøpet et viktig steg på veien for å oppnå selskapets bærekraftsmål om å redusere karbonutslippene med 30 prosent pr. passasjerkilometer innen 2030, sammenlignet med 2019.

I tillegg vil de øke satsingen på bærekraftig flydrivstoff (SAF) ved å investere i SAF-produsenten DG Fuels. Flyselskapet har som mål å ha 10 prosent SAF på tanken innen 2030.

– Vi tenker langsiktig og har skaffet oss opsjon på å kjøpe opptil 75.000 tonn SAF per år fra 2029, opplyser Hagelberg.

Air France-KLM er ikke alene om å satse på SAF. Norwegian kunngjorde nylig at de kjøper fossilfritt flydrivstoff tilsvarende alt forbruk på 100 flyvninger i Danmark.

Dette er fossilfritt drivstoff:

  • Bærekraftig luftfartsdrivstoff (SAF) er laget av bioavfall og restprodukter, som for eksempel brukt matolje eller animalsk fett.
  • SAF står for «Sustainable Aviation Fuel».
  • Bærekraftig drivstoff har et potensial til å redusere CO2-utslippene med så mye som opptil 75 prosent.
  • I 2021 utgjorde produksjonen av Sustainable Aviation Fuel (SAF) bare 0,01 prosent av flydrivstoff som forbrukes globalt, noe som bidrar til at prisen holder seg tre til fire ganger høyere priser enn konvensjonelt flydrivstoff.