Imponerende fra Pol Roger
«The most drinkable address in the world», sa Winston Churchill om adressen til Pol Rogers vinkjellere. Nordmenn ser ut til å være enige med ham. Siden 2010 har Pol Roger økt salget med over 500 prosent i Norge.
Når man oppdager god champagne er det ingen vei tilbake, fortalte en vakker kvinne meg nylig. Hun har så rett. Smaken og egenarten champagne gir vil få deg til å innse at det egentlig ikke finnes noen erstatning for champagne. Intet sted i verden kan utfordre Champagnes status som verdens fremste produsent av musserende vin!
Et av champagne-husene vi oftest nevner i våre anbefalinger er familieprodusenten Pol Roger. Trygg og god kvalitet i år etter år gjør Pol Roger til en sikker vinner. Samtidig ser vi en jevn heving i kvalitet. Generasjonskiftene gjør godt i det tradisjonsrike firmaet, og det imponerer i et marked hvor konkurransen er sterk – spesielt i Norge. Vinmonopolet har musserende vin fra 27 land, og over 1.100 varelinjer med stort og smått. Daglig leder Trine M. T. Skorpen hos importøren Vinetum forteller Finansavisen at de kunne ha solgt mye mer om de hadde fått allokert mer fra Pol Roger.
« Salget har økt med 510 prosent siden 2010. Ikke uten grunn, vinene er i verdensklasse. »Vinjournalist Svein Lindin
Storartet, men…
Champagne kan være en storartet vin; mer enn rik nok til å møte de fleste utfordringer tilberedt av norske råvarer. Den er av enkelte regnet som den beste drikke du kan finne til mat. Men vær oppmerksom på at champagne kan smake kommersielt og dårlig, spesielt fra de kjente merkevarene som leverer mer på merkevaren enn god smak.
Det er selvsagt utallige oppfatninger om hvilken champagne-stil som er å foretrekke. Det finnes variasjoner fra lys sitronfarget til dyp gylden, fra grønn, bitende friskhet, til bløt kjeksaktig rikhet. Og fra en lett, ung champagne som man fortrekker før lunsj, til en moden og vinøs stil, fra hvit til rosa, fra ultratørr til søt og fløyelsmyk.
Champagne-distriktet ligger så langt nord i Frankrike (145 kilometer nordøst for Paris) at det må kunne betegnes som et vinproduserende grenseland. Hver vår og høst er et kappløp med frosten. For å få en virkelig god vin må druene plukkes når de har oppnådd den rette kombinasjonen av rikhet, ekstrakt, sødme og syrlighet. Champagnes terroir er først og fremst et kalkrikt jordsmonn, men inkluderer også et kaldt, til tider ustabilt klima. Dette danner grunnlaget for de delikate smaks- og duftelementene, og forklarer vinens overlegne kvalitet og særegenhet.
Pol Roger er en respektert produsent i Champagne. Selskapet holder til i byen Épernay i distriktet Champagne-Ardenne i Frankrike, og er fremdeles i privat eie av familien i femte generasjon. Familien eier 90 hektar vinmarker i Montagne de Reims, Vallée de Ia Marme, Vallée d’Epernay og Côte des Blancs. Dette dekker rundt 45 prosent av råvaren, og resten kjøpes inn fra andre gårder på kontraktbasis. Familien er med i hele prosessen fra utvelgelsen av druene til innhøstingen, og gjennom alle detaljene i vinifikasjonen, selv om de nå har dyktige ansatte som ivaretar den daglige driften. Total årsproduksjon er på omtrent 1,6 millioner flasker, hvorav 80 prosent eksporteres. Det står i sterk kontrast til starten i 1853, da det ble solgt 3.769 flasker og 824 halvflasker. Kjellerne vinen modnes i er av kalkfjell. Disse går over tre etasjer og strekker seg i syv kilometer rett under gatene i Épernay.
« The most drinkable address in the world. »Winston Churchill
Den beste stamkunden
Man kan ikke nevne Pol Roger uten å nevne deres berømte stamkunde Winston Churchill. Churchill var en nær venn av Roger-familien, og kalte Pol Rogers hovedkvarter for «The most drinkable address in the world». Toppcuveen til Pol Roger heter i dag Cuvée Winston Churchill. Denne ble første gang lansert i 1984, av produsentens 1975-årgang. Siden den gang er Cuvée Winston Churchill laget i kun 19 årganger, senest i 2013. Historien forteller at Pol Roger-familien sendte en kasse med hans yndlingschampagne (årgang 1928) på Churchills bursdag 30. november hvert år. Ved hans bortgang i januar 1965 ble en svart sørgestrek satt over alle etikettene som ble solgt i England. Senere er denne endret til den mer maritime fargen blå for å hedre admiralen Winston Churchill.